اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

بزرگترین شهرک صنعتی خاورمیانه درگیر مشکلات زیرساخت‌ها است/ خسارت‌های کلان خاموشی‌ها

بزرگترین شهرک صنعتی خاورمیانه همچنان در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها درگیر مشکلات زیاد زیرساختی از جمله کمبود آب و قطعی روزانه برق در مقاطع مختلف سال بوده و وعده‌های مسؤولان نیز تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

بزرگترین شهرک صنعتی خاورمیانه درگیر مشکلات زیرساخت‌ها است/ خسارت‌های کلان  خاموشی‌ها

خبرگزاری فارس از شهرری؛ نیاز گلی: شهرک صنعتی شمس آباد با وسعتی بالغ بر ۳ هزار هکتار به عنوان بزرگترین شهرک صنعتی ایران و خاورمیانه در ۴۵ کیلومتری اتوبان تهران قم در بخش فشافویه شهرستان ری قرار دارد که حدود ۲ هزار واحد صنعتی بزرگ و کوچک در آن مستقر هستند.

این شهرک صنعتی با فراهم کردن زمینه اشتغال برای ۳۷ هزار نفر، درگیر معضلات مختلف زیرساختی بوده که صاحبان صنایع و کارگران این شهرک صنعتی را دچار مشکل کرده است.

از جمله صنایع مستقر در این شهرک می‌توان به صنایع فلزی و ریخته گری، کانی غیرفلزی، غذایی، برق الکترونیک، نساجی و پوشاک، شیمیایی و پلاستیک، سلولزی و خدماتی اشاره کرد.

با توجه به اینکه این شهرک به عنوان یک قطب صنعتی در خاورمیانه مطرح بوده اما با مشکلات مختلفی روبه‌رو است.

در کنار معضلات و پیچ و خم‌های پیش پای صنعتگران و تولیدکنندگان یکی از مشکلات مهم موجود ترافیک سنگین مسیر عبور و مرور شهرک در ساعات صبح و عصر بوده که کلنگ احداث راه دسترسی دوم به شهرک صنعتی شمس آباد با هدف تسهیل دسترسی صنعتگران و کارگران مرداد ۹۸ به زمین زده شد و مقرر شد این پروژه تا پایان بهمن ۹۸ با اعتباری بالغ بر ۲۱ میلیارد ریال به بهره برداری برسد که به دلیل اختلاف مابین دستگاه‌ها تاکنون انجام نشده است.

با توجه به اینکه شبکه آبیاری قطره‌ای در شهرک وجود دارد اما نبود فضای سبز مناسب در شهرک صنعتی مشکلی است که به‌دلیل بی‌توجهی‌ها نمایی از خشکسالی در شهرک را نشان می‌دهد.

وضعیت نامناسب معابر و آسفالت‌های فرسوده و از بین رفته، خسارت بسیاری به خودروهای تولیدکنندگان و کارگران و کارمندان وارد کرده و گلایه‌های مختلفی در این خصوص شده است.

علاوه بر این، چاله‌های به جا مانده از بی‌نظارتی‌ها باعث آبگرفتگی‌های متعدد در نقاط مختلف شهرک صنعتی شمس آباد شده که تهدیدکننده سلامت و جان کارکنان این شهرک شده است.

در سال‌های گذشته بسیاری از مسؤولان در شهرک صنعتی شمس آباد حضور یافته و طی بازدید از واحدهای صنعتی مختلف پای درد دل صنعتگران نشسته و مشکلات این شهرک را بررسی کرده‌اند اما طبق گفته صنعتگران و تولیدکنندگان، تاکنون مشکلات زیرساختی این شهرک حل نشده است.

جلسه، بازدید و نشست‌ زیاد ولی نتیجه هیچ 

مسلم ولی پور مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی شمس آباد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به مشکلات زیرساختی در این شهرک اظهار کرد: تاکنون مسؤولان زیادی در این شهرک حضور پیدا کرده و در جریان مشکلات قرار گرفته و قول مساعد داده‌اند، اما این بازدیدها و نشست‌ها تاکنون نتیجه مثبتی نداشته است.

وی با اشاره به عمده مشکلات زیرساختی شهرک که طی سال‌های اخیر بارها در حضور مسؤولان مطرح شده است، گفت: پروژه ورودی دوم شهرک، کمبود آب، قطعی برق، مشکلات بیمه‌ای کارگران و بروکراسی اداری از جمله مشکلات مهم این شهرک بوده که سال‌ها در حضور مسؤولان از جمله مقامات عالی وزارت صمت مطرح شده است. 

وی بیان کرد: طی ماه‌های پایانی سال چندین بار کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در شهرک صنعتی با حضور مسؤولان تشکیل شده اما مشکلات همچنان پابرجا است.

توقف پروژه‌های آب و برق به دلیل کمبود بودجه

حسن کوه‌نشین مدیر شهرک صنعتی شمس‌آباد با بیان اینکه کمبود زیرساخت‌ها مانند آب و برق مهم‌ترین مشکل اصلی واحدهای تولیدی است، اظهار کرد: عملیات عمرانی خط انتقال آب از کانال محمدیه به شهرک صنعتی شمس آباد به طول ۲۸ کیلومتر از سال ۹۲ آغاز و در سال ۹۴ به دلیل نبود بودجه از طرف شرکت آب منطقه‌ای متوقف شد.

وی در خصوص مشکل برق صنایع تولیدی شهرک صنعتی شمس آباد نیز عنوان کرد: هم اکنون این شهرک دارای ۲ پست ۶۳ کیلووات و یک پست ۲۲۰ ولت بوده که زمین احداث سومین پست ۶۳ کیلوواتی به اداره برق شهرستان ری داده شده و محل احداث دومین پست ۲۲۰ ولتی نیز جانمایی شده است.

مدیر شهرک صنعتی شمس‌آباد افزود: این طرح عمرانی در حدود ۲۸ کیلومتر طول داشت که تا سال ۹۴، ۲۰ کیلومتر آن با تأمین بودجه توسط صنعتگران و دولت احداث شد ولی مابقی آن به دلیل نبود بودجه متوقف شده است.

شاید آقای وزیر کاری کند؟!

داود ولی عضو هیأت مدیره شهرک صنعتی شمس آباد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: تعدادی از کارخانه داران که نسبت به مشکلات زیرساختی این شهرک معترض هستند در چند ماه پایانی سال گذشته قصد داشتند به منظور اعتراض به استانداری تهران و توانیر مراجعه کنند اما به دلیل برنامه حضور وزیر صمت در روزهای پایانی دی‌ماه، صبر کردیم تا مشکلات‌مان را به آقای وزیر بگوئیم تا شاید برای تولیدکنندگان کاری کند.

وی با اشاره به جلسه‌ برخی صنعتگران با رسولیان معاون وزیر صمت گفت: عمده مشکلات که مهم‌ترین آن قطعی برق است، از سوی صنعتگران در این جلسه مطرح شد اما به نظر می‌رسد نتیجه‌ای نداشته باشد چرا که آقای معاون گفت؛ در بهترین حالت فقط می‌توانیم زمان‌بندی قطعی برق را اعلام کنیم.

عضو هیأت مدیره شهرک صنعتی شمس آباد در رابطه با قطعی برق واحدهای صنعتی بیان کرد: در تابستان هفته‌ای دو روز برق قطع می‌شد اما طی دی ماه هر روز قطعی داشتیم که روزانه بین دو تا سه ساعت برق قطع شده است که این سه ساعت، باتوجه به آماده سازی مجدد دستگاه‌ها منجر به تعطیلی ۷ ساعته کار می‌شود.

ستاد تسهیل زورش بر روی کاغذ به اندازه امپراطور است 

ولی با بیان اینکه مدیران و مسؤولان صدای مشکلات را می‌شنوند و همان لحظه همدردی می‌کنند اما کار باید خروجی داشته باشد که ندارد، تصریح کرد: ستاد تسهیل زورش بر روی کاغذ به اندازه امپراطور است اما هنگام عمل هیچ کاری انجام نمی‌شود ضمن آنکه برخی مدیران حتی برای همدردی نیز وقت نمی‌گذارند.

وی در رابطه با پروژه انتقال آب بیان کرد: از یازده سال پیش می‌گویند انتقال آب انجام می‌شود و همیشه وعده سه ماهه می‌دادند که مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران در آخرین اظهار نظر خود در این مورد گفت یک سال و نیم دیگر آب تأمین می‌شود.

عضو هیأت مدیره شهرک صنعتی شمس آباد با اشاره به حضور رحمانی وزیر سابق صنعت در شهرک صنعتی شمس آباد مطرح کرد: آقای رحمانی یک سری وعده‌ها داد و تعدادی مصوبه از جمله پروژه ورودی دوم شهرک، انتقال آب از کانال محمدیه، حضور نماینده محیط زیست در وزارت صمت و غیره داشتند که طی یک سال و نیم گذشته هیچ کدام عملی نشده است.

ولی در پایان خاطرنشان کرد: قانون محیط زیست مربوط به سال ۱۳۴۳ است و اکنون وارد سال ۱۴۰۰ شدیم لذا امروز همه ماشین آلات، نوع تولید و حامل‌های انرژی تغییر کرده است اما هنوز با قانون اشتباه ۵۶ سال پیش کار کنیم و این قوانین تغییر و بازنگری نمی‌شود.

صدای صنعتگران و کارگران 

نوروزی مدیر یکی از واحدهای تولید شیشه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس عنوان کرد: مشکل اصلی شرکت ما و بیشتر واحدهای شهرک صنعتی شمس آباد در حال حاضر قطعی روزانه برق است.

این صنعتگر با اشاره به بازدید رحمانی و رزم‌حسینی وزرای سابق و فعلی صمت طی حدود یک سال گذشته از این شرکت، افزود: پارسال به آقای رحمانی وزیر وقت صمت و روزهای پایانی دی‌ماه به آقای رزم‌حسینی مشکلات زیرساختی از جمله قطعی برق را گفتیم اما در گذشته فقط تابستان برق قطع می‌شد و اکنون در زمستان نیز قطعی روزانه برق داریم که ضررهای اقتصادی زیادی برای صنعتگران دارد.

یکی از کارگران شهرک صنعتی شمس‌آباد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه راه دسترسی دوم به شهرک مرداد ماه ۱۳۹۸ با اعتبار ۲۱ میلیارد ریال کلنگ‌زنی شد و قرار بود تا پایان بهمن ۹۸ به‌بهره برداری برسد و هنوز انجام نشده است، گفت: پل زیرگذر و روگذر شهرک، عدم وجود پمپ بنزین در داخل شهرک، وضعیت نامناسب آسفالت در خیابان‌های داخل شهرک از دیگر معضلات این شهرک است.

وی با اشاره به قطعی برق افزود: قطعی‌ها طولانی است و باعث آسیب و به هم خوردن تنظیمات دستگاه‌ها می شود که کلی خسارت و اتلاف انرژی به همراه دارد.

رضا ولی زاده مدیرعامل یکی از شرکت‌های این شهرک صنعتی با اشاره به عمده مشکلات موجود بیان کرد: در بخش عمرانی، عدم رسیدگی به آسفالت خیابان‌ها، فضای سبز نامناسب و نحوه دپوی پسماندها بخشی از مشکلات واحدهای تولیدی است.

وی در ارتباط با نوسانات برق گفت: مسئله قطعی برق نه تنها در اواخر سال گذشته بلکه در فصول مختلف سال وجود داشته و باعث آسیب جدی به تولیدکنندگان و متضرر شدن بخش خصوصی شده است.

این فعال اقتصادی در ادامه ابراز کرد: طی چند دهه گذشته، فقط یک راه برای ورود و خروج شهرک وجود دارد و ترافیک شدید در ساعات صبح و عصر از جمله مواردی بوده که صنعتگران و تولیدکنندگان را با مشکل جدی مواجه کرده است

ولی زاده در ادامه عنوان کرد: سال ۹۹ برای سومین سال متوالی صحبت‌های گذشته در خصوص راه دسترسی دوم تکرار شد و عدم هماهنگی دستگاه‌های متولی مانع احداث راه دوم دسترسی به شهرک صنعتی شمس آباد شده است.

بزرگ‌ترین پروژه اقتصاد مقاومتی در شهرستان ری

صابر پرنیان مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ری اظهار کرد: طی روزها و ماه‌های پایانی سال برق شهرک‌های صنعتی بدون اطلاع‌رسانی قطع شده که باعث آسیب دیدن مواد اولیه، محصولات تولیدی و ماشین آلات صنعتی و ایجاد خسارت‌های جدی برای واحدهای صنعتی شده است، لذا وزارت نیرو باید قطع واحدهای تولیدی را در اولویت قرار ندهد و اگر هم قرار است قطع شود حداقل با برنامه‌ریزی و اطلاع قبلی انجام دهد.

وی با اشاره به پروژه‌های زیرساختی شهرک صنعتی شمس‌آباد گفت: بزرگترین پروژه تأمین آب پایدار شهرک‌های صنعتی کشور به عنوان مؤثرترین پروژه اقتصاد مقاومتی با ۳۰۰ لیتر بر ثانیه و پشتیبانی ۱۷۰ هزار فرصت شغلی و تثبیت ۵۰ هزار شغل در شهرک صنعتی شمس‌آباد در حال اجرا است و حدود نیمه اول سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران در رابطه با پروژه ورودی شهرک صنعتی شمس‌آباد، افزود: اجرای پروژه ترافیک ورودی شهرک نیز آغاز شده و ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با تمدید مجوز توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور، به زودی این پروژه به بهره‌برداری می‌رسد.

پرنیان با بیان اینکه در شهرک صنعتی شمس‌آباد ۶۵۰طرح صنعتی نیمه تمام داریم، ابراز کرد: برای پروژه تأمین برق نیز یک پست ۶۳ کیلوواتی با مبلغ ۱۸۰ میلیارد تومان قرارداد بستیم تا برق شهرک را پایدار کنیم.

وی با بیان اینکه با بهره‌برداری از این پروژه‌ها، ظرفیت اشتغال شهرک در چند سال آینده تا یکصدهزار فرصت شغلی پایدار می‌رسد، گفت: در سال جهش تولید، ۸۴ درصد رشد اشتغال در شهرک‌های صنعتی تهران، ۸۲ درصد افزایش بهره‌برداری از واحدهای جدید و ۲۱۵ درصد نیز افزایش سرمایه‌گذاری داشتیم.

با رفع مشکلات شهرک صنعتی توان به کارگیری ۱۰۰ هزار نفر نیروی انسانی را دارد

داود نوده فراهانی عضو هیأت مدیره شهرک صنعتی شمس آباد نیز با اشاره به اینکه صنایع کوچک و متوسط در جنگ اقتصادی تحریم پذیر نیستند و کمک زیادی به کشور داشته‌‌اند، اظهار کرد: اکنون حدود ۲۳ _ ۲۴ درصد واحدهای صنعتی نیمه فعال و غیرفعال هستند و متأسفانه واحدهای فعال هم با تمام ظرفیت کار نمی‌کنند؛ شهرک صنعتی توان به کارگیری ۱۰۰ هزار نفر نیروی انسانی را دارد که به دلیل مشکلات مختلف در حال حاضر فقط حدود  ۴۰ هزار نیروی انسانی مشغول فعالیت هستند.

وی گفت: میزان برق تولیدی به میزان پست‌های نصب شده نسبت یک به سه دارد یعنی ۱۹ مگا وات پست نصب شده و ۳۵۰ مگاوات با وجود اینکه پول آن را دریافت کرده‌اند هنوز نصب نشده است با این وجود ما نمی‌توانیم واحد صنعتی را توسعه دهیم.

 اگر قرار باشد زیر ساخت‌ها ایجاد نشود چرا پول آن را از صنعت‌گران دریافت می‌کنند؟

عضو هیأت مدیره شهرک صنعتی شمس آباد با بیان اینکه اگر قرار باشد زیر ساخت‌ها ایجاد نشود چرا پول آن را دریافت می‌کنند، افزود: صنعت‌گران مطابق دفترچه قرار داد تعهد زمانی دارند یعنی با عدم احداث کارخانه تا زمان مشخص شده خلع ید انجام می‌گیرد این درحالی است که سازمان‌های شهرک‌ صنعتی و خدمات‌رسان هیچ تعهدی به زمان ندارند.

نوده فراهانی با بیان اینکه، روزهای که برق قطع می‎‌شود زندگی ما با چالش روبه رو می‌شود، ادامه داد: برخی از کارخانه‌های ما به صورت ۲۴ ساعته مشغول فعالیت هستند و قطعی برق حتی برای یک ساعت هم زیان‌آور است.

وی با اشاره به مشکل آب شهرک صنعتی شمس آباد عنوان کرد: میزان آب تأمینی شهرک صنعتی شمس آباد طبق قرار داد باید حدود ۴۰۰ لیتر در ثانیه باشد که الان حدود ۱۳۰ لیتر بر ثانیه آن تأمین شده و حدود ۲۷۰ لیتر آن باقی مانده است.

روزی حداقل ۴۵ دقیقه معطلی برای رسیدن به شهرک

عضو هیأت مدیره شهرک صنعتی شمس آباد درباره برخی مشکلات زیرساختی تصریح کرد: زیرساخت‌های لازم ایجاد نشده است ما روزی حداقل ۴۵ دقیقه به دلیل نامناسب بودن جاده ورودی شهرک باید معطل بمانیم یعنی حتی حریف شورای شهر نمی‌شوند که برای نزدیک به ۱۸ هزار خودرو راه مناسبی ایجاد کنند.

نوده فراهانی اضافه کرد: در بحث توسعه واحد صنعتی متأسفانه ما را معطل می‌کنند و به قانون سال ۴۶ ارجاع می‌دهند که دوسال و نیم از صورت جلسه این موضوع گذشته ولی هنوز پُشتِ درِ هیأت دولت باقی مانده است.

وی یادآور شد: یک قانون به نام نحوه واگذاری و اداره شهرک‌های صنعتی وجود دارد که عملاً واگذاری آن نادیده گرفته شده است و اصلاً واگذای اتفاق نمی‌افتد همچنین بخشی از ارزش افزوده که واحدهای صنعتی طبق قانون ارزش افزوده پرداخت می‌کنند برای بهبود زیر ساخت‌ها به خود شهرک بر نمی‌گردد.

عضو هیأت مدیره شهرک صنعتی شمس آباد در پایان خاطر نشان کرد: شهرک‌های صنعتی به دلیل کمبود منابع، به فروش مشاعی تجاری روی آورده‌اند.

آقای وزیر رفت، رئیس مجلس آمد

در آخرین روز دی‌ماه سال ۹۹ علیرضا رزم‌حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت برای افتتاح یک واحد کارخانه تولید چوب در شهرک صنعتی شمس آباد وارد شهرستان ری شد و صنعتگران، تولیدکنندگان و کارگران بزرگترین شهرک صنعتی خاورمیانه طبق اعلام قبلی بی‌صبرانه منتظر بودند آقای وزیر دولت دوازدهم در جمع آن‌ها حاضر شود و پای درددل و مشکلات آن‌ها را از نزدیک بنشیند که به هر دلیلی این امر به‌رغم برنامه‌ریزی و اعلام قبلی محقق نشد.

تنها ده روز بعد محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به طور سرزده و ناگهانی در شهرک صنعتی شمس آباد حضور یافت و در راستای بررسی، رفع موانع و تحقق شعار جهش تولید از این مجموعه بازدید کرد و با برخی تولیدکنندگان، صنعتگران و کارگران حاضر گفت‌وگو کرد.

رضا رحمانی وزیر سابق صمت، بابک دین پرست معاون هماهنگی امور اقتصادی وزارت کشور و قائم مقام رئیس ستاد تسهیل، سورنا ستاری معاون علمی فناوری ریاست جمهوری، حشمت اله عسگری معاون اقتصادی استانداری تهران، ذبیح اله خدائیان رئیس سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور، مسؤولان قضایی شهرستان ری، حسین توکلی معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری و بسیاری از مسؤولان دیگر سال گذشته با حضور در شهرک صنعتی شمس‌آباد طی بازدید از واحدهای صنعتی، در نشست با صنعتگران از نزدیک در جریان دغدغه‌ها و مهم‌ترین مسائل و مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی این شهرک قرار گرفته‌اند ولی مشکلات و موانع زیادی بر سر راه تلاشگران عرصه تولید وجود دارد.

در سال‌های گذشته با وجود جنگ اقتصادی که نامگذاری سال‌ها توسط مقام معظم رهبری بر مبنای اقتصاد و تولید بوده است باید تسهیلات و امکانات بیشتری برای تولیدکنندگان و صنعتگران فراهم شود اما این قشر قربانی سوءمدیریت شده و با انبوه مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند و امید است در آغاز سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها، عزمی جدی و جهادی برای رفع موانع از تلاشگران خط مقدم تولید در بزرگترین شهرک صنعتی خاورمیانه وجود داشته باشد.

انتهای پیام/۶۷۰۶۲/گ/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول