اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

پیام وزیر علوم به گردهمایی بین‌المللی ریاضی ایران/ علوم پایه زمینه‌ساز پیشرفت‌های تکنولوژیک

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با صدور پیامی به گردهمایی بین‌المللی ریاضی ایران در کاشان گفت: این گردهمایی‌ها هم‌افزایی علمی، تبادلات بین‌المللی و درنتیجه رونق علوم ریاضی را به همراه دارد.

پیام وزیر علوم به گردهمایی بین‌المللی ریاضی ایران/ علوم پایه زمینه‌ساز پیشرفت‌های تکنولوژیک

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به مناسبت گردهمایی بین‌المللی ریاضی ایران در کاشان پیامی صادر کرد.

در این پیام آمده است: گردهمایی‌هایی مانند کنفرانس ریاضی ایران، هم‌افزایی علمی، پویایی، تبادل اندیشه‌های نو، تبادلات بین‌المللی و در نتیجه رونق علومی مانند ریاضی را به دنبال دارد. دانشگاه کاشان واقع در شهر کاشان که خواستگاه غیاث‌الدین جمشید‌ها است یکی از دانشگاه‌های موفق کشور، به‌ ویژه در ریاضی و علوم پایه بوده است. اگرچه مجازی برگزار شدن کنفرانس به دلیل شیوع ویروس کرونا، فرصت گرد هم آمدن را از ما گرفت، در عین‌ حال فرصت‌های جدیدی را ایجاد کرد و ما موفق شدیم جمع قابل‌توجهی از دانشمندان در زمینه‌های مختلف ریاضی را در این کنفرانس داشته باشیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه این پیام اذعان داشت: در زمینه علم، به نقطه‌ای خاص تأکید می‌کنم. یکی علوم پایه است و یکی علوم انسانی. ما به دنیا که نگاه می‌کنیم، می‌بینیم آن چیزی که کشور‌های پیشرفته را توانسته به این اوج و قله برساند، ریاضی، فیزیک، شیمی و علوم زیستی است. ما باید به این علوم بپردازیم. علوم پایه مثل گنج است. علوم کاربردی مثل پول است که توی جیبمان می‌گذاریم و خرج می‌کنیم. اگر علوم پایه نباشد پشتوانه این هزینه کردن از بین خواهد رفت.

در بخش دیگری از این پیام تصریح شده است: یکی از گرایش‌های اصلی ریاضی یعنی جبر از دستاورد‌های ریاضی‌دانان مسلمان و خصوصاً ایرانیان است. در دوران تمدن باشکوه اسلامی زمانی که فردی از دنیا می‌رفت به دلیل قوانین جامع و در عین‌ حال پیچیده شرع مقدس اسلام در مورد ارث، گاهی بازماندگان دچار تنش و اختلاف می‌شدند. موسی خوارزمی برای حل این مشکل به حل معادلات درجه اول پرداخت و از این سیستم به جبر رسید.

غلامی در این پیام ادامه می‌دهد: معماران مسلمان به دلیل تحریم مجسمه‌سازی برای زیبایی بناها به هندسه اسلامی و نقش و نگارهای جذاب به کمک اشکال هندسه ریاضی پرداختند. ابولفا بوزجانی از آن دسته دانشمندانی بود که زندگی خود را وقف چنین مسائلی نمود و ساختن نقوش هندسی که بعدها در حرم‌های مطهر امام رضا (ع)، حضرت معصومه (علیها سلام) و سایر مکان‌های مقدس یافت می‌شوند حاصل این نگاه به هندسه است.

وی در ادامه این پیام تصریح کرد: غیاث‌الدین جمشید کاشانی که اکنون پارک علم و فناوری دانشگاه کاشان به نام او نام‌گذاری شده است عمر خود را در محاسبات ریاضی گذراند. وی محاسبات خود را با چنان دقتی انجام می‌داد که الکندی مورخ مشهور، غیاث‌الدین را کامپیوتر قرن پانزدهم نامید. وی عدد پی ( ۳.۱۴) را تا ۱۶ رقم اعشار صحیح و سینوس یک درجه را تا ۱۱ رقم اعشار صحیح محاسبه نمود. هدف غیاث‌الدین از این محاسبات، مسائلی در معماری شهر کاشان بود. درواقع وی برای محاسبات سردرها و قبه‌ها به این محاسبات رسید.

غلامی در بخش دیگری از این پیام گفته است: خوارزمی یکی از ریاضی‌دانان و ستاره‌شناسان مرکز فرهنگی مأمون در بغداد بود. مهم‌ترین کتاب او در ریاضی «المختصر فی حساب‌الجبر و المقابله» است. اروپاییان با ترجمه کتاب‌های خوارزمی او را «الگوریزم» خطاب می‌کردند. از دانشمندان بزرگ دیگر به حکیم عمر خیام نیشابوری، فیلسوف ستاره‌شناس و ریاضی‌دان نیز می‌توان اشاره کرد.

وزیر علوم در ادامه این پیام تصریح کرد: در سال‌ها اخیر، ریاضی‌دانانی چون مریم میرزا خانی نقش بسزایی در عرصه‌ ریاضی‌ جهان و افتخارآفرینی برای جامعه علمی کشور ایران ایفا کرده‌اند. میرزا خانی اولین ایرانی و اولین زنی است که به دریافت جایزه فیلدز (Fields Medal) مفتخر شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امید است برگزاری این کنفرانس بزرگ که شاید به‌عنوان اولین کنفرانس مجازی با این وسعت باشد، اندوخته‌ای برای استفاده فضای مجازی و برگزاری رویدادهای بزرگ با محتوای بیشتر در مراکز علمی کشور محسوب شود.

انتهای پیام/۶۳۱۰۸/ص/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول