اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

چاله‌های «ناسا»!/ آیا بهزاد نبوی می‌تواند بر چالش‌های نهاد اجماع‌ساز غلبه کند؟

دبیرکل حزب جوانان ایران اسلامی با بیان اینکه اگر قرار باشد کاندیدای شاخص اصلاح‌‌‌طلب نداشته باشیم، کاندیدایی معرفی نخواهیم کرد گفت: احتمال حمایت اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گراها از شخصیتی مثل آقای روحانی در انتخابات ۱۴۰۰ صفر است.

چاله‌های «ناسا»!/ آیا بهزاد نبوی می‌تواند بر چالش‌های نهاد اجماع‌ساز غلبه کند؟

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، نهاد اجماع‌ساز اصلاحات یا همان جبهه اصلاح‌طلبان ایران مدتی است که برای تنظیم کنش سیاسی اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌‌جمهوری و شوراهای ۱۴۰۰ تشکیل شده و پس از مدت‌ها کش و قوس، روز یکشنبه هفته جاری، اولین جلسه آن در جماران برگزار شد و مقرر شد تا در جلسه هفته آینده، آیین‌نامه جبهه، تصویب و هیات‌رییسه و کمیته‌‌‌های اجرایی برای رتق و فتق عملیاتی امور انتخاباتی، تشکیل شوند.
 


پیام‌‌‌های متعدد انتخاب بهزاد نبوی

در این جلسه همچنین بهزاد نبوی به عنوان رییس سنی و موقت جبهه اصلاح‌طلبان انتخاب شد. زمزمه‌ها اما حکایت از این دارند که نبوی اقبال قابل توجهی در میان اعضای جبهه اصلاح‌طلبان دارد و به احتمال فراوان او ریاست جبهه اصلاحات را به عهده خواهد گرفت. انتخاب نبوی پیام‌‌‌های متعددی دارد.

اولین پیام معطوف به عملکرد شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان است که محمدرضا عارف به عنوان چهره‌‌ای عمدتا علمی و آکادمیک از عهده ریاست آن برنیامد و پس از آن نیز در مدیریت فراکسیون امید در مجلس دهم عاجز ماند. همین تجربه تاریخی، اصلاح‌طلبان را بر آن داشت تا به نبوی به عنوان چهره‌‌ای آب‌دیده در عرصه سیاست روی خوش نشان بدهند و او را برای مدیریت کنش سیاسی خود در ۱۴۰۰ انتخاب کنند.

 


عدم حضور عارف و چهره‌‌‌های نزدیک به او نظیر موسوی لاری در جبهه اصلاح‌طلبان، این ظن را تقویت می‌کند که در سازوکار جدید انتخابات اصلاحاتی‌ها، عارف و یاران او جایگاه چندانی ندارند و بیشتر باید نظاره‌گر امور باشند.

نه به رادیکالیسم؟

از سوی دیگر، نبوی برخلاف دهه‌‌‌های ۶۰ و ۷۰، اکنون جزو چهره‌‌‌های عمل‌گرا محسوب می‌شود و انتخاب او به عنوان ریاست نهاد انتخاباتی اصلاحات، نشان می‌دهد که اصلاح‌طلبان از رادیکالیسم جان گرفته پیش و پس از انتخابات مجلس یازدهم، قصد فاصله‌گذاری دارند و به‌هیچ‌وجه نمی‌خواهند در زمین خرده‌فرمایشات امثال حجاریان و تاجزاده بازی کنند و با شعارهای آرمان‌خواهانه و تند، ساحت قدرت را به رقیب واگذار کنند.


در همین رابطه روزنامه صبح نو برای بررسی بیشتر فضای حاکم بر جبهه اصلاح‌طلبان ایران، به سراغ محمد خونچمن، دبیرکل حزب جوانان ایران اسلامی و عضو حقوقی این جبهه رفته است. در ادامه بخش‌های مهم این گفت‌وگو از نظر می‌گذرد.
 


شانس آقای نبوی برای ریاست دائمی بالاست

- شانس آقای نبوی برای ریاست دائمی بالاست. آقای نبوی جزو فرادی هستند که بالاترین نگاه‌ها به ایشان است. آقای کمالی هم تقریبا به همین صورت است. آقای مرعشی هم البته جایگاه خودشان را دارند اما خودش ریاست را نمی‌پذیرد. آقای مرعشی معمولا سعی می‌کند در حاشیه حرکت کند.

آقای نبوی نقش شیخوخیت در جریان اصلاحات دارد

- آقای نبوی یکسری مولفه‌‌‌های شخصی دارند که باعث شده مجموعه جبهه اصلاح‌طلبان، به ریاست ایشان اقبال نشان بدهد؛ از جمله اینکه ایشان سیاستمدار برجسته‌‌ای است و تجربه بسیار بالا و نقش شیخوخیت در جریان اصلاحات دارد.

کاندیدای شاخص اصلاح‌‌‌طلب نداشته باشیم، کاندیدایی معرفی نخواهیم کرد

- راهبرد شورای هماهنگی جبهه اصلاحات که حدودا دو ماه برای تعیین آن وقت گذاشتیم، مشارکت در انتخابات منوط به حضور کاندیدای اصلاح‌‌‌طلب شاخص خواهد بود اما اگر قرار باشد کاندیدای شاخص اصلاح‌‌‌طلب نداشته باشیم، طبق راهبرد شورا، کاندیدایی معرفی نخواهیم کرد.

- نگاه آقای نبوی هم همین است و این‌طور نیست که ایشان بگوید باید تحت هر شرایطی در انتخابات شرکت کنیم.

- علت اینکه در انتخابات مجلس، کاندیدایی معرفی نکردیم، این بود که اصلا کاندیدایی نداشتیم. وقتی کاندیدا نباشد، انتخابات و مشارکت معنا پیدا نمی‌کند.

شاید یکی، دو حزب به نامزدهای غیر اصلاح‌‌‌طلب فکر کنند

- این دفعه هیچ نگاهی نسبت به کاندیداهای غیراصلاح‌‌‌طلب وجود ندارد. شاید یکی، دو حزب به نامزدهای غیر اصلاح‌‌‌طلب فکر کنند اما از ۳۱ حزب درون شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، حداقل ۲۹ حزب، اقبالی به نامزد غیراصلاح‌‌‌طلب ندارند.

سنبه حزب کارگزاران برای تغییر نظر جبهه اصلاح‌طلبان قوی نیست

- یکی از احزابی که معتقد است باید در هر صورت در انتخابات شرکت کنیم، کارگزاران است. سنبه حزب کارگزاران برای تغییر نظر جبهه اصلاح‌طلبان قوی نیست.

خاتمی هیچ‌گاه نظرش را بر مجموعه‌‌ای تحمیل نکرده است

- آقای خاتمی هیچ‌گاه نظرش را بر مجموعه‌‌ای تحمیل نکرده است. قطعا جلسات و مذاکراتی با آقای خاتمی خواهیم داشت و جمع‌بندی نهایی به گونه‌‌ای خواهد شد که جلوی تعارضات را می‌‌گیرد.

- این‌طور نیست که جبهه اصلاح‌طلبان برود برای خودش به گزینه‌‌ای برسد و بعد از اینکه به جمع‌بندی رسید، تازه بخواهد با خاتمی صحبت کند.

- در طول مسیر که جبهه اصلاح‌طلبان جلسات خود را برگزار می‌کند، از نظرات آقای خاتمی و سایر شخصیت‌‌‌های اصلاح‌‌‌طلب بهره گرفته خواهد شد و به این صورت تلاش می‌شود تا جمع‌بندی کار، مورد توافق اکثریت در جریان اصلاحات باشد.

 احتمال حمایت اصلاحات از لاریجانی صفر است

- احتمال حمایت مشترک اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گراها از شخصیتی مثل آقای روحانی در انتخابات ۱۴۰۰ صفر است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول