اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

رئیس دانشکده مدیریت دانشگاه امام صادق(ع): عده‌ای می‌خواهند رهبری را در وضعیت امام ‌حسن(ع) قرار دهند

رئیس دانشکده مدیریت دانشگاه امام صادق(ع) گفت: عده‌ای می‌خواهند رهبری در وضعیت امام حسن (ع) قرار گیرند تا تاکتیک خود را عوض کنند. در مسأله منع به‌کارگیری بازنشستگان فشار آوردند و گفتند: اگر فلان مدیر نباشد کشور به مشکل می‌خورد.

به گزارش خبرنگار فارس، میثم لطیفی رئیس دانشکده مدیریت دانشگاه امام صادق (ع) در سومین نشست «پاتوق انقلاب» در موضوع بررسی رهبری ۳۰ ساله مقام معظم رهبری اظهار کرد: انقلاب اسلامی انقلابی نو در جهان است و با همه انقلاب‌های دیگر تفاوت دارد و به تبع آن عناصر تشکیل دهنده و رهبری که اساسی‌ترین و مهم‌ترین عنصر تشکیل دهنده انقلاب است نیز متفاوت است.

وی گفت: مدیریت به معنای توانایی کار کردن با و از طریق دیگران است تا بتوانیم کار را پیش ببریم و در تعریف دیگر به معنای به کارگیری منابع در راستای هدف است اما در مقام عمل خاستگاه این تعابیر بیشتر در فضای کسب و کار بوده در حالی که در بحث نظام اداره کشور نیازمند تولید سنجه‌های خاص و یادگیری است.

رییس دانشکده مدیریت امام صادق (ع) در ادامه گفت: در معنای مرسوم رهبری، مسأله نفوذ و قدرت خیلی پررنگ است و با سازوکار نفوذ در معنای ادبیات غربی مغایرت دارد؛ چرا که ایجاد طمع و ترس الگوی غربی در سازوکار نفوذ است. در بحث‌های مدیریتی می‌گوییم اعتماد خوب است اما کنترل لازم است و رهبری نوع جدیدی از کنترل را معرفی کردند در مدل‌های مرسوم با ابزارهای ترس و تهدید کنترل را انجام می‌دهند اما ایشان با احترام و عطوفت.
وی تاکید کرد: در بکار بردن سنجه‌های رهبری باید به مفاهیم امامت توجه می‌کنیم و راهبری از طریق ایجاد بصیرت و اطاعت، آزادی و اختیار عمل در مدیریت رهبری مطرح است و به هر قیمتی نمی‌توان سنجه‌هایی در مدیریت رهبر به کار برد. 

رئیس دانشکده مدیریت دانشگاه امام صادق با نقدی به ادبیات مدیریتی افزود: این ادبیات تک شاخصه‌ای است و افزایش بهره‌وری در آن مهم است اما چقدر بر رشد و شکوفایی استعدادها تاثیر داشته و زمینه رشد انسان‌ها را فراهم ساخته است!

وی بیان کرد: گاهی اوقات برای بیدار شدن جامعه امام خود را در معرض خطراتی قرار می‌داد و با نگاهی مادی نمی‌توان مقایسه کرد چراکه در قیاس‌های زودبازده و مدرن و سرعت قیاس و الگوهای مدیریتی جدید ابزار مناسب برای سنجش مدیریت رهبری نیست. 

لطیفی در خصوص میزان ارتباط رهبری و مردم ابراز کرد: میان رهبر و رهبری معانی متمایزی دارد و رهبری یک دستگاه و نظام و مدیریت مجموعه رهبری است و نقش مردمی در تعیین رهبر نکته دیگری است که در جامعه مدنی مطرح است؛ جامعه مدنی رو به رشد است و مردم آگاه هستند و شعار جوانگرایی نیز به جا مطرح شده ولی مفسرین با هیاهو نادرست اجازه نمی‌دهد صدای رهبری به مردم برسد اما فضا طوری شده که بصیرت در حال شکل‌گیری است و در جامعه ایمانی باید از صبر و حق تاسی گرفت و پررنگ‌تر کرد. 

وی ادامه داد: رهبری در انتخابات ریاست جمهوری خودشان شعار دعوت به اندیشیدن را استفاده کردند و برقراری قسط میان مردم، حفظ نظام و انقلاب مسیولیت رهبری است و اداره کشور برعهده رییس جمهور است.

وی با اشاره به خطبه‌های نماز جمعه رهبری پس از فتنه ۸۸ خاطرنشان کرد: با آن همه ازدحام جمعیت و بارش بارانی که در ۲۹ خرداد بود، رهبری در جمع عموم مردم در عین تعریف از برخی افراد، خطاهای انجام شده را هم نام بردند و تفسیرها و تبیین‌ها بیانات رهبری توسط خواص انجام می‌شود و این خواص ریزش و رویش نیز دارد و هرجا که سازناکوک علیه نظام و انقلاب نواخته شود، رهبری ورود می‌کنند.

لطیفی با اشاره به اینکه دو نوع نظارت و کنترل وجود دارد، افزود: در نظام نظارت صمیمانه، محبت و اخوت در کنترل‌ها در جای خود بوده ولی در نظام کنترل رذیلانه مچ‌گیری و آبروریزی وجود دارد. رهبری از مسایل و مشکلات و گرانی‌ها خبر دارند و در نظام اسلامی کنترل صمیمانه لازم است.

وی در ادامه با بیان اینکه فشار رسانه‌ای و آبروریزی در فضای مجازی سیستم را منافقانه می‌کند و باید تبیین، احترام و حرمت‌ها حفظ شود، در ارتباط با رابطه رهبری و مردم گفت: سطح ارتباط رهبری با اقشار متعدد جامعه طوری است که بسیاری از مسؤولین این ارتباط را ندارند.

رییس دانشکده مدیریت دانشگاه امام صادق (ع) بیان کرد: رهبری نه تنها در برابر کارهای خود بلکه در مقابل کارهایی که خودشان انجام نداده‌اند نیز پاسخگو هستند و این موضوع را در مسأله سیاست کاهش جمعیت و موضع نگرفتن ایشان شاهد بود.

وی با اشاره به افزایش قیمت بنزین ۹۸ گفت: اینکه مسؤولی نظر کارشناسی را نمی‌فهمد نسبت به اداره کشور زیر سوال می‌رود و نشانه سوء مدیریت و بی‌تدبیری دولت است. در بحث‌های مدیریت می‌گوییم اعتماد خوب است، اما کنترل لازم است و رهبری نوع جدیدی از کنترل را معرفی کردند. در مدل‌های مرسوم با ابزار‌های ترس و تهدید کنترل را انجام می‌دهند، اما ایشان با احترام و عطوفت.

لطیفی بیان داشت: برخی مسئولین می‌خواهند رهبری را در وضعیت امام حسن (ع) قرار دهند تا ایشان تاکتیک خود را عوض کنند. در مسأله منع به‌کارگیری بازنشستگان به ایشان فشار آوردند و گفتند اگر فلان مدیر نباشد کشور به مشکل می‌خورد و لیست دادند تا برخی معاف شوند. در جوانگرایی هم برخی مسئولین فشار می‌آورند تا رهبری از موضع خود در جوانگرایی کوتاه بیاید.

رییس دانشکده مدیریت دانشگاه امام صادق در پاسخ به این سوال که آیا رهبری در حیطه مسئولیت خود به مردم پاسخگو هستند؟ گفت: در مورد پاسخگویی رهبری ایشان حتی در سیاست وی ادامه داد: کاهش جمعیت عذرخواهی کردند با اینکه شما هیچ جایی پیدا نمی‌کنید که ایشان از این سیاست حمایت کرده باشند. 

لطیفی تصریح کرد: برخی در ۸۸ گفتند که رهبری خوب عمل نکردند و در جهت جذب کردن مخالفان عمل نکردند اما حافظه برخی ضعیف است و یادشان نیست که در نماز جمعه رهبری از موسوی و کروبی تعریف کردند و گفتند که من با اینها کار کرده‌ام اما در عموم موارد، آقایان به توصیه‌های آقا گوش نمی‌دهند.

رییس دانشکده مدیریت دانشگاه امام صادق گفت: جوانگرایی شعار بجایی است، اما تفاسیر متفاوت است و حتی الان پیرمرد ۶۰ یا ۷۰ ساله هم می‌گوید که من هم جوانم.

لطیفی با اشاره به اینکه طی ۳۰ سال رهبری عقب‌نشینی در اصولی نداشتند و طراوت و شادابی همیشه بوده اما در برخی روش‌ها به نظر این افتاده است، اظهار داشت: برخی مسئولین می‌خواهند رهبری را در وضعیت امام حسن (ع) قرار دهند تا ایشان تاکتیک خود را عوض کنند. در مسأله منع به‌کارگیری بازنشستگان به ایشان فشار آوردند و گفتند اگر فلان مدیر نباشد، کشور به مشکل می‌خورد و لیست دادند تا برخی معاف شوند. در جوانگرایی هم برخی مسئولین فشار می‌آورند تا رهبری از موضع خود در جوانگرایی کوتاه بیاید

وی در ادامه تاکید کرد: اصول ۹ گانه‌ای که رهبری در برجام مطرح می‌کنند، جامع و کامل است اما دغدغه مذاکره کننده ما دکمه آمریکا است و کسی که در مذاکره بترسد و مذاکره کننده را هم طراز و پایین تر از خود نبیند، مذاکره را باخته است.

دکتر لطیفی در پاسخ به این سوال که آیا رهبری در حیطه مسئولیت خود به مردم پاسخگو هستند، گفت: در مورد پاسخگویی رهبری ایشان حتی در سیاست کاهش جمعیت عذرخواهی کردند با اینکه شما هیچ جایی پیدا نمی‌کنید که ایشان از این سیاست حمایت کرده باشند. 

رییس دانشکده مدیریت دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به اینکه یکی از فتح الفتوحات انقلاب اسلامی افرادی مانند حاج قاسم سلیمانی است که در مغناطیس امامت و ولایت بود، تصریح کرد: نظام ولایت فقیه با یک پدیده بی نظیر مواجه است و دنیا از بحث‌های مدیریتی مادی گرایانه خسته شده و از ابتدای قرن ۲۱ جنبشی در جریانات علمی رشته مدیریت در دنیا مطرح شده و مسیله دین و مدیریت پر رنگ شده و جامعه جهانی منتظر شنیدن حرفهای دینی است و انقلاب اسلامی در این راه موثری بوده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول