اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

«جلال2» و روایت انقلاب در سال های 57 تا 62/ نمایش زندگی اولین و دومین شهید محراب

پخش فصل دوم سریال «جلال» به کارگردانی حسن نجفی در حالی از امشب آغاز خواهد شد که قصه آن از ادامه پایان فصل یک و از سال 57 تا 62 را روایت می کند.

«جلال2» و روایت انقلاب در سال های 57 تا 62/ نمایش زندگی اولین و دومین شهید محراب

  خبرگزاری فارس-گروه رادیو و تلویزیون: تلویزیون امسال دست پری برای سریال های دهه فجری نداشت و شاید تنها یک سریال با این مناسبت عجین شده بود. سریال «روزهای ابدی» که از شبکه یک سیما پخش شد که به ماجراهای نفوذ بیگانگان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران می پرداخت.

اما از امشب سریال دیگری قرار است جایگزین روزهای ابدی شود به نام «جلال» که فصل ابتدایی آن سال گذشته از همین شبکه بروی آنتن رفت و از امشب فصل دوم آن در ۲۶ قسمت تقدیم مخاطبان خواهد شد.

حسن نجفی کارگردانی این سریال و علیرضا جلالی تهیه کنندگی آن را به عهده دارد. به همین مناسبت مروری کلی بر فصل یک و دو این سریال خواهیم داشت.


** فصل دو در چه سالی روایت می شود؟

 فصل ابتدایی این سریال از سال ۱۳۳۸ تا سال ۱۳۵۶ در تبریز را به تصویر می کشید و قیام مردم آذربایجان شرقی را در این سال ها روایت می کرد.همچنین رخداد‌های اجتماعی و روز‌های انقلاب اسلامی در سال‌های منتهی به بهمن ۵۶ در آذربایجان شرقی از قصه های اصلی این سریال است. اما در فصل دو شاهد رویدادهای تاریخی ایران از سال ۵۷ تا ۶۲ خواهید بود.

** لوکیشن هایی که از تبریز خارج شد

فصل ابتدایی این سریال در تبریز تصویربرداری شد و اما حالا فصل دو در چند شهر جنوبی و شمالی ایران مقابل دوربین رفته است. از جمله تهران تبریز و جنوب پلدختر و سوسنگرد و ...

 

** دو فصل با یک کارگردان

در حالیکه اغلب پروژه های تلویزیونی در فصل یک با یک کارگردان و در فصل های بعدی با کارگردان های دیگری پیگیری می شوند، اما سریال جلال اینطور نبوده و در هر دو فصل یک کارگردان داشته است. حسن نجفی کارگردان این سریال است. او تاکنون کارگردانی چند سریال و فیلم را به عهده داشته است و در کنار کارگردانی فیلم نامه نویسی و عکاسی و شاعری می کند.

** نجفی: جلال و خانواده اش در مسیر انقلاب به تکامل می رسند

«حسن نجفی» کارگردان سریال «جلال» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس با اشاره به تفاوت های ساختاری در تولید این سریال ، «جلال ۲» را مجموعه ای بسیار سنگین و با توجه به شرایط موجود تولید آنرا کاملا حرفه ای بیان کرد. 

وی با اشاره به تنوع لوکیشن و شخصیت در این سریال تولید این مجموعه در این بازه زمانی را بسیار مهم و یکی از ویژگی های آن بر شمرد و افزود: «جلال ۲» با مجموعه قبلی فرق اساسی دارد. در سریال قبلی شخصیت ها تقدم بر رویداد داشتند اما در این مجموعه گاه رویدادها آنچنان به توالی اتفاق می افتند که تماشاگر را ناخودآگاه با خود همراه می کنند.

نجفی این ویژگی را به انقلاب و دوره تاریخی که سریال در آن ساخته می شود و داستان در آن روی می دهد نسبت داد و بیان داشت: قبل از انقلاب اتفاقات کوچک، رویدادهای بزرگ شمرده می شدند اما با بروز انقلاب حوادث یکی پس از دیگری حادث شد و شخصیت ها را با خود همراه کرد. جلال و خانواده اش  یکی از آنهایی بودند که نسیم انقلاب به آنها برخورد و آنها در مسیر کمال گرایانه خود بهای این دگر دیسی و تحول بزرگ را با رنج  پس دادند. این حجم از اتفاق و مفهوم ملت ما را متمایز از سایر ملت ها کرد. 

 

             

 

نجفی همچنین به سال های بروز این داستان اشاره کرد و گفت: حوادث این مجموعه به دوره تاریخی ۱۳۵۶ تا ۱۳۶۲ بر می گردد . این چند سال نقش تعیین کننده ای در بازسازی شخصیت ها و هویت دهی آنها بازی می کند. هر کدام از این حوادث، داستانی برای خود دارد که شنیدنی و دیدنی است. 

این کارگردان تلویزیون و سینما با اشاره به استقبال مردمی از این اثر محورهای مهمی را برشمرد که در نگارش آن به آنها توجه ویژه داشته است. توجه به کیان خانواده ،پیوند قومیت ها و نقش آنها در قدرتمند شدن و بزرگی ایران عزیز دو ویژگی مهم بوده است.

    

            

 

** اقتباسی از رمان بینوایان

سریال جلال با اینکه بستر روایی اش تاریخ انقلاب در تبریز است اما در فصل اول و در بخشی از زندگی شخصی جلال اقتباسی از رمان بینوایان نیز داشت.

** زندگی شخصی جلال محوریت سریال است

به طور معمول اغلب سریال هایی که تاریخ انقلاب اسلامی ایران را روایت می کنند، در کنار آن به زندگی برخی شخصیت های تخیلی و حقیقی نیز می پردازند. در این سریال با توجه به اینکه نام شخصیت اصلی سایه ای روی کلیت سریال انداخته است، بخشی از داستان به زندگی شخصی جلال برمی گردد. فردی که مبارز انقلابی است و در زمان انقلاب تحولی در زندگی شخصی اش رخ می دهد و مدتی از همسر و فرزندش دور می ماند.

 

** عمار تفتی و ایفای نقش اصلی یک سریال طولانی

عمار تفتی یکی از بازیگران قدیمی تلویزیون و سینما است اما تا به حال کم پیش آمده تا در یک اثر شاخص بازی کند و نقشی اینچنین محوری داشته باشد. اما او با بازی در سریال جلال توانایی بازی خود را نشان داد و ثابت کرد که می تواند از عهده نقشی پرچالش برآمد.

 

او در قالب این نقش چند برهه مختلف زمانی و با چند گریم و در چند موقعیت را تجربه کرد. همچنین چالش هایی که با نقش داشت این کار را از سایر کارهای وی متمایز می کرد.

** بازیگران بومی در یک سریال

علاوه بر بازیگران اصلی این سریال تعداد زیادی نیز بازیگران بومی در فصل دو جلال نقش آفرینی کردند. همچنین گروه تولید و پشت دوربین این سریال ۷۰ درصد بومی تبریز هستند.

** نمایش زندگی اولین و دومین شهید محراب

در فصل دو سریال جلال علاوه بر محوریت داستان که روی شخصیت جلال و رخدادهای داخلی ایران است به زندگی شهید سید محمدعلی قاضی طباطبائی (اولین شهید محراب انقلاب اسلامی) و ترور شهید میر اسدالله مدنی دهخوارقانی (دومین شهید محراب انقلاب اسلامی) ورود شده است. 

 

** بازیگران جدید از همایون ارشادی تا مهدی فقیه

حمیرا ریاضی، عمار تفتی، هادی افتخارزاده، مهران رجبی، رضا آبپاک، سنا پورسعیدی، کامیار شکیبایی، فاطمه شکری، حامد منافی و تعدادی بازیگران تلویزیون و بومی آذربایجان شرقی از بازیگران فصل یک این سریال بودند و حالا در فصل دو بازیگران جدیدی به این ترکیب اضافه شدند. از جمله این افراد می توان به همایون ارشادی، مهدی فقیه، هادی افتخارزاده، مهران آتش زا، رضا آبپاک- ثنا پورسفیدی- جواد قامتی- صدرا راعی –مهدی فقیه- شهرام خزرایی – شهرام عبدلی- شیوا خسرومهر اشاره کرد.

مدیر تصویر برداری این مجموعه را حمید مهر افروز بر عهده داشته است و مسعود سخاوت دوست برای این اثر جدید علیرضا جلالی که تهیه کنندگی ان را بر عهده دارد موسیقی ساخته است .

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول