اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

رئیس شورای شهر مشهد خواستار روشن شدن ابهامات طرح تفصیلی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی شد

رئیس شورای شهر مشهد گفت: طرح تفصیلی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی که به تصویب کمیسیون ماده ۵ رسیده دارای ابعاد مبهم متعددی است که همه آن‌ها باید روشن شود؛ در غیر این صورت طرح مصوب نیازمند بازنگری و بازبینی است.

رئیس شورای شهر مشهد خواستار روشن شدن ابهامات طرح تفصیلی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، محمدرضا حیدری در آغاز یک‌صد و بیست‌ویک مین جلسه علنی شورای شهر مشهد با تسلیت ۲۷ بهمن‌ماه مصادف با سوم رجب، شهادت امام هادی(ع)، اظهار کرد: این روز را به همه ارادتمندان اهل‌بیت(ع) تسلیت گفته و امیدواریم بتوانیم به‌عنوان پیروان ائمه اطهار(ع) در سبک و روش زندگی به این عزیزان تمسک جوییم.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با گرامیداشت ۲۹ بهمن‌ماه، روز اقتصادی مقاومتی و کارآفرینی، گفت: اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی پیوسته مورد تأکید مقام معظم رهبری، دولت و دلسوزان کشور بوده است چراکه در شرایط فشار و تحریم باید بتوانیم در جهت تحقق این مهم و تقویت تولید ملی تلاش کنیم.

حیدری بابیان اینکه تقویت اقتصاد ملی منجر به کاهش فشارها در سطح بین‌المللی خواهد شد، افزود: البته باید توجه داشت که تحقق این موضوع علاوه بر مدیریت داخلی و تجهیز و توسعه امکانات و بسیج امکانات کشور و بسترسازی مناسب برای رشد تولید و اقتصاد، به عواملی چون تعامل و ارتباطات برون‌مرزی و سیاست خارجی نیز، با حفظ اصول با حفظ عزت، حکمت و مصلحت است.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم باهمت و همراهی همه ارکان نظام و مردمی که شرایط سخت اقتصادی را تحمل می‌کنند، از این شرایط دشوار گذر کنیم و گام‌های اساسی در جهت عدالت اجتماعی و کاهش نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی برداشته شود.

رئیس شورای شهر مشهد در ادامه صحبت‌های خود به طرح تفصیلی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی پرداخت و گفت: قصد ورود به این موضوع را نداشتیم اما متأسفانه طی روزهای اخیر داده‌های ناصوابی در فضای رسانه‌ای انتشار یافت که به شورای شهر مشهد منتسب شد.

حیدری بابیان اینکه دغدغه اصلی شورای پنجم شهر مشهد در خصوص بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی، مردم و صاحبان حقوق هستند، گفت: امیدواریم مسائل و مشکلات مربوط به این حوزه را در سایه تعامل و هم‌افزایی دنبال کرد.

وی با اشاره به طرح تفصیلی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی که اخیراً در کمیسیون ماده 5 به تصویب رسیده است، افزود: مدیریت شهری دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی را نسبت به این طرح داشت که همچنان به قوت خود باقی است و تحقق‌پذیری آن را تهدید می‌کند.

حیدری در ادامه اظهار کرد: تحقق‌پذیری طرح موضوعی حیاتی برای شورای شهر و مدیریت شهری مشهد است که پیوسته این دغدغه‌مندی را در مکاتبات و نطق‌ها و صحبت‌های خود با صراحت و روشن بیان کرده‌ایم.

وی بابیان اینکه خوشبختانه با پیگیری و تلاش بسیار زیاد همکاران مدیریت شهری، به‌ویژه کمیته نظارتی منطقه ثامن و کمیسیون شهرسازی و معماری برخی دغدغه‌های اساسی و مهم شورای شهر در مصوبه کمیسیون ماده 5 لحاظ شده ولی برخی نکات مبهم و دغدغه‌های جدی همچنان به قوت خود باقی است، گفت: بر اساس اطلاعات واصل‌شده، بخشی از دغدغه‌های مربوط به شارستان و یک یا دو ره‌باغ اعمال‌شده ولی در خصوص برخی ره باغ‌ها و معابر و برخی زمینه‌های دیگر همچون حقوق مکتسبه همچنان نیاز به بازنگری وجود دارد.

رئیس شورای شهر مشهد اصلاح طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی را امری طبیعی دانست که با حمایت شورای شهر و مدیریت نیز همراه بوده است و گفت: این اصلاح باید در سایه تعامل و هم‌افزایی صورت گیرد ولی متأسفانه نمایندگان مردم نسبت به اطلاعات مربوط به طرح‌ و داده‌های آن نامحرم تلقی می‌شود.

حیدری بابیان اینکه تاکنون هیچ اطلاعاتی از طرح تفصیلی بافت پیرامونی حرم مطهر در اختیار شورای شهر قرار نگرفته است، افزود: آنچه به مدیریت شهری ارائه‌شده، گزارش مختصر و خلاصه‌ای است که مشاور در جلسه برگزارشده توسط شورای شهر با حضور سمن‌ها و تشکل‌های غیردولتی، ارائه کرد؛ آیا خلاصه گزارش برای کمیسیون ماده 5 مبنای عمل در طرح‌های تفصیلی است؟

وی افزود: در جلسه فوق‌الذکر مقرر شد مشاور در جلسه دیگری با حضور کارشناسان و تشکل‌های مردمی پاسخگوی دغدغه‌ها و سؤالات باشد ولی این جلسه برگزار نشد.

حیدری با تأکید مجدد بر اینکه داده و اطلاعات‌پایه از طرح تفصیلی بافت پیرامونی حرم مطهر توسط مشاور در اختیار شورای شهر و شهرداری مشهد قرار نگرفته است، تصریح کرد: مدیریت شهری که متولی اجرا و تأمین منابع و اجرای مصوبه است، چگونه در جریان ریز این اطلاعات قرار ندارد؟

وی در ادامه گفت: تائید طرح تفصیلی در کمیسیون ماده ۵ مستلزم ارائه و برخورداری از ۴ رکن الزام‌آور است که این ارکان شامل نقشه کاربری اراضی، سند دفترچه ضوابط و مقررات، سند تراز مالی و فیزیکی و مطالعات پشتیبان طرح است؛ آیا این ۴ رکن در طرح تفصیلی بافت پیرامونی حرم مطهر وجود دارد؟ اگر وجود دارد و تهیه‌شده که آن‌ها را فردا در حضور یک کارشناس خبره شهرسازی رونمایی کنید و اگر وجود نداشت یا ناقص بود آیا در طرح تصویب‌شده بازنگری می‌کنید؟

رئیس شورای شهر مشهد با اشاره به حوزه‌های مختلف طرح‌های تفصیلی شهر مشهد که توسط شهرداری مشهد به شورا ارائه‌شده و در کمیسیون‌های تخصصی شورای شهر در حال بررسی است، اظهار کرد: شورای پنجم این طرح‌ها را مورد به موردبررسی کرد و آن را در فضای عمومی و سامانه‌های شهرداری در منظر عموم مردم قرار داد چراکه پنهان‌کاری نداریم؛ عدم شفافیت برای طرح بافت پیرامونی حرم مطهر جز ابهام، دستاورد دیگری نخواهد داشت.

وی در ادامه صحبت‌های خود تصریح کرد: ۲۵ سال قبل دستگاه‌های دولتی طرحی را تصویب کردند و امروز مخالف آن هستند؛ حال طرح دیگری به تصویب رسیده و مجدد جایگاه شورای شهر و مدیریت شهری همچون طرح قبل نادیده گرفته است. این رویکرد، آن‌هم پس از گذشت ۴ دهه از انقلاب اسلامی، عقب‌گرد به گذشته است چراکه مجریان طرح و نمایندگان مردم لحاظ نشده‌اند.

حیدری بابیان اینکه گزارش‌ها نشان می‌دهد که مشاور در جلساتی به رویکرد دفتر مقام معظم رهبری برای توجیه طرح استناد کرده است، گفت: مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۶ و ضمن توصیه مؤکد به استاندار وقت، نسبت به شیوه تملک املاک مردم و میزان تملک اظهار نگرانی می‌کنند؛ حال سؤال اینجاست، دغدغه‌های رهبری معظم، یک سال بعد یعنی در سال ۱۳۸۷ که طرح توسط شورای عالی شهرسازی ابلاغ‌شده، به چه میزان در نظر گرفته‌شده است؟

وی افزود: یکی از نکات محوری مدنظر مقام معظم رهبری، اخذ نظر تولیت آستان قدس رضوی است؛ آیت ا... طبسی(رضوان ا... علیه) از طرح مرحوم کازرونی حمایت کردند. آیت ا... رئیسی هم ضمن باورمندی به اصلاح طرح، تأکید ویژه‌ای به واقع‌بینانه بودن طرح داشتند که خوشبختانه در همان دوره با انسجام مدیریتی سطح استان و مدیریت شهری، طرح مهرازان بارأی دیوان عدالت اداری متوقف شد.

حیدری بابیان اینکه حجت‌الاسلام مروی نیز با توجه به دیدگاه‌ها و مواضعی که از ایشان سراغ داریم، قطعاً مخالف این هستند که از سرمایه اجتماعی آستان قدس رضوی برای طرحی هزینه شود که آثار اجتماعی و اقتصادی آن مشخص نیست، گفت: به‌عنوان نمایندگان مردم تلاش‌ داشتیم تا بتوان دغدغه‌ها و نگرانی‌های خود را در تعامل و ارتباط و گفتگو با تولیت محترم آستان قدس رضوی مطرح کنیم ولی تاکنون موفق نشدیم.

حیدری در ادامه اظهار کرد: برخی مدعی هستند که طرح تفصیلی جدید به دنبال تثبیت مجاورین و مالکان بومی است و قفل چند هزار ملک باز می‌شود؛ درصورتی‌که این مهم، جزو سیاست‌های شورای پنجم نسبت به بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی بوده و تلاش‌های بسیاری نیز در این جهت صورت گرفته که ازجمله آن‌ها می‌توان به استقرار دفاتر تسهیلگری و ایجاد زیرساخت‌های شهری و تقویت ایمنی در این بافت اشاره کرد.

رئیس شورای شهر مشهد با اشاره به توسعه چشمگیر فضای سبز شهری و پیاده‌روسازی و احیای مسیرهای تاریخی، حفظ هویت مذهبی و ایجاد معابر اصلی و تأمین روشنایی و تأمین زیرساخت‌ها در بافت‌های پیرامونی حرم مطهر رضوی که رفاه ساکنان بومی را به همراه دارد، گفت: در کدام دوره از مدیریت شهری مشهد این حجم از توسعه زیرساختی موردتوجه قرارگرفته تا به حفظ ساکنان بومی کمک کند؟

حیدری بابیان اینکه از ابتدای آغاز طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی تا قبل از شورای پنجم، ۲۸ مسجد و حسینیه تملک و معاوضه و تبدیل به احسن شده است، تصریح کرد: در چنین شرایطی همگی به خاطر داریم که نماینده محترم مجلس برای مسجدی که در مسیر شارستان قرار داشت و مراحل اداری و قانونی آن برای تعویض و تبدیل به احسن طی شده بود، با استفاده از احساسات پاک و دغدغه‌های متدینین، تجمع برگزار کردند، حال باید پرسید برای کدام‌یک از ۲۸ مسجد واقع در طرح که معاوضه و تخریب شد چنین اعتراضاتی شکل گرفت؟

وی در ادامه گفت: به‌منظور توجیه یک طرح و دستیابی به اهدافی که ابعاد آن مشخص و روشن نیست نباید اقدامات گذشتگان را نادیده گرفت و اطلاعات نادرست به مردم داد و فضاسازی کرد.

حیدری همچنین تأکید کرد که شورای پنجم و مدیریت شهری در این دوره بیشترین توجه به بحث‌های هویتی و تاریخی و دینی را داشته است و خود را پایبند به آن‌ها می‌داند.

وی  بابیان اینکه برخی مدیران غیربومی که تعلق‌خاطر سازمانی به وزارت راه و شهرسازی دارند، با فوریت و بدون طی کردن مراحل کارشناسی و قانونی به تعهد خود عمل کردند و طرح را تصویب کردند، گفت: این عزیزان باید به یاد داشته باشند که چند ماه از پایان عمر دولت باقی نمانده و در آینده نزدیک با این سمت‌ها خداحافظی می‌کنند و از این شهر می‌روند ولی باید بدانند که عمل آن‌ها از ذهن مردم پاک نخواهد شد.

حیدری بابیان اینکه امیدواریم پیش‌بینی برخی کارشناسان که معتقدند طرح جدید نه‌تنها قفلی باز نمی‌کند، بلکه قفلی زده است، واقعی نباشد، اظهار کرد: بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی، مرکز قدسی ارزشمندی است که باید دلسوز آن باشیم.

وی افزود: طی ۲۵ سال گذشته، شاهد ورود منابع دولت و شهرداری به این بافت برای توسعه منطقه و ایجاد ظرفیت بوده‌ایم؛ قطعاً انحرافاتی از مسیر تحقق طرح اتفاق افتاده ولی اگر رویکرد حاکم، کاهش تراکم در بافت باشد، اراضی از توجیه اقتصادی می‌‎افتد و مردم نه‌تنها سودی نمی‌برند، بلکه متضرر هم می‌شوند چراکه ارزش اقتصادی املاک، وابسته به موضوع اقتصاد زمین است.

حیدری بابیان اینکه کاهش تراکم اراضی قدرت بازسازی و نوسازی را از ساکنان بومی می‌گیرد، گفت: اگر به دنبال بازسازی و نوسازی بافت هستیم باید منطق اقتصادی را در موضوع هزینه و فایده لحاظ کنیم، در غیر این صورت طرح به شکست خواهد انجامید.

رئیس شورای شهر مشهد با تأکید بر اینکه برای تحقق‌پذیری طرح باید دلسوزی کرد، افزود: شورای پنجم پیوسته منطق و استدلال خود را بیان می‌کند و در حد وسع و بضاعت و توان نیز تلاش کرده ولی فراتر از توان ما، به عهده تصمیم‌گیرانی است که باید پاسخگو باشند؛ هر جا احساس کنیم این فضا به نفع مردم و آینده شهر نیست، در فرآیند تصمیم‌گیری ورود پیدا نمی‌کنیم.

حیدری همچنین خاطرنشان کرد: شهردار محترم نیز باید مسیر رویکرد شورای شهر را دنبال کند؛ طرح دوفوریتی مصوب کردیم که شهرداری مکلف شد اجرای ره‌باغ‌ها و معابر را پیگیری نماید.

وی بابیان اینکه امیدواریم برمبنای تعامل و هم‌افزایی و تلاش همه ارکان مدیریت شهری ضعف و کاستی‌های طرح برطرف گردد، گفت: نشست‌های مشورتی نیز در این خصوص می‌تواند ادامه داشته باشد؛ مدیریت شهری بدون مستندات و نقشه‌ها و صرفاً بر اساس گزارش‌های اولیه در جلسات مختلف حضور یافت تا دغدغه‌مندی خود را اعلام نماید.
حیدری در پایان صحبت‌های خود به ارائه گزارش شهردار مشهد در خصوص ۵۰ پروژه شاخص شهری اشاره کرد و گفت: بخش زیادی از این پروژه‌ها تا پایان اسفندماه و فروردین ۱۴۰۰ در اختیار عموم مردم قرار خواهد گرفت.

وی افزود: اتفاق مبارکی است که تلاش مدیریت شهری در این خصوص کاملاً برجسته بوده و نشان عزم جدی مدیریت شهری برای انجام تعهدات در شرایط دشوار اقتصادی کنونی است که از تلاش‌های شبانه‌روزی شهردار، معاونین، مدیران و کارشناسان سخت‌کوش شهرداری تشکر و قدردانی می‌نمایم.

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۲

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول