اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

شعر و ادبیات داستانی به فعالیت‌های مؤسسه هنرمندان پیشکسوت اضافه شد

جلسه 64 شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی (پنجمین جلسه در دوره جدید) به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

شعر و ادبیات داستانی به فعالیت‌های مؤسسه هنرمندان پیشکسوت اضافه شد

به گزارش خبرگزاری فارس، جلسه ۶۴ شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی (پنجمین جلسه در دوره جدید) به ریاست دکتر سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پیش از دستور این جلسه با تأکید بر نافذ بودن مصوبات شورای هنر، خاطرنشان کرد: بر اساس آیین نامه داخلی شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای هنر به عنوان شورای تخصصی و اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان شده است.

وی ادامه داد: بر اساس این آئین‌نامه، مصوبات شوراهای تخصصی شورای عالی انقلاب فرهنگی بعد از ٢ هفته تصویب در آن شورا، به استحضار اعضاء شورای عالی انقلاب فرهنگی رسانده می‌شود و در صورت عدم اعتراض اعضاء به عنوان مصوبه تلقی می‌شود و قابل ابلاغ از طرف رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی را دارد. البته اگر ۲ نفر از اعضاء نسبت به مصوبه اعتراض داشته باشند، در دستور شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار می‌گیرد.

همچنین اصغر عبدالهی مشاور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درمورد روند ابلاغ و اجرای مصوبات شورای هنر، خاطرنشان کرد: مصوبات شوراهای اقماری که بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل می‌شوند، بعد از 2 هفته از تصویب در آن شورا، حکم مصوبه را دارد و لازم الاجراست.

در ادامه علیرضا اسماعیلی رییس فرهنگستان هنر با توجه به دستور اول جلسه که به بررسی ماهیت حقوقی موسسه "فرهنگی و هنر صبا" و مؤسسه "متن" اختصاص داشت، توضیح داد: بخشی از وظایف و فعالیت‌های دهگانه فرهنگستان هنر شامل حوزه تجسمی و نشر توسط مؤسسه فرهنگی و هنری صبا و  مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) انجام می‌شود.

وی در ادامه به ارائه توضیحاتی درمورد تاریخچه شکل‌گیری، وظایف و دستاوردهای این دو مؤسسه پرداخت و گفت: اساسنامه این دو مؤسسه توسط شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است و شامل مقررات مؤسسات غیرانتفاعی هستند.

اسماعیلی با بیان اینکه در مورد ماهیت حقوقی موسسه فرهنگی و هنری صبا و موسسه متن مشکلاتی وجود دارد، افزود: پیشنهاد فرهنگستان هنر این است که این دو مؤسسه به صورت مؤسسه عمومی غیردولتی فعالیت داشته باشند و همچنین ماده واحده‌ای به «ماده ۸۸ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت» اضافه شود که بر اساس آن این مؤسسات بتوانند از امکانات فرهنگستان هنر استفاده و به فعالیت خود ادامه دهند.

در ادامه اعضای جلسه تأکید کردند که انتشارات یکی از ارکان فرهنگستان هنر است و بسیاری از کتاب‌های مؤسسه متن نیز مرجع و منبع دانشگاهی است، همچنین یکی از اهداف تشکیل مؤسسه فرهنگی هنری صبا این بوده است که نبض اکسپو کشور را بر عهده گیرد و پیشنهاد دادند که این دو مؤسسه «به صورت مؤسسه عمومی غیر دولتی فعالیت کنند»، همچنین از آنجا که امکان تفکیک وظایف این دو موسسه از فرهنگستان هنر وجود ندارد، «این دو مؤسسه به فرهنگستان هنر ملحق شوند اما درآمد خود کفا داشته باشند»، همچنین می‌توان بررسی کرد «این دو مؤسسه ادغام و به عنوان یک بنیاد فعالیت داشته باشند.»

پس از بحث و بررسی اعضا، تصویب شد موسسه فرهنگی و هنری صبا و موسسه متن در حکم مؤسسه عمومی غیردولتی فعالیت کنند.

دستور دوم این جلسه به ارائه گزارش در مورد مصوبه پیشنهادی شورای عالی معماری و شهرسازی پیرامون سند ملی معماری و شهرسازی ایرانی_ اسلامی اختصاص داشت که این گزارش توسط دکتر محمود حاجیلویی معاون خط مشی‌گذاری ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد و پس از بحث و بررسی اعضا برخی از اصلاحات پیشنهادی شورای عالی معماری و شهرسازی در متن سند ملی معماری و شهرسازی ایرانی ـ اسلامی در جلسه به تصویب رسید.

در ادامه نیکنام حسینی پور مدیرعامل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت در مورد دستور آخر این جلسه که به بررسی موضوع اضافه شدن "شعر و ادبیات داستانی" به حوزه شمول فعالیت‌های مؤسسه هنرمندان پیشکسوت اختصاص داشت، خاطرنشان کرد: مؤسسه هنرمندان پیشکسوت بر اساس مصوبه ۵۸۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۸۵ تأسیس و در سال ۱۳۹۱ راه‌اندازی شده است و وظیفه اصلی آن ارائه خدماتی به هنرمندان پیشکسوت و درجه یک هنری بالای ۶۰ سال است.

وی افزود: تقریباً ۷۰۰ هنرمند پیشکسوت در زمینه‌ هنرهای مختلف مانند هنرهای نمایشی، سنتی، تجسمی و... عضو مؤسسه هنرمندان پیشکسوت هستند و این مؤسسه به عنوان مؤسسه‌ای که اکثر هنرهای مختلف در آن جمع هستند، مطرح است.

مدیرعامل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت در مورد خدمات ارائه شده توسط این مؤسسه، گفت: بیشترین خدمات این مؤسسه در زمینه کمک‌های معیشتی، رفاهی، پزشکی، پرستاری و... به هنرمندان پیشکسوت عضو مؤسسه بوده است.

حسینی پور خاطرنشان کرد: پیشنهاد مؤسسه هنرمندان پیشکسوت این است که اصلاحاتی در اساسنامه این مؤسسه بابت افزایش گروه‌های شمول فعالیت‌های مؤسسه هنرمندان پیشکسوت اعمال شود.

همچنین دکتر عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درمورد موضوع «اضافه شدن "شعر و ادبیات داستانی" به حوزه شمول فعالیت‌های مؤسسه هنرمندان پیشکسوت» گفت: حوزه شعر و ادبیات داستانی به عنوان هنر مکتوب و کلامی مطرح هستند و این حوزه نسبت روشن و مشخصی با مؤسسه هنرمندان پیشکسوت دارد.

وی خاطرنشان کرد: حوزه شعر و ادبیات داستانی در آئین‌نامه ارزشیابی هنرمندان، نیز مشمول دریافت گواهی‌نامه مدارج هنری، انتخاب دبیر هنری و... است.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان جلسه پس از بحث و بررسی اعضاء، اضافه شدن حوزه «شعر و ادبیات داستانی» به حوزه شمول فعالیت‌های مؤسسه هنرمندان پیشکسوت به تصویب شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول