اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

مسکو: آمریکا برای بازگشت به برجام، اراده سیاسی نشان دهد

معاون وزیر خارجه روسیه ضمن حمایت از طرح پیشنهادی چین برای بازگشت آمریکا به برجام، گفت واشنگتن باید با لغو تمام تحریم‌ها علیه ایران، اراده سیاسی خود برای بازگشت به توافق هسته‌ای را نشان دهد.

مسکو: آمریکا برای بازگشت به برجام، اراده سیاسی نشان دهد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سرگئی ریابکوف» معاون وزارت خارجه روسیه بار دیگر خواستار بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم‌ها علیه ایران شد.

ریابکوف امروز (دوشنبه) در گفت‌وگو با خبرگزاری تاس گفت: «از واشنگتن می‌خواهیم که اراده سیاسی و سیگنال‌های واضحی درباره آمادگی‌اش برای بازگشت به توافق هسته‌ای به ایران و دیگر اعضای جامعه جهانی ارسال کند».

واشنگتن اراده سیاسی نشان دهد

به نوشته وبگاه «ایزوِستیا» به نقل از این مصاحبه، وی ادامه داد: «برای این منظور، مهم است که با لغو تمام تصمیمات تحریمی آغاز شود، که اساس سیاست موسوم به فشار حداکثری بر ایران در دولت [دونالد] ترامپ بود».

معاون وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه لغو تحریم‌ها می‌تواند از پیچیده‌تر شدن اوضاع حول ایران و برنامه هسته‌ای آن جلوگیری کند، افزود: «از تهران نیز می‌خواهیم که در چارچوب توافق هسته‌ای، خویشتن‌داری و مسئولیت‌پذیری از خود نشان دهد».

ریابکوف همچنین در پاسخ به سوالی درباره طرح چین برای بازگشت به توافق هسته‌ای نیز گفت که روسیه هیچ مخالفتی با پیشنهاد نشست چندجانبه از سوی پکن برای بازگشت آمریکا به برجام ندارد.

حمایت مسکو از طرح چین برای بازگشت آمریکا به برجام

وی اما با تاکید بر اهمیت خروجی این نشست، گفت اگر تمام طرف‌های شریک در برجام برای این کار آماده و مصمم باشند، چنین نشستی را می‌توان به سرعت سازماندهی کرد.

ریابکوف پیش از این نیز ابراز امیدواری کرده بود که قبل از فرارسیدن ضرب‌الاجل ایران برای پایان پایبندی ایران به پروتکل الحاقی، راهکاری در خصوص برجام پیدا شود.

۲۱ فوریه (سوم اسفند ماه) زمان اجرای بند ششم قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران و توقف نظارت‌های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی خواهد بود و تا کنون تحولی در اجرای تعهدات طرف‌های برجامی و لغو تحریم‌ها مشاهده نشده است.

آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهداتش از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد. ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا به طور کامل تعهداتش در توافق هسته‌ای را اجرا کرد و به کشورهای اروپایی که وعده جبران آثار این خروج را می‌دادند برای عمل به تعهداتشان فرصت داد.

ایران از آن زمان اعلام کرده الزامی برای رعایت محدودیت‌های مندرج در برجام در زمینه غنی‌سازی، میزان ذخائر اورانیوم و تحقیق بر روی سانتریفیوژهای پیشرفته ندارد. تهران علاوه بر این، کار بر روی یک خط مونتاژ جهت ساخت اورانیوم فلزی را هم از سر گرفته است.با این حال همه این گام‌ها بازگشت‌پذیر هستند و چنانچه واشنگتن به برجام برگردد ایران نیز این اقدامات را به عقب برخواهد گرداند.

 سه کشور اروپایی امضاکننده توافق هسته‌ای ایران روز جمعه با صدور یک بیانیه مشترک بار دیگر اتهام‌‎زنی به تهران در موضوع پایبندی به تعهدات توافق هسته‌ای برجام را تکرار کردند.

نشریه «کانتر پانچ» طی یادداشتی به قلم «لارنس دیویدسون» تحلیلگر آمریکایی و استاد دانشگاه وست‌چِستر، با «کودکانه» خواندن اظهارات مقام‌های دولت جدید این کشور مبنی بر لزوم بازگشت تهران به تعهدات برجامی پیش از واشنگتن، نوشت که رویکرد رئیس‌جمهور جدید آمریکا در قبال ایران مانند دولت پیشین است. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول