اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

ریابکوف: مسکو از طرح چین برای بازگشت آمریکا به برجام حمایت می‌کند

معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که از طرح چین برای برگزاری مذاکرات چندجانبه درباره بازگشت آمریکا به برجام حمایت می‌کند.

ریابکوف: مسکو از طرح چین برای بازگشت آمریکا به برجام حمایت می‌کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه امروز (دوشنبه) در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری روسی «تاس» تصریح کرد که مسکو با واشنگتن و پکن درباره ابتکارعمل چین برای برگزاری نشست چندجانبه در خصوص بازگشت ایالات متحده به برجام گفت‌وگو کرده است و احتمالاً در آن شرکت خواهد کرد.

وی در این خصوص طرح چین توضیح داد: «ما با هردو همکاران چینی و آمریکایی خود بحث‌هایی داشتیم. ما مخالف مشارکت در این رخداد نیستیم، گرچه واضح است به منظور برگزاری مؤثر این نشست، لازم است که حداقل یک درک تقریبی از چگونگی پایان این نشست ارائه شود».

معاون وزیر خارجه روسیه تأکید کرد که برگزاری چنین نشستی در شرایطی که ضرب‌الاجل ۲۱ فوریه (سوم اسفندماه) ایران برای توقف اجرای پروتکل الحاقی در حال فرارسیدن است، بسیار حائز اهمیت است.

ریابکوف با توجه به شرط ایران برای لغو تحریم‌های ایالات متحده به منظور ادامه اجرای پروتکل الحاقی گفت: «ما از ایالات متحده درخواست می‌کنیم که از خود اراده سیاسی نشان داده و به ایران و دیگر اعضای جامعه بین‌الملل سیگنالی درباره آمادگی خود برای بازگشت به برجام نشان دهد».

وی سپس با تأکید بر لزوم لغو تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی گفت: «برای این امر (نشان دادن اراده سیاسی برای بازگشت به برجام)، مهم است که ایالات متحده تمامی تصمیمات تحریمی که اساس سیاست باصطلاح فشار حداکثری به ایران در دوران دولت ترامپ بوده را لغو کند».

ریابکوف در ادامه لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران را به عنوان گامی برای جلوگیری از پیچیده‌تر شدن اوضاع برجام توصیف کرد و از جمهوری اسلامی ایران درخواست کرد تا خویشتنداری بیشتری در بحث کاهش تعهدات برجامی از خود نشان دهد.

وی در ادامه در خصوص پیشنهاد پکن درباره برجام گفت که در صورت موافقت تمامی طرف‌ها، این نشست برای بازگشت آمریکا به برجام به سرعت قابل سازمان‌دهی است.

ریابکوف توضیح داد: «اگر همه شرکت‌کنندگان در این روند تمایل و آمادگی مناسبی از خود نشان دهند، فکر می‌کنم که چنین تماسی مطابق با پیشنهاد شرکای چینی ما، مفید خواهد بود و می‌توان آن را به سرعت سازماندهی کرد».

در تاریخ ۹ فوریه (۲۱ بهمن ماه)، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که مقام‌های پکن پیشنهاد برگزاری هرچه سریعتر مذاکرات چندجانبه برای توافق در زمینه بازگشت ایالات متحده به تعهدات برجامی را مطرح کرده است.

بنا به گفته این دیپلمات چینی، در نشست پیشنهادی پکن، می‌بایست در خصوص «احتمال بازگشت آمریکا به توافقاتش مطابق با نقشه راه» بحث و گفت‌وگوهایی مطرح شود.

اظهارات ریابکوف در شرایطی مطرح شده است که علیرغم آنکه بایدن از زمان آغاز رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا برای بازگشت به برجام ابراز تمایل کرده است، اما از زمان روی کار آمدن دولت جدید، بارها مقا‌م‌های دولت آمریکا از جمله «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا برای بازگشت واشنگتن به برجام شرط‌گذاری کرده است و بازگشت به این توافق هسته‌ای را به بازگشت کامل ایران به تعهدات برجامی منوط کرده است.

با اینحال، مقام‌‌های جمهوری‌ اسلامی ایران بارها تأکید کرده‌اند که این آمریکا و نه ایران بوده است که برجام را ترک کرده است و آمریکا حق شرط‌گذاری را ندارد و برای بازگشت به برجام باید تمامی تحریم‌های ایران را لغو کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول