اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

تاکید معاون وزیر به توقف «اسکای‌مال»/ ابراز تعجب معاون وزیر از جانمایی پروژه!

عضو هیات علمی دانشگاه و مطالبه‌گر در زمینه پروژه «اسکای‌مال» از تاکید معاون وزیر به توقف پروژه اسکای‌مال و لزوم ارائه مستندات از سوی استانداری خبر داد و گفت: منتظریم استانداری، مسکن و شهرسازی و شهرداری، گزارش‌های خود را ارسال کنند تا ببینیم وزارتخانه چه تصمیمی در این خصوص می‌گیرد.

تاکید معاون وزیر به توقف «اسکای‌مال»/ ابراز تعجب معاون وزیر از جانمایی پروژه!

علیرضا رسولی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره روند پروژه «اسکای مال» در همدان با بیان اینکه اخیرا معاون وزیر مسکن و دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی نامه‌ای به استاندار همدان زدند و پیگیر توقف این پروژه بودند اظهار کرد: این نامه پیرو دیدار منتقدین پروژه با معاون وزیر محقق شد.

وی با بیان اینکه معاون وزیر نیز مستنداتی را از کمیته فنی کمیسیون ماده ۵ همدان مطالبه کردند گفت: اوایل دی ماه مجمع فعالان رسانه‌های انقلاب اسلامی استان طی نامه‌ای پیرامون نحوه تغییر کاربری زمین پروژه پیچ زندان به معاون عمرانی استاندار خواستار شفاف‌سازی در این زمینه شدند.

این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به اینکه قرار شد نشست ۱۶ دی برگزار شود که معاون عمرانی استاندار یکی دو هفته آن را عقب انداختند و بعد با صراحت گفتند که ما جوابی نداریم و موضوع را از شهرداری بپرسید گفت: این در حالی است که مقوله تغییر کاربری ربطی به شهرداری نداشت.

وی با بیان اینکه دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ در اداره مسکن و شهرسازی و به ریاست استاندار مشغول فعالیت است گفت: معاون عمرانی استاندار نیز از طرف ایشان جلسات را اداره می‌کند.

رسولی با اشاره به اینکه دیدار ما در تهران در واقع تکمیل بررسی‌ها بود خاطرنشان کرد: مستندات خدمت معاون وزیر ارائه شد، ایشان در ادامه نامه‌ای را به استانداری مبنی بر اینکه دو مصوبه کمیسیون ماده ۵ در سال ۹۶ و ۹۷، بندهایی دارد و تغییر کاربری در صورتی تایید است که آن موارد رعایت شود، صادر کرد.

وی با بیان اینکه یکی از موارد خیلی مهم بند ۳ کمیسیون ماده ۵ در سال ۹۶ این است که «مشاور طرح مکلف به تهیه طرح‌های تکمیلی، گزارش‌های ترافیکی و رعایت ضوابط و مقررات مربوط به ساخت و ساز است» گفت: موضوع ما تهیه طرح‌های تکمیلی و گزارش‌های ترافیکی بود که از سال ۹۶ آماده نشده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه اظهار کرد: البته اخیرا شنیده شده که سرمایه‌گذار این طرح‌ها را آماده کرده اما جای سوال دارد که چطور قبل از اینکه طرح‌ها بررسی شود به تغییر کاربری رای داده شده است؟!

وی با اشاره به اینکه اگر از این موضوع هم بگذریم چطور بعد از سه سال هنوز آماده نشده است خاطرنشان کرد: معاون وزیر هم نسبت به این مسئله حساس شد و جزو مطالبات از استاندار این بود که این مستندات را ارائه دهند که چه مطالعه ترافیکی در مورد این پروژه انجام شده است؟ ایشان تاکید کرد که بررسی گزارش و تایید آن به عهده معاونت در وزارتخانه و در تهران خواهد بود.

رسولی با بیان اینکه یک بند مصوبه سال ۹۶ اشاره دارد که شهرداری باید نسبت به مسائل ترافیکی تمهیدات لازم را پیش‌بینی کند افزود: سوال ما و تا‌یید معاون وزیر این بود که اولا چطور قبل از تغییر کاربری این مسئله مشخص نشده و دوما حالا که تغییری کاربری داده شده شهرداری چه تمهیداتی انجام داده و چه پیش‌بینی نسبت به مسائل ترافیکی داشته که گزارش ارائه شود و بدانیم کار تا کجا پیش رفته است؟

وی با اشاره به اینکه نسبت به مغایرت بین نظر کمیته فنی ماده ۵ در سال ۹۶ که جمع کارشناسانی هستند که پیرامون این تغییر کاربری‌ها نظر می‌دهند و خود کمیسیون ماده ۵ حساسیت نشان داده شد عنوان کرد: جالب است در مورد این مصوبه صورتجلسه کمیته فنی به تاریخ ۶ آبان ۹۶ است و جلسه اصلی ۱۰ دی ماه این سال که در این بین، دو ماه فاصله افتاده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه ادامه داد: از نکات بسیار جالب ماجرا این است که در کمیته فنی میزان سطح اشغال ۴۰ درصد تعریف شده و می‌بینیم در جلسه کمیسیون ۱۰ دی ماه ۹۶، ۴۰ تبدیل به ۸۰ می‌شود و دو برابر! یعنی به نحوی عدم توجه به نظر کمیته فنی و کارشناسی دیده می‌شود.

وی اظهار کرد: کارشناسان در سال ۹۶ با اینکه به ظاهر با کلیت تغییر کاربری مخالف بودند و در مجموع با توجه به برخی مسائل نهایت با ۴۰ درصد زمین موافقت می‌کنند اما در کمیسیون اصلی به ۸۰ درصد تبدیل می‌شود.

رسولی تصریح کرد: جالب این است که در کمیته فنی سال ۹۷  که یک سال گذشته و قرار بود سال قبل آن گزارش‌های ترافیکی و پیوست‌ها ارائه شود، سرمایه‌گذار نیز درخواست افزایش دو طبقه روی سطح و یک طبقه زیر سطح را داشته، در متن نامه کمیته فنی آمده که گزارش‌ها هنوز بعد از یک سال ارائه نشده و کمیته فنی منتظر است گزارش‌های ترافیکی و پیوست‌های تکمیلی ارائه شود.

وی با اشاره به اینکه تمام اینها در جمع‌بندی نامه معاون وزیر به استاندار ارائه شده و تاکید شده این گزارش‌ها تا به تهران ارائه نشود تغییر کاربری مسدود است و از هرگونه عملیات باید خودداری شود خاطرنشان کرد: از لحاظ کارشناسی برای معاون وزیر جای تعجب بود که این پروژه در کنار دو مرکز درمانی و مرکز گره ترافیکی است و چطور مجوز داده شده است؟

این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به اینکه در همدان هم فضایی به وجود آمده بود که گزارش‌ها از سال ۹۶ ارائه نشده بود و آنچه سرمایه‌گذار تاکید می‌کرد که نامه را ارائه می‌کنم فضایی بود که انگار ارائه آن کفایت می‌کند گفت: تهران تاکید کرد باید پروژه بررسی شود و با موضوعات ترافیکی هم‌خوانی داشته باشد؛ ضمن اینکه گفته شود چه راهکاری برای حل معضل ترافیکی پیشنهاد می‌شود و نیز آنچه تایید شده، تنها ارائه کفایت نمی‌کند.

وی بیان کرد: این موضوع از سوی وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی معماری و شهرسازی پیگیری شده و منتظریم استانداری، مسکن و شهرسازی و شهرداری همدان پیرامون بررسی، گزارش‌های خود را به تهران ارسال کنند و ببینیم وزارتخانه چه تصمیمی در این خصوص می‌گیرد.

انتهای پیام/۸۹۰۲۶/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول