اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

توانمند‌سازی جامعه روستایی مانع شکل‌گیری حاشیه‌نشینی در شهرها می‌شود

معاون قضایی و سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان آذربایجان‌شرقی، گفت: بر اساس تفاهم‌نامه قوه قضائیه در خصوص توانمندسازی جامعه روستایی با وزارتخانه‌های مرتبط، دستگاه‌های دولتی ملزم هستند منابع خود را به سمت روستاهای هدف هدایت کرده و ضمن ارائه برنامه‌ای منظم برای توانمندسازی این جوامع از اقدامات پراکنده خودداری کنند.

توانمند‌سازی جامعه روستایی مانع شکل‌گیری حاشیه‌نشینی در شهرها می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، احمد موقری در نشست توانمندسازی جامعه روستایی در خطر تخریب و مهاجر در دهستان هدف و پیشگیری از رشد و گسترش مناطق جدید  بافت‌های ناکارآمد جدید و حاشیه‌نشین با بیان اینکه یکی از بحث‌های اساسی و مهم در انقلاب اسلامی، حمایت از اقشار ضعیف و جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها بود، اظهار داشت: از جمله عواقب مهاجرت روستائیان به شهرها، تخلیه روستاها، افزایش نیروهای مصرف‌کننده به جای تولیدکننده و تحمیل هزینه‌های بالا به دستگاه‌های دولتی و شهرها و افزایش جرائم مرتبط با مهاجرت و حاشیه‌نشینی و تداخل فرهنگ شهرنشینی بود.

وی افزود: همه این مسائل زمینه‌ساز ورود دستگاه قضایی به مسئله مقابله با حاشیه‌نشینی در شهرها شد، به‌طوریکه بحث کاهش اثرات نامطلوب حاشیه‌نشینی با موضوع خود حاشیه‌نشینی به عنوان یکی از سیاست‌های اولیه قوه قضائیه تعیین شد.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه پیش از این به موضوع حل مشکل مهاجرت از پایه و اساس توجه نشده بود، ادامه داد: سیاست دستگاه قضایی تا سال 99 حل مشکل حاشیه‌نشینان در شهرهای میزبان بود اما از سال گذشته با تغییر برنامه‌ریزی‌ها به مسئله توانمندسازی جامعه ‌روستایی ورود کرده است.

وی اضافه کرد: برای مدیریت موضوع و به دست آوردن الگویی مناسب برای برنامه‌ریزی در بحث توانمندسازی  روستاها با هماهنگی استانداری و دستگاه‌های مرتبط 2 دهستان هدف گردشگری رازلیق سراب و زنوزق مرند به عنوان دهستان‌های پایلوت در بحث توانمندسازی روستائیان انتخاب شده است.

موقری خاطرنشان کرد: هدف از اجرای برنامه‌های توانمندسازی بافت روستایی پیشگیری از مهاجرت‌های بی‌رویه به شهرها بوده تا روستائیان رغبتی برای مهاجرت به شهرها نداشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های مرتبط باید از اقدامات پراکنده خودداری کرده و برای سال آینده برنامه منظمی را ارائه کنند، ادامه داد: بر اساس تفاهم‌نامه قوه قضائیه با وزارتخانه‌های مرتبط، دستگاه‌های دولتی ملزم هستند منابع خود را به سمت روستاهای هدف هدایت کنند.

انتهای پیام/60025/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول