اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

جدیدترین اخبار از حمله راکتی در اربیل؛ تعلیق کلیه پروازهای فرودگاه

تعلیق پروازهای فرودگاه بین‌المللی اربیل همچنان ادامه دارد و تاکنون روسای قوای سه‌گانه عراق، مقامات ارشد منطقه کردستان، ائتلاف النصر ، فرستاده دبیر کل سازمان ملل به عراق حمله راکتی شب گذشته در اربیل را محکوم کرده‌اند.

جدیدترین اخبار از حمله راکتی در اربیل؛ تعلیق کلیه پروازهای فرودگاه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شامگاه دوشنبه (دیشب - ۱۵ فوریه)، منابع خبری گزارش دادند که فرودگاه بین‌المللی اربیل و یک پایگاه آمریکا در این فرودگاه هدف حمله راکتی قرار گرفت و سپس اعلام شد که آژیرهای خطر در کنسولگری آمریکا در این شهر، پس از هدف قرار گرفتن فرودگاه به صدا درآمدند.

وزارت داخلی منطقه کردستان عراق دیشب طی بیانیه‌ای اعلام کرد که این حمله راکتی در ساعت ۹:۳۰ به وقت بغداد صورت گرفته است و چندین شهروند زخمی شده‌اند.

ساعاتی پس از انتشار این خبر، یک گروه عراقی تازه تأسیس موسوم به «سرایا اولیاء الدم»، با بیان اینکه اشغالگران آمریکایی در هیچ جای عراق امنیت نخواهند داشت، مسئولیت حمله به اربیل را برعهده گرفت. (جزئیات بیشتر)

ائتلاف آمریکایی موسوم به ضد داعش پس از این حمله راکتی اعلام کرد که یک پیمانکار غیر‌آمریکایی در این حادثه کشته شد و  پنج تن از جمله یک سرباز آمریکایی زخمی شدند. اما سپس اعلام شد که علاوه بر کشته شدن یک پیمانکار غیر آمریکایی، نه نفر در این حمله زخمی شده‌اند. منابع آمریکایی می‌گویند که ۱۴ فروند راکت به سمت پایگاه آمریکا در اربیل شلیک شده است.

واکنش روسای قوای سه‌گانه عراق به حمله راکتی به فرودگاه اربیل

«برهم صالح» رئیس‌جمهور و «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق در پیامهایی جداگانه در بامداد روز سه‌شنبه با تروریستی خواندن عملیات راکتی علیه پایگاه نظامی آمریکا در اربیل، خواستار افزیش تلاش‌ها برای مقابله با این‌گونه اقدامات و عاملان آن شدند.(جزئیات بیشتر)

«مصطفی الکاظمی» فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، نیز امروز (سه‌شنبه) دستور تشکیل کمیته‌ای مشترک با اقلیم کردستان برای تحقیقات درباره این حادثه را داد.

گروه رسانه‌ای امنیتی عراق طی بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «المسله» منتشر شد، اعلام کرد که فرماندهی کل نیروهای مسلح کشور خواستار تشکیل کمیته تحقیقات مشترک با طرف‌های ذی‌ربط در منطقه کردستان شده تا طرف مسئول پشت پرده شلیک راکت به سوی فرودگاه بین‌المللی اربیل و اطراف آن که به زخمی شدن چندین نفر منجر شده، شناسایی و معرفی شود.

پیدا شدن محل شلیک راکت‌ها به سوی نظامیان آمریکایی در اربیل

سرویس مبارزه با تروریسم اقلیم کردستان عراق، امروز از یافتن خودرویی که از آنها راکت به سوی فرودگاه اربیل شلیک شده است، خبر داد و اعلام کرد که خودروی مذکور از نوع «کیا» و سفیدرنگ بود.

 

بنا بر این گزارش، راکت‌ها از داخل استان اربیل و ناحیه «کانی قرزاله» شلیک شده است و راکت‌اندازها بر روی یک خودرو از نوع کیا نصب شده بود که حاوی ۲۴ راکت بوده اما سه راکت آن شلیک نشده است. این امر صحت بیانیه گروه عراقی موسوم به «سرایا اولیاء الدم» را تایید می‌کند.

 

در بیانیه این گروه آمده بود: «ما به فاصله ۷ کیلومتری پایگاه اشغالگران (الحریر) در اربیل نزدیک شدیم و توانستیم ضربات مهلکی با ۲۴ راکت بزنیم که به دلیل ناتوانی سامانه ضد هوایی اشغالگران از رهگیری آنها، دقیقا به اهداف خود اصابت کردند».

فعالیت فرودگاه اربیل همچنان متوقف است

کانال تلگرامی «صابرین نیوز»، اعلام کرد که فعالیت‌های فرودگاه بین‌المللی اربیل و پروازهای آن تا لحظه تنظیم این خبر همچنان متوقف است.

«احمد هوشیار» مدیر فرودگاه اربیل در گفت‌وگو با «شفق نیوز»، تایید کرد که پروازهای این فرودگاه در پی حملات راکتی صورت گرفته؛  همچنان در حالت تعلیق قرار دارد و مقامات مسئول فرودگاه در حال ارزیابی خسارات وارده هستند.

گفته می‌شود که دو راکت در حمله شب گذشته اربیل به این فرودگاه اصابت کرده است.

پست توئیتری هوشیار زیباری 

«هوشیار زیباری» از رهبران حزب دموکرات کردستان عراق در واکنش به این حمله راکتی به فرودگاه اربیل طی پستی در توئیتر نوشت: «پنج راکت کاتیوشا امشب شهر اربیل و برخی از مکانهای دیپلماتیک و مناطق مسکونی را هدف قرار داد که خوشبختانه کشته‌ای نداشت. نیروهای امنیتی درباره منبع این حملات تحقیق می‌کنند و عواقبی در انتظار مجرمان خواهد بود.»

پلاسخارت خواستار خویشتن‌داری اربیل و همکاری نزدیک با بغداد در خصوص این حمله شد

«جینین پلاسخارت» فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق حمله راکتی شب گذشته به اربیل را محکوم کرد و گفت: ما از حمله راکتی مرگبار در اربیل ابراز تاسف می‌کنیم. چنین اقدامات شنیع و بی‌پروایی تهدیدهای خطرناکی برای ثبات به شمار می‌روند. عراق باید در مقابل منازعات خارجی مورد حمایت قرار گیرد.

 

وی از دولت منطقه کردستان خواست تا خویشتن‌داری کند و بر ضرورت همکاری نزدیک میان بغداد و اربیل برای محاکمه عاملان این حمله تاکید کرد.

نیچروان بارزانی: شورای امنیت و سازمان ملل حمله راکتی به اربیل را جدی بگیرند

«نیچروان بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق، امروز از شورای امنیت و سازمان ملل خواست تا خطرات حمله راکتی شب گذشته به اربیل را جدی بگیرند و برای پایان دادن تهدیدها علیه مردم منطقه کردستان از طریق ترغیب دولت عراق به اجرای قانون اساسی و به طور مشخص ماده ۱۴۰ آن اقدام کنند.

 

وی طی بیانیه‌ای که نسخه‌ای در پایگاه خبری «بغداد الیوم» منتشر شد، اعلام کرد: به شدن حمله تروریستی شب گذشته به اربیل و شلیک راکت‌ها که به کشته شدن یک نفر و زخمی شدن نه تن دیگر که برخی از آنها آمریکایی بودند، منجر شد، محکوم می‌کنیم.

بارزانی ضمن تسلیت به خانواده‌های قربانیان برای زخمی‌ها آرزوی شفای عاجل کرد و از مصطفی الکاظمی به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح و نخست‌وزیر عراق و نیز فرماندهی نیروهای ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش در عراق خواست تا سازوکار همکاری با منطقه کردستان را به سرعت فعال کنند تا نیروهای آسایش و پیشمرگه با نیروهای ارتش و سرویس‌های امنیتی و نظامی عراق و نیروهای ائتلاف در اقلیم با هماهنگی کامل فعالیت کنند. 

وی افزود: فقدان هماهنگی و وجود برخی گروه‌های مسلح خارج از کنترل و قدرت دولت فدرال دلیل ایجاد این تنش‌ها در منطقه و تهدیدهای مستمر علیه اقلیم کردستان شده است.

رئیس منطقه کردستان در ادامه از الکاظمی خواست که کمیته تحقیق مشترک میان دولت منطقه کردستان و دولت فدرال بلافاصله و مستقیما فعالیت خود را برای یافتن عاملان این حمله در نزدیک‌ترین زمان ممکن آغاز کند و آنها در اسرع وقت مجازات شوند.

بامداد امروز «مسرور بارزانی» نخست وزیر منطقه کردستان نیز با آنتونی بلیکن وزیر امور خارجە آمریکا در گفت‌وگویی تلفنی این حمله راکتی به اربیل را محکوم کرده بود.

وی پس از این گفت‌وگو طی پستی در توئیتر نوشت: «در گفت‌وگوی تلفنی با آنتونی بلینکن وزیر خارجە آمریکا، دربارە حملە بزدلانە بە اربیل صحبت کردە و بر هماهنگی مداوم برای شناسایی عاملان این حملە تاکید کردیم.»

ائتلاف العبادی حمله راکتی اربیل را محکوم کرد

ائتلاف «النصر» به ریاست «حیدر العبادی» نیز طی بیانیه‌ای حمله راکتی شب گذشته در اربیل را محکوم کرد و آن را نقض حاکمیت دولت و آسیب زدن به امنیت شهرها و ارعاب شهروندان عراقی دانست و خواستار تحقیق فوری و شفاف برای شناسایی عاملان آن شد.

انتهای پیام/م

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول