اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

معاون کمیته امداد: از نظام آموزشی، آبی گرم نمی‌شود؛ مساجد کانون کارآفرینی شوند

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با بیان اینکه متاسفانه نظام آموزشی ما کارآفرین تولید نمی‌کند، گفت: از مساجد خواستاریم شاخه کارآفرینی را در مسجد آغاز کنند، در این رابطه ما نیز به عنوان کمیته امداد به مساجد کمک خواهیم کرد،

معاون کمیته امداد: از نظام آموزشی، آبی گرم نمی‌شود؛ مساجد کانون کارآفرینی شوند

به گزارش خبرگزاری فارس، حجت‌الله عبدالملکی معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد در پنجمین وبینار ائمه جماعات استان تهران با موضوع «اقتصاد مقاومتی» با بیان اینکه سوال همیشگی مردم از مسئولین این است که چرا پس از ۴۲ سال انقلاب وضعیت اقتصادی کشور به این شکل است، گفت: خیلی از مردم امروز برایشان این سوال پیش آمده چرا حداقل وضعیت معیشتی برای خانواده‌های ایرانی وجود ندارد و خیلی از اعضای خانواده‌ها بیکار هستند، در این میان مردم ناراحت هستند که حتی نمی‌توانند یک ماشین استاندارد و منزل مناسبی داشته باشند. 

یک کارمند برای خرید خانه باید حقوق ۵۰۰ ماهش را بدهد

وی ادامه داد: در حال حاضر با کمبود ۸ میلیون واحد مسکونی روبرو هستیم و اگر یک کارمند بخواهد یک خانه بخرد باید ۵۰۰ ماه حقوق خود را درصورت عدم افزایش تورم کنار بگذارد تا بتواند خانه بخرد، تمام این مشکلات زمانی مورد پذیرش است که یک کشور نیروی متخصص، ظرفیت اقتصادی و منابع نداشته باشد که در این شرایط توقّعی هم وجود ندارد.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد تاکید کرد: این در حالی است که ایران ۷ تا ۱۱ درصد منابع طبیعی دنیا را دارد، ۲۰ میلیون تحصیل کرده دانشگاهی و بیشترین ذخایر نفت و گاز در اختیار داشته و همچنین قدمت تمدنی بالا و دسترسی به آب‌های آزاد از دیگر ویژگی‌های ایران در منطقه است.

عبدالملکی یادآور شد: در جواب به این سوالات که برای مردم پیش می‌آید باید گفت ما در این ۴۲ سال انقلاب اقتصادی نکرده‌ایم، البته از ۲۰۰سال قبل ایران چراگاه انگلیسی‌ها، آلمان‌ها، فرانسوی‌ها و در آخر هم آمریکایی‌ها بوده است.

مشکل این است که انقلاب اقتصادی نکردیم

وی افزود: دلیل اینکه ما در برخی از موارد نتوانستیم در عرصه اقتصادی پیشرفت داشته باشیم این بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی که یک انقلاب سیاسی بود، انقلاب اقتصادی را انجام ندادیم، از کوتای ۲۸مرداد سال۳۲ تا انقلاب اسلامی ایران یعنی سال۵۷ که ۲۵ سال می‌باشد آمریکایی‌ها بر ایران و محمدرضا پهلوی تسلط داشتند و در واقع شاه گماشته‌ آمریکا بود.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد در ادامه با طرح این موضوع که آمریکایی‌ها در ایران سه مأموریت را مدنظر داشتند، خاطرنشان کرد: اولین مأموریت آنها در حوزه‌ سیاسی، مأموریت دوم آنها در حوزه فرهنگ و سپس مأموریت اقتصادی داشتند. مأموریت سیاسی آنها این بود که ایران ژاندارم منطقه باشد زیرا که می‌دانستند که ایران یک منطقه‌ راهبردی است، در مأموریت دوم که حوزه‌ فرهنگ بود اسلام‌زدایی از کل منطقه را مدنظر داشتند زیرا اسلام را مهم‌ترین تهدید برای غرب می‌دانستند و تحول در صداوسیما بعنوان مهم‌ترین امپراطوری برای از بین بردن اسلام مدّنظرشان بود.

عبدالملکی ادامه داد: مأموریت سوم که در حوزه اقتصادی بود بر این مبنا بود که ایران یک کشور وابسته شود و به نوعی همچون یک گاو شیرده برای آمریکا باشد، آنها می‌خواستند نه تنها ایران بلکه کشورهای اطراف نیز به عنوان یک گاو شیرده عمل کنند، برهمین اساس در بعد اقتصادی محمدرضا شاه را محدود کرده و از مستشاران اقتصادی در ایران بهره بردند و برای این کار ۲۵ سال فرصت داشتند.

آمریکایی‌ها با اقتصاد ایران چه کردند؟

وی بیان کرد: آنها نظامات اقتصادی را به نفع آمریکا تعریف کردند و در مرحله اول ساختارهای اقتصادی شامل سازمان‌ها، نظام بانکی، بورس و غیره به نفع آمریکا پیش بردند و در مرحله‌ دوم قوانین و ضوابط بالادستی را براساس منافع خود تنظیم کردند؛ در مرحله‌ سوم نیز فرهنگ اقتصادی مدیران را از بالا تا پایین و حتی توده‌ مردم را تغییر دادند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد تصریح کرد: این تغییر نظامات اقتصادی باعث شد که برنامه‌ها به نفع آمریکا تأمین شود، آنها نمی‌خواستند ایران به مرحله تولید برسد زیرا در این صورت دیگر از آن گاو شیرده بودن خارج می‌شد و نظام مالیاتی به سمت صنعت و تولید پیش می‌رفت، آنها می‌خواستند رویه‌ ایران برهمان خام‌فروشی یعنی همان فروش نفت و گاز باقی بماند.

عبدالملکی گفت: اگر به اطراف خود نگاه کنیم تمام مشتقات با گاز و نفت تهیه شده است، یعنی اقتصاد آمریکا به صورت غیرمستقیم به نفت وابسته است و بیشترین ذخایر نفت در ایران است و از این رو ایران باید خام‌فروشی داشته باشد تا آنها بتوانند تولید کنند و مهم هم نیست این نفت خام به آمریکا فروخته شود بلکه هم‌پیمانان آمریکا هم این نفت‌خام را تهیه کنند برای آمریکا کافی است. آنها پس از اینکه نفت خام را خریدند آن را به محصولاتی تبدیل می‌کنند که نیاز جهان است و آن محصولات را باید به چه کشوری بفروشند به کشوری که پول دارد. برهمین اساس تمام امکانات ما اعم از هواپیما، ماشین، لباس و... از کشورهای دیگر تهیه می‎کنیم.

خام فروشی ضدتولید است و خلق فقر می‌‌کند

وی با بیان اینکه این خام فروشی ضدتولید است و خلق فقر می‌‌کند، گفت: آمریکا از سال‌های قبل از انقلاب تلاش کرده تا نظام اقتصادی ایران را به گونه‌ای طراحی کند که بخش مهمی از توده‌ی مردم همیشه فقیر باشد، در نظام اقتصادی طراحی شده از سوی آمریکا همیشه یک تعداد حداقلی میلیارد می‌شوند. این تعداد پولدار با هزاران میلیارد پول از آمریکا تغذیه می‌شوند، برای این نظام اقتصادی آمریکا ۲۵سال پیش از انقلاب اسلامی فرصت داشت تا نظام اقتصادی ایران را همچون گاو شیرده کند که این کار را انجام داد.

عبدالملکی بیان کرد: آمریکا با صنعت خودرو ما چه کرده است تا نتوانیم بهترین تولیدکننده در دنیا شویم؟ همیشه برای مردم این سؤال وجود دارد که چرا ما قدرت ششم دنیا در صنعت موشکی هستیم اما در تولید ماشین فقط مونتاژ می کنیم؟! در واقع آمریکا کاری کرده است که وقتی شرایطی برای مونتاژ وجود دارد ما خود را موظف به تولید چیز دیگری کنیم و همین باعث می‌شود که اصل تولید را رها و به سمت حاشیه برویم، همین باعث شده است که ما همیشه به جای تولید به سراغ موضوعات دیگر می‌رویم.

مساجد کانون کارآفرینی شود

وی با بیان اینکه متاسفانه نظام دانشگاهی و آموزشی ما کارآفرین تولید نمی‌کند، گفت: از مساجد خواستاریم شاخه کارآفرینی را در مسجد آغاز کنند، در این رابطه ما نیز به عنوان کمیته امداد به مساجد کمک خواهیم کرد، مساجد باید کانون کارآفرینی شود، این باعث می‌شود که یک مسجدی علاوه بر موضوع عبادی از بابت مسائل اقتصادی نیز خیالش راحت و بداند که اگر مسجد می‌رود هم اشتغال آن فراهم و هم مسائل اخروی‌اش تامین می‌شود.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد در پایان گفت: ما باید انقلاب اقتصادی با تفکّر اسلامی داشته باشیم؛ این اقتصاد مقاومتی است که یک انفجار تولید را برای ما به وجود می‌آورد و ما را از خام‌فروشی دور می‌کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول