اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

اتخاذ 2 تصمیم برای کامیون‌های متوقف پشت پایانه دوغارون/کامیون‌های افغان به خاک افغانستان بر می‌گردند

مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ضمن تشریح آخرین تصمیم گیری‌ها درباره کامیون‌های متوقف پشت پایانه دوغارون، گفت: مقرر شد با بازگشایی مرز کامیون‌های افغانستانی به داخل خاک افغانستان برگردند.

اتخاذ 2 تصمیم برای کامیون‌های متوقف پشت پایانه دوغارون/کامیون‌های افغان به خاک افغانستان بر می‌گردند

جواد هدایتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در تشریح آخرین وضعیت پایانه دوغارون اظهار داشت: روز گذشته جلسه ملاقات مرزی با طرف افغانی افغانستانی برگزار و به طرف افغان اعلام شد، زمان بازگشایی مرز را به ما اعلام کند تا بر اساس آن برنامه‌ریزی کنیم.

وی ادامه داد: طرف افغان هم با توجه به شرایط خود از ما ۴۸ ساعت مهلت خواست تا رسما اعلام کند، چه زمانی می‌تواند مرز را دوباره را باز و گمرک را فعال کند.

مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: در حال حاضر ۲۵۰۰ دستگاه کامیون پشت مرز دوغارون ما منتظر هستند که شامل کامیون‌هایی است که قرار بود، از مرز دوغارون عبور کنند، اما به دلیل حادثه اسلام قلعه عبور نکردند و همچنین کامیون‌هایی که پس از حادثه اسلام قلعه با بازگشایی مرز به داخل خاک ایران آمدند.

هدایتی ادامه داد: امروز صبح جلسه‌ای در ستاد مدیریت بحران و فرمانداری برگزار و برای این کامیون‌های متوقف در پشت مرز و در خاک ایران تصمیم‌گیری شد.

وی افزود: به هر حال ممکن است بازگشایی مرز از سوی طرف افغان زمان بر شود و این کامیون‌های منتظر پشت مرز در خاک ایران، حامل کالای خطرناک و انواع کالاها هستند و ممکن است اتفاقی مشابه حادثه اسلام قلعه در این حجم زیاد کامیون‌ها رخ دهد.

* کامیون‌های افغان در پایانه دوغارون به خاک افغانستان بر می‌گردند

مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اضافه کرد: در این باره بسته به نوع کالاها نظیر مواد خطرناک، مواد فسادپذیر، کالای ترانزیتی و غیره تصمیم‌گیری‌هایی صورت گرفت و یکی از مهمترین آن این بود که کامیون‌هایی که از خاک افغانستان پس از حادثه اسلام‌قلعه فرار کرده و با بازگشایی مرز به داخل خاک ایران آمده‌اند به کشور خودشان برگردند.

هدایتی افزود: اینها کامیون هایی بودند که در گمرک اسلام قلعه متوقف بوده اند و هنوز تشریفات گمرکی برای آنها انجام نشده بود که البته اغلب ماشین ها متعلق به افغانستان هستند، قرار شد این کامیون‌ها به خاک افغانستان برگردند تا زمانی که گمرک آمادگی تشریفات خروج آنها را به کمک طرف افغانستانی داشته باشد.

وی اظهار کرد: در این راستا امروز قرار شد که به کامیون های افغان پشت پایانه دوغارون اعلام شود که چه زمانی می‌توانند به آن طرف مرز به خاک افغانستان بروند.

* انتخاب صاحب کالا برای عودت کالای خود یا عبور از مرزهای دیگر 

مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بیان کرد: برای دیگر کامیونهای متوقف پشت پایانه دوغارون که اغلب ایرانی هستند، دو تصمیم اتخاذ شد اول اینکه این کالاها طبق تصمیم صاحب کالا به مبدأ عودت داده شود و با توجه به بسته بودن مرز صاحب کالا تصمیم بگیرد که کالا به مبدأ برگردانند و تخلیه کند.

هدایتی ادامه داد: تصمیم دیگری که اتخاذ شد این بود که صاحب کالا این کالاها را به مرز دیگری نظیر ماهی رود و یا میلک منتقل کند و درخواست اصلاح پروانه ها و مجوزها داشته باشد و بسته به هماهنگی طرف صاحب بار با طرف مقابل خود، این کار انجام شود.

به گزارش فارس روز 25 بهمن بود با انفجار یک دستگاه تانکر حامل گاز در گمرک اسلام قلعه افغانستان حریق به کامیون‌های مجاور و سپس پارکینگ‌های کامیون‌های حامل گازوئیل سرایت کرد و در این حادثه 500 دستگاه کامیون دچار حریق جدی شدند.

در حادثه گمرک اسلام قلعه افغانستان هم مرز دوغارون ایران، 5 میلیون دلار کالا کاملا در آتش سوخت و 500 کامیون نیز پس از حریق و انفجارهای متعدد آسیب جدی دید.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول