اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

معاون حقوقی نفت مسجدسلیمان: قرارداد حسینی ایرادات قانونی زیادی دارد/شرط پیامکی موجب بی‌اعتباری تمام قراردادها می‌شود

معاون حقوقی باشگاه نفت مسجدسلیمان به انتقاد از نحوه فسخ قرارداد مربیان پرداخت.

معاون حقوقی نفت مسجدسلیمان: قرارداد حسینی ایرادات قانونی زیادی دارد/شرط پیامکی موجب بی‌اعتباری تمام قراردادها می‌شود

غلامرضا زمانپور در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس در خصوص فسخ قرارداد مجتبی حسینی سرمربی نفت مسجدسلیمان با این باشگاه اظهار داشت: در قرارداد ما شرطی بود که تا نیم‌فصل 60درصد قرارداد را به مجتبی حسینی پرداخت کنیم. قبل از آخرین بازی نیم‌فصل این 60درصد پرداخت شده یعنی باشگاه به تمام تعهدات مالی خودش عمل کرده است.

وی افزود: بستن قرارداد یا فسخ آن شرایطی دارد. طبق قانون مدنی کلیه قراردادهای بین افراد حقیقی و حقوقی مثل قرارداد حسینی با باشگاه نفت مسجدسلیمان لازم‌الاجرا است یعنی کسی حق فسخ قرارداد را ندارد مگر اینکه برای او اختیار فسخ در نظر گرفته شده باشد که به آن خیّارات قانونی فسخ می‌گویند. در قرارداد حسینی خیار شرط ذکر شده و زمان آن تا نیم‌فصل بوده، خیار شرط یعنی اگر یک طرف به تعهداتش عمل نکند طرف مقابل می‌تواند قرارداد را یکطرفه فسخ کند. باشگاه به تعهد خودش عمل کرده و در واقع مواد 392 تا 401 قانون مدنی شامل مجتبی حسینی نمی‌شود. وقتی ما به شرط‌مان عمل کرده باشیم دیگر خیار شرط فسخ وجود ندارد. 

زمانپور گفت: ‌این موضوع حقوقی است و شاید مدیر حقوقی بعضی از باشگاه‌ها وکیل نباشند و یا پیگیر این موضوع اطلاع نباشند ولی آنچه در قانون مدنی وجود دارد؛ وقتی شخصی خیار شرط فسخ داشته باشد و طرف مقابل به آن شرط عمل کرده باشد این منتفی می‌شود و دیگر حق فسخ ندارد.

معاون حقوقی باشگاه نفت مسجدسلیمان افزود: برفرض محال که باشگاه نفت به تعهدات مالی خودش عمل نمی‌کرد، در این صورت حسینی باید به کمیته وضعیت و کمیته انضباطی مراجعه و برای فسخ دادخواست ارائه کند. آنها ما را می‌خواهند و اخطاریه می‌دهند. سپس ما باید دفاع کنیم و پس از آن حکم صادر می‌شود. اما این روند هرگز طی نشده، ما راهی برای فسخ برای حسینی نگذاشته‌ایم اما برفرض اگر هم راهی هم وجود داشت شرایط قانونی دارد. مگر با تلفن و تماس می شود قرارداد را فسخ کرد؟

وی گفت: هر قراردادی با دو شرط از بین می‌رود؛ یعنی دو راه وجود دارد که یک قرارداد فسخ شود. اول اینکه باید اقاله شود یعنی رضایت هر دو طرف قرارداد در فسخ باشد. حسینی هنوز هیچ مذاکره‌ای برای فسخ با ما نکرده پس شامل اقاله نمی‌شود. یعنی رضایت هیأت مدیره باشگاه برای فسخ نبوده است.‌ راه دوم اعلام فسخ قانونی قرارداد است. البته از لحاظ قانونی ایرادات شکلی زیادی هم وجود دارد. نمی‌خواهم به فدراسیون فوتبال ایراد بگیرم اما باید اعلام فسخ انجام شود. حتی خود فدراسیون یا کمیته‌های انضباطی و وضعیت نمی‌توانند قرارداد را فسخ کنند. آنها می‌توانند اعلام فسخ کنند. چون فسخ یک عمل ارادی طرفین است. یعنی طرفین باید آن را اراده کنند و نه شخص ثالث و این موضوع خیلی مهمی است. 

زمانپور تصریح کرد: در تمام دعاوی که در فدراسیون یا سازمان لیگ مطرح می‌شوند طرف خواهان فسخ باید تقاضای اعلام فسخ ارائه بدهد و نه تقاضای فسخ. باید اعلام فسخ انجام شود اما به این موضوع رسیدگی نمی‌شود. فسخ یک قرارداد اراده طرفین در نبودن شرایط آن قرارداد است. در این مورد قانون نگفته اراده طرفین یا شخص ثالث، شخص ثالث فقط می‌تواند آن را اعلام کند.

وی افزود: خیلی از دعاوی که در سازمان لیگ یا فدراسیون مطرح می‌شود ایراد دارند. تقاضای فسخ ایراد شکلی دارد و سازمان لیگ نمی تواند مستقیماً  یک قرارداد را فسخ کند بلکه می‌تواند اعلام فسخ کند یعنی بگوید این قرارداد فسخ می‌شود. چون فسخ اراده طرفین است. در کل این دو قضیه انجام نشده، نه هنوز شکایتی علیه ما مطرح شده و نه هنوز حسینی توافقی با ما انجام داده، پس در نتیجه فعلاً سرمربی تیم نفت مسجدسلیمان است و با هر تیمی مذاکره کند قطعاً هم از او و هم از تیم مقابل شکایت می‌کنیم چون با ما قرارداد دارد.

معاون حقوقی باشگاه نفت مسجدسلیمان در مورد اینکه گفته می‌شود باشگاه ذوب‌آهن با حسینی وارد مذاکره شده است، اظهار داشت:‌ من هم این شایعه را شنیده‌ام. مذاکره موردی ندارد ولی قرارداد بستن مهم است. یک بازیکن لیگ برتری قراردادی با یکی از تیم‌ها داشت، بدون اینکه این قرارداد فسخ شود او به یک تیم دیگر رفت، بعد به تیم دیگری رفت و بعد به تیم ما آمد؛ از او شکایت شد و تیم اول شکوائیه را به فدراسیون فوتبال فرستاد.

زمانپور گفت: البته ما طرف آن نیستیم. ولی صحبتم این است که یک قرارداد نمی‌شود بلاتکلیف باشد. حسینی تاکنون هیچ توافق و یا شکایتی که به ما ابلاغ شده باشد را نداشته، ممکن است او امروز شکایت کرده باشد اما فعلاً هیچگونه اخطاری در مورد فسخ قرارداد او به ما ابلاغ نشده است. طبق یکی از بندهای قرارداد ما شرایط اختلاف را هم در نظر گرفته‌‌ایم. اگر اختلافی هم به وجود بیاید او باید به همکاری خودش ادامه دهد.

وی در مورد اینکه اگر باشگاه دیگری مانند ذوب‌آهن برای عقد قرارداد با حسینی اقدام کند چه اتفاقی می‌افتد، گفت: اصلاً نمی‌تواند. یعنی قانون به او اجازه نمی‌دهد. بحث ما نیست، قانون به حسینی اجازه نمی‌دهد که برود قرارداد ببندد. اول باید قراردادش با ما قطعی فسخ شود یا از ما رضایت بگیرد که همان اقاله می‌شود و بعد برود. مربی یا بازیکنی که با جایی قرارداد دارد باید اول رضایت بگیرد یا اینکه می‌رود درخواست می‌دهد و می‌گوید به این بندهای قرارداد من عمل نشده و من می‌خواهم آن را فسخ کنم.

معاون حقوقی باشگاه نفت مسجدسلیمان در مورد اینکه طبق قوانین فیفا و سازمان لیگ مربی می‌تواند حتی با یک پیامک قرارداد خودش را فسخ کند، عنوان کرد: یکی از بندهای قرارداد حسینی این است که اگر سر تمرینات حاضر نشود برای او جریمه در نظر گرفته می‌شود. ما جریمه‌ها را اعمال می‌کنیم و او بدهکار می‌شود. این قرارداد لازم است و مربی تحت هیچ شرطی حق فسخ  یکطرفه قرارداد را ندارد.

وی افزود: او فعلاً مربی ما است حتی اگر بخواهد فسخ هم کند باید از طریق فدراسیون و سازمان لیگ به ما اعلام شود. اگر اینطور باشد، ایراد قانون است. مگر می‌شود شخصی قراردادی داشته باشد بعد کار را رها کند و با تیم دیگری قرارداد ببندد؟ این ایراد وجود دارد و باید تکلیف قرارداد مشخص شود. تمام بندهای قرارداد حسینی ضد و نقیض است. اگر بر طبق قوانین فدراسیون هم بسته شده باز هم ایراد قانونی دارد. مگر چون فدراسیون فوتبال است اشکالی وجود ندارد؟ در دنیا هم قوانین مرتباً عوض می‌شوند. باید قوانین بارها کوبیده شوند تا یک قانون مدون تصویب شود. مگر می‌شود یک قرارداد از یک طرف الزام آور باشد، از طرف دیگر شرط فسخ داشته باشد؟ شما به شرط خودت عمل کرده‌ای اما به طرف بگویی 100 میلیون تومان بده و برو؟

زمانپور در مورد اینکه آیا گزینه‌ای برای جایگزینی احتمالی حسینی در نظر گرفته شده، عنوان کرد: در حال حاضر هیچ اطلاع رسمی در خصوص جدایی حسینی نداریم. تا رسما متوجه بودن یا نبودن او نشویم هیچ کاری نمی‌توانیم انجام بدهیم. الان نیم‌فصل  زمان استراحت تیم‌ها است و بازیکنان و مربیان چند روزی مرخصی هستند. اگر موقع تمرین شد و او نیامد یا در این مدت کتباً چیزی اعلام کند آن موقع تصمیم می‌گیریم. به ما چیزی تاکنون ابلاغ نشده، این هم در حیطه وظیفه من نیست. وقتی گزینه‌ای پیدا می‌شود و هیأت مدیره با او صحبت می‌کند برای قرارداد بستن نزد من می‌آید. یعنی من آخرین نفری هستم که متوجه می‌شوم گزینه چه شخصی است.

وی افزود: مجتبی حسینی اگر هم فسخ کرده تا الان که چیزی به ما ابلاغ نشده و فعلاً سرمربی ما است. قرارداد او را من نبستم. ایراد قانونی زیادی هم در قرارداد او هست البته نمی‌خواهم کار همکارانم را ضعیف کنم اما در قرارداد او شرط 100 میلیون تومان است. از یک طرف قرارداد او الزامی است ولی از یک طرف دیگر شرط 100 میلیون تومان در آن گذاشته شده یعنی می‌تواند 100 میلیون تومان بدهد و خداحافظی کند! اما برای همین هم باید دادخواستی داده شود و جایی اعلام شود. باید مرجعی باشد که اگر کسی بخواهد قراردادش را فسخ کند به آنجا مراجعه کند و بگوید با مثلاً شرط 100 میلیون تومان قراردادم را فسخ می‌کنم.

معاون حقوقی نفت مسجد سلیمان اظهار داشت: این مرجع در واقع کمیته انضباطی یا کمیته وضعیت است. حتی اگر شرایط حسینی برای فسخ مهیا باشد باید راه قانونی آن را طی کند و اگر این راه قانونی طی نشود ایراد قانون است و باید اصلاح شود. تعهدات یک قرارداد باید خیلی محکم‌تر و قوی‌تر باشد. به عنوان یک حقوقدان می‌توانم اگر جایی از قانون ایراد دارد در مورد آن توضیح و تفسیر بدهم. این مساله باعث نابسامانی و بی‌اعتباری تمام قراردادها می‌شود اگر چنین شرطی در قانون باشد موجب بی‌اعتباری قراردادها شود. هرکس هر زمان که خواست می‌تواند قراردادش را فسخ کند و این خیلی بد است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول