اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

اندازه‌گیری هورمون استرس با تراشه پوشیدنی

پژوهشگران سوئیسی به تازگی موفق به توسعه یک تراشه سنجشی پوشیدنی جدید شده‌اند که می‌تواند هورمون استرس موجود در عرق انسان را اندازه‌گیری کند.

اندازه‌گیری هورمون استرس با تراشه پوشیدنی

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از تک اکسپلوریست، پژوهشگران  موسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان سوئیس به تازگی موفق به توسعه یک تراشه سنجشی پوشیدنی جدید شده‌اند که می‌تواند هورمون استرس موجود در عرق انسان را اندازه‌گیری کند.

پژوهشگران باور دارند، استرس مزمن بر سلامت انسان تأثیر منفی می‌گذارد؛ تاکنون هیچ راهی برای اندازه گیری عینی سطح استرس وجود نداشته اما مهندسان موسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان با همکاری استارت آپی به نام «Xsensio» این امکان را فراهم کرده‌اند.

این محققان یک حسگر پوشیدنی کوچک برای اندازه گیری مداوم غلظت کورتیزول در عرق بیمار توسعه داده‌اند.

آدریان یونسکو مدیر «نانولب» موسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان می‌گوید: «در حالی که کورتیزول به بدن ما کمک می‌کند تا در شرایط استرس زا پاسخ دهد، اما حکم یک شمشیر دو لبه را دارد؛ طبق یک ریتم شبانه روزی، کورتیزول معمولاً در طول روز ترشح می شود و بین ساعت 6 صبح تا 8 صبح به اوج خود می‌رسد و میزان آن در بعد از ظهر و عصر به تدریج کاهش می‌یابد. اما در افرادی که از بیماری‌های مرتبط با استرس رنج می‌برند، این ریتم شبانه روزی روی روال نیست و اگر بدن کورتیزول زیاد یا کم تولید کند، می‌تواند به طور جدی به سلامت فرد آسیب برساند  که به طور بالقوه منجر به چاقی، بیماری‌های قلبی عروقی و افسردگی می‌شود».

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول