اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

آخرین تحولات عملیات آزادسازی «مأرب»؛ 120 کشته و زخمی از شبه نظامیان ائتلاف سعودی

ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در روزهای گذشته پیشروی‌های قابل توجهی به سمت شهر مأرب داشتند و کنترل شرایط میدانی کاملا در نیروهای دولت صنعا است.

آخرین تحولات عملیات آزادسازی «مأرب»؛ 120 کشته و زخمی از شبه نظامیان ائتلاف سعودی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، آن‌چه که از اخبار عملیات‌های نظامی و شرایط میدانی در یمن، مخابره می‌شود، نشان می‌دهد که ارتش و کمیته‌های مردمی عزم خود را برای آزادسازی شهر «مأرب» جزم کرده‌اند و درگیری‌ها به اطراف شهر رسیده و شرایط برای نیروهای ائتلاف سعودی و دولت مستعفی بسیار بغرنج است.

درگیری‌ها در ورودی غربی شهر مأرب شدید گزارش شده و نیروهای دولت صنعاء به بخش‌های وسیعی در این بخش مسلط شده‌اند. به نوشته وبگاه «الصباح الیمنی» در ساعات گذشته ۱۲۰ کشته و زخمی از شبه نظامیان دولت هادی به بیمارستان مأرب منتقل شده‌اند.

وبگاه الخبر الیمنی نیز نوشت که سازمان‌های امدادی و حقوق بشری از مأرب خارج شده و به استان شبوه منتقل شده‌اند و عقیده دارند که شهر مأرب به زودی به دست «حوثی‌ها» خواهد افتاد.

در همین حال، نیروهای دولت صنعاء به شیوخ و رهبران قبائل مأرب گفته‌اند که می‌توانند هرچه خواستند از مهمات و سلاح‌های دولت مستعفی به غنیمت بگیرند، به شرطی که آن‌ها را علیه ارتش و کمیته‌های مردمی استفاده نکنند.

یک منبع نظامی یمنی نیز گفت که نیروهای دولت صنعاء از طریق بلندگو در مناطق درگیری به شبه نظامیان دولت مستعفی می‌گویند که می‌توانند با سلاح‌های سبک و نیمه سبک خود عقب‌نشینی کنند و در امان هستند.

«طارق الاثوری» از فعالان رسانه‌ای حزب «الاصلاح» (حزب اخوانی که کنترل مأرب را در دست دارد) در صفحه فیس بوک خود نوشته است که «حوثی‌ها» به طور بی سابقه‌ای نیرو و تجهیزات روانه مناطق درگیری در مأرب کرده‌اند و جز در سال ۲۰۱۴ به هنگام ورود نیروهای انصارالله به صنعاء هیچ وقت شاهد این حجم نیرو نبوده است. او همچنین نوشت که نیروهای شبه نظامیان دولت مستعفی تا حدی می‌توانند در برابر نیروهای دولت صنعاء ایستادگی کنند.

«محسن باصره» نائب رئیس پارلمان دولت مستعفی یمن نیز روز گذشته از احتمال آزادسازی شهر راهبردی «مأرب» توسط ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور ابراز نگرانی کرد و خواستار نشست فوری «شورای دفاع ملی» شد و گفت که اگر مأرب به دست «حوثی‌ها» بیفتد، تاریخ ما را نخواهد بخشید.


نقشه تقریبی از شرایط میدانی عملیات آزادسازی مأرب. (نیروهای دولت صنعاء در ۲۵ کیلومتری غرب مأرب مستقر هستند.)

 

شاهدان عینی در مأرب گفته‌اند که با نزدیک شدن درگیری‌ها به اطراف شهر،  حزب الاصلاح بخشی از نیروهای خود را از شهر خارج کرده و به سمت استان حضرموت منتقل کرده است. به گفته آن‌ها سه کامیون و ۱۸ خودرو حامل نیرو و مهمات از مأرب خارج شده و به سمت حضرموت حرکت کرده‌اند.

همزمان اتاق عملیات مشترک ائتلاف سعودی از مأرب به گذرگاه «الودیعه» در حضرموت منتقل شده است.

اما در مقابل، جنگنده‌های سعودی به شکل گسترده و نامنظمی اقدام به بمباران استان مأرب و صعده در ساعات گذشته کردند. یک منبع امنیتی در این باره به المسیره گفت که منطقه صرواح و مدغل ۱۳ بار هدف قرار گرفته است.

مناطق مرزی در استان صعده نیز به شکل روزانه و مستمر هدف حملات موشکی و توپخانه‌ای و هوایی ارتش سعودی قرار دارد.

اما در صنعاء نشستی با حضور «علی بن علی القیسی» وزیر اداره امور محلی و نمایندگانی از استان مأرب و مدیران دفاتر اجرایی در این استان با هدف ارسال تجهیزات و اعزام نیرو به مناطق درگیری و همچنین جذب شبه نظامیانی که قصد جدایی از دولت مستعفی دارند برگزار شد و القیسی در این نشست بر لزوم هماهنگی و ارتباط با تمامی قبائل استان مأرب تأکید کرد.

به نوشته سبأنت، او گفت که لازم است تا به قبائل این اطمینان داده شود که هیچ آسیبی به آن‌ها وارد نخواهد آمد و نیروهای دولت صنعاء صرفا کسانی که در صف نیروهای دشمن قرار دارند را هدف قرار می‌دهند.

در این نشست گفته شد که باید به کسانی که قصد بازگشت به صف نیروهای دولت صنعاء را دارند یا تعهد می‌دهند که دیگر در صف مقابل نجنگند، این اطمینان داده شود که در امان هستند. همچنین قرار شد تا اتاق عملیات‌هایی در سطح استان و مناطق تشکیل شود و نمایندگان دولت صنعاء از سران قبائل بخواهند تا مناطق تحت کنترل خود را از جنگ و درگیری دور نگه دارند و حداقل جانب بی طرفی اتخاذ کنند.

شهر مأرب اصلی‌ترین مرکز تجمع عناصر اخوانی الاصلاح است. حزبی که ستون فقرات نیروی پیاده دولت منصور هادی را تشکیل می‌دهد. به گفته کارشناسان نظامی، آزادی شهر مأرب می‌تواند تمامی معادلات جنگ یمن را تغییر دهد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول