اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

رتبه نخست گیلان در پرورش بچه ماهیان خاویاری

مدیرکل شیلات استان گیلان، با اشاره به رتبه گیلان در پرورش ماهیان و بچه ماهیان خاویاری در کشور گفت: گیلان دارای رتبه نخست به لحاظ پرورش بچه ماهیان خاویاری و همچنین رتبه دوم پرورش ماهیان خاویاری در سطح کشور بوده و امسال چهار تن خاویار در گیلان تولیدشده که نسبت به سال گذشته با افزایش 80 درصدی در این حوزه مواجه هستیم.

رتبه نخست گیلان در پرورش بچه ماهیان خاویاری

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، عظیم مدبری امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه صید ماهی در گیلان تا ۲۰ فروردین ادامه دارد، اظهار کرد: صید ماهی‌های استخوانی در گیلان هرساله از اوایل مهرماه آغاز و تا ۲۰ فروردین ادامه داشته و بعد از آن به علت تخم‌ریزی صید ماهی ممنوع خواهد بود.

وی با اشاره به میزان صید ماهی انجام‌شده در گیلان، گفت: بر اساس آمار تاکنون ۹۵۰ تن صید ماهی در غالب ۴۹ شرکت پره صیادی و توسط چهار هزار صیاد در گیلان صید شده که از این میزان ۵۹ درصد ماهی کفال، ۳۷ درصد ماهی سفید و چهار درصد مربوط به سایر گونه‌ها است.

مدیرکل شیلات استان گیلان با اذعان به اینکه شرایط جوی اجازه صید بیشتر ماهی توسط صیادان را نداده است، بیان کرد: شرایط جوی هوا از تاریخ ۱۵ اسفند به بعد خوب بوده و پیش‌بینی ما صید دو هزار تن ماهی در گیلان است.

مدبری با تأکید بر لزوم توجه به حفظ ذخایر ماهی در گیلان بیان کرد: در سال‌های اخیر عمده برنامه شیلات بازسازی و حفظ ذخایر ماهی بوده و این اقدام از طریق دو روش تکثیر طبیعی و مصنوعی در حال اجرا و سالانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون قطعه بچه ماهی از انواع ماهیان خاویاری در دریای خزر رهاسازی می‌شود.

وی از رهاسازی ۱۷۵ میلیون قطعه بچه ماهی استخوانی و خاویاری در رودخانه‌های منتهی به دریای خزر خبر داد و تصریح کرد: تاکنون ۱۰ تا ۱۵ میلیون بچه ماهی با همکاری صیادان و جایگاه صیادی رهاسازی و همچنین تاکنون ۱۷۵ میلیون بچه ماهی استخوانی و خاویاری در رودخانه منتهی به خزر رهاسازی شده که این آمار نشان‌دهنده افزایش ۳۰ درصدی در این حوزه است.

مدیرکل شیلات استان گیلان با اشاره به اهداف افزایش ذخیره‌سازی بچه ماهیان استخوانی در گیلان بیان کرد: صیادی یکی از شغل‌های اصلی مردم گیلان بوده و بازسازی ذخایر، کمک به سبد صید صیادان و افزایش درآمد خانوار جامعه صیادی ازجمله اهداف افزایش ذخیره‌سازی و رهاسازی صید ماهی در دریای خزر است.

مدبری پرورش ماهیان خاویاری را یکی از ظرفیت‌های گیلان دانست و گفت: از ۱۲۶ مزرعه ماهیان خاویاری در کشور ۵۵ مزرعه مربوط به گیلان است، که این امر نشان‌دهنده برنامه شیلات در خصوص پرورش ماهیان خاویاری است.

وی با اشاره به رتبه گیلان در پرورش ماهیان و بچه ماهیان خاویاری در کشور بیان کرد: گیلان دارای رتبه نخست به لحاظ پرورش بچه ماهیان خاویاری و همچنین رتبه دوم پرورش ماهیان خاویاری در سطح کشور بوده و امسال چهار تن خاویار در گیلان تولیدشده که نسبت به سال گذشته با افزایش ۸۰ درصدی در این حوزه مواجه هستیم.

مدیرکل شیلات گیلان با اذعان به اینکه پرورش ماهیان خاویاری به یک اشتغال خانگی در گیلان مبدل شده است، افزود: اگرچه گیلان دارای رتبه نخست در تعداد مزرعه‌های تولید ماهیان خاویاری برخوردار است ولی در حوزه تولید دارای رتبه دوم است.
 
مدبری، پرورش ماهیان گرمابی در گیلان را بسیار مهم دانست و افزود: گیلان با تولید ۴۵ هزار تن ماهیان گرمابی دارای رتبه دو و در عرصه مزرعه تولید ماهیان با پنج هزار و ۳۰۰ مزرعه دارای رتبه نخست کشور است.

وی از مدیریت ماهیان خاویاری در کیاشهر خبر داد و گفت: شیلات در بندر کیاشهر دارای سابقه ۱۵۰ ساله بوده و در سال ۸۴ به دلیل ساختار شرکت سهامی شیلات و ایجاد سازمان شیلات ایران تمامی وظایف تصدی‌گری شیلات به شرکت مادر تخصصی وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده و به این منظور شیلات به‌عنوان مدیریت ماهیان خاویاری در استان مطرح و انتخاب شد.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول