اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

تمایل جهان به مصرف واکسن چینی کرونا بیشتر شد

تعداد فزاینده‌ای از کشورها در سراسر جهان به واکسن‌های چینی کرونا روی آورده‌اند و قصد دارند در برنامه واکسیناسیون اضطراری، از واکسن چینی استفاده کنند.

تمایل جهان به مصرف واکسن چینی کرونا بیشتر شد

گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، همزمان با رقابت سخت کشورها برای تولید نخستین واکسن مناسب ویروس کرونا و زمزمه آغاز واکسیناسیون در برخی از کشورهای اروپایی، دو شرکت بزرگ واکسن سازی چین  نیز به این عرصه ورود و تاکنون بیش از یک میلیون نفر از شهروندان خود را علیه این ویروس واکسینه کرده‌اند.

چین در حال ساخت چهار واکسن کروناست که توسط سه شرکت تولید شده است؛ پکن مدعی است این چهار واکسن اکنون در حال طی آزمایش‌های انسانی و ایمنی مرحله سوم هستند تا برای استفاده تجاری تایید شوند.

سینوفارم (Sinopharm) و سینوواک (Sinovac) دو شرکت پیشرو در چین تاکید کرده‌اند که آماده استفاده از واکسن های تجاری خود هستند.

از سوی دیگر آزمایش‌های بالینی توسط تولید کنندگان چینی در سراسر جهان ادامه دارد؛ سینوفارم در ۱۰ کشور از جمله امارات متحده عربی، مصر، اردن، پرو و ‌آرژانتین با نزدیک به ۶۰ هزار داوطلب آزمایش‌های بالینی در دست انجام دارد؛ این شرکت دو تاسیسات در چین ساخته که قادر به تولید ۲۰۰ میلیون دوز واکسن در سال است.

علاوه بر این، تعداد فزاینده‌ای از کشورها در سراسر جهان به واکسن‌های چینی کرونا روی آورده‌اند زیرا شرایط سخت نگهداری از واکسن‌های آمریکایی و حواشی ایجاد شده برای آن پس از تزریق بر روی برخی از افراد مختلف تعدادی از دولت‌ها را دچار تردید کرده است.

بعضی کشورها قصد دارند در برنامه واکسیناسیون اضطراری، از کروناواک استفاده کنند یا اینکه شروع به استفاده کرده‌اند و تا به حال میلیون‌ها دز آن آماده شده است.

* اروپای شرقی

همزمان با پیوستن مجارستان به صربستان در پیشگامی واکسیناسیون با واکسن شرکت سینوفارم چین، سایر کشورهای اروپایی نیز در حال مبارزه با بحران تحویل واکسن و کشف راهی برای جلوگیری از انسداد و بهبود اقتصادی هستند.

در حدود یک ماه، با ۱.۵ میلیون دوز واکسن ساخت چین، ۱۴ درصد از جمعیت ۶.۵ میلیون نفری صربستان نخستین دوزهای واکسن ویروس کرونا  را دریافت کردند.

مجارستان در تاریخ ۳۱ ژانویه( ۱۲ بهمن) پیرو همسایه خود اعلام کرد که با سینوفارم به توافق رسیده که به موجب آن می‌توان ۲.۵ میلیون نفر را به طور گسترده ایمن سازی کرد.

از آنجا که قرار است اولین محموله واکسن هفته آینده وارد شود، مجارستان قرار است نخستین عضو اتحادیه اروپا  شود که برای واکسن‌های چینی ثبت نام می‌کند.

پیتر شیجارتو، وزیر امور خارجه مجارستان در همین راستا گفت: این معامله باعث سرعت بخشیدن به واکسیناسیون می‌شود که درنهایت می‌تواند جان هزاران نفر را نجات دهد و به رفع محدودیت‌ها کمک کند.

جنس اسپان، وزیر بهداشت آلمان نیز در تاریخ ۳۱ ژانویه گفت، شرایط استفاده از واکسن روسی یا چینی در آلمان مهیا می‌شود.

همچنین قرار است،به زودی محموله‌ای از واکسن‌های سینوفارم به بوسنی و هرزگوین برسد؛ جمهوری صرب بوسنی کلیه مباحث علمی و ارجاع واکسن‌ها را برسی کرده‌اند؛ کارآیی، کیفیت و ایمنی واکسن‌ها سه معیاری است که تمام واکسن‌های وارد شده باید برآورده کنند.

کمبود واکسن‌های تأیید شده در اروپا باعث انتقاد روزافزون مردم و درخواست راه حل‌های جایگزین شده است.

* آسیا

پاکستان پس از ورود محموله‌ای از دوزهای تولید شده واکسن شرکت سینوفارم در ۲ فوریه( ۱۴ بهمن) به این کشور، اولین کشوری است که کمک واکسن چین را دریافت کرده است.

این کشور آسیای جنوبی با بیش از نیم میلیون مبتلا و حدود ۱۱ هزار فوتی، در حال مبارزه با موج دوم ویروس کشنده است.

علاوه بر پاکستان، چین واکسن کووید ۱۹ خود را  را به ۱۳ کشور در حال توسعه از جمله برونئی، نپال، فیلیپین، میانمار، کامبوج، لائوس، سریلانکا، مغولستان و سرزمین‌های اشغالی در آسیا ارائه می‌دهد.

از جاکارتا گرفته تا مانیل و کوالالامپور، بیشتر کشورهای آسیایی با دریافت، سفارش یا چراغ سبز استفاده اضطراری از واکسن‌های چینی، اعتماد خود را به چین نشان داده‌اند.

* آفریقا

اولین محموله ۲۰۰ هزار دوزی واکسن  کووید ۱۹ چینی  به تازگی وارد هراره ، پایتخت زیمبابوه شد. طبق استراتژی استقرار واکسن زیمبابوه، این واکسن‌ها در وهله اول همه کارمندان بهداشت و درمان را تحت پوشش قرار می‌دهند و مازاد آن به گروه‌های آسیب پذیر مانند افراد مسن و کسانی که دارای شرایط پزشکی زمینه‌ای هستند، ارائه می‌شود.

این کشور در میان سه کشور آفریقاییست که واکسن کرونا را از چین دریافت می‌کند؛گینه استوایی روز چهارشنبه واکسن‌های خود را دریافت کرده و سیرالئون در اواخر ماه فوریه( تا حدود 2 هفته دیگر) واکسن چینی کرونا را دریافت می‌کند.

چین با کشورهایی مانند مصر و مراکش نیز برای تحویل واکسن کرونا قرارداد بسته است. در اواخر ژانویه( دهه اول بهمن ماه)، اولین محموله واکسن‌های سینوفرم وارد فرودگاه کازابلانکا، مراکش شد و به زودی واکسیناسیون گسترده در این کشور آغاز خواهد شد.

* آمریکای لاتین

در کشورهایی مانند برزیل، مکزیک، شیلی و پرو  واکسن‌های چینی نیز در زمانی که موج دوم شیوع ویروس کرونا ویرانگر منطقه شده است، به یک ضربه مورد نیاز برای مردم تبدیل می‌شوند.

رئیس جمهور شیلی و رئیس جمهور پرو  واکسن چینی کرونا را دریافت کردند و برنامه واکسیناسیون آنها با واکسن چینی خواهد بود.

روسای جمهور تصمیم گرفته‌اند پیام اطمینان به مردم درمورد تزریق واکسن ارسال کنند؛ رئیس جمهور شیلی در یک کنفرانس مطبوعاتی به خبرنگاران گفت: «من می‌خواهم به همه هموطنان بگویم که این واکسن بی‌خطر و موثر است و ما تلاش زیادی انجام داده‌ایم تا بتوانیم همه شیلیایی‌ها را واکسینه کنیم».

مکزیک نیز مجوز استفاده اضطراری از واکسن چینی کرونا را صادر کرده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول