اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

العربی الجدید: وارد کردن کشورهای منطقه، مذاکرات با ایران را به شکست می‌کشاند

روزنامه قطری چاپ لندن تأکید کرد وارد کردن کشورهای عرب حاشیه خلیج‌ فارس در هرگونه مذاکرات آتی با جمهوری اسلامی ایران اقدامی اشتباه است و به شکست می‌انجامد.

العربی الجدید: وارد کردن کشورهای منطقه، مذاکرات با ایران را به شکست می‌کشاند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه قطری  «العربی الجدید» چاپ لندن طی یادداشتی به قلم «شیرین هانتر» تأکید کرد که وارد کردن کشورهای منطقه غرب آسیا در هرگونه مذاکرات آتی با جمهوری اسلامی ایران درباره برجام در حقیقت دستورالعملی برای شکست محسوب خواهد شد.

این روزنامه قطری در مقدمه گزارش خود با تأکید بر این مطلب به مصاحبه اخیر «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه با شبکه سعودی «العربیه» اشاره کرد که در آن تأکید کرده بود عربستان سعودی می‌بایست در هرگونه مذاکرات آتی با ایران حضور داشته باشد.

رئیس‌جمهور فرانسه در ادامه افزود که حذف کشورهای منطقه از مذاکرات هسته‌ای با ایران که در سال ۲۰۱۵ به برجام منتهی شد، یک اشتباه بزرگ است.

طبق این گزارش، رئیس‌جمهور فرانسه در مورد خواسته‌های مشابه عربستان سعودی، امارات عربی متحده و رژیم صهیونیستی صحبت کرد که برای مدتی تأکید داشتند که هرگونه توافق آتی با ایران باید فراتر از موضوعات هسته‌ای بوده و فعالیت‌های منطقه‌ای و موشکی جمهوری اسلامی ایران را نیز دربرگیرد.

حضور کشورهای منطقه در مذاکره با ایران، مانع از احیای برجام می‌شود

این روزنامه چاپ لندن در واکنش به درخواست رئیس‌جمهور فرانسه و کشورهای منطقه برای ورود به هرگونه مذاکرات آتی با ایران، تأکید کرد که این اقدامی اشتباه است و در توضیح آن نوشت که اگر ایالات متحده و شرکای اروپایی این کشور (انگلیس، فرانسه و آلمان) این مسیر را در پیش بگیرند، می‌توان اطمینان داشت که ایران چنین چیزی را نخواهد پذیرفت و در واقع چنین مسیری قطعاً مانع از احیای برجام و بازگشت جمهوری اسلامی به تعهدات برجامی خواهد شد.

این گزارش درباره پیامدهای منفی وارد کردن کشورهای منطقه در مذاکرات آتی با ایران نوشت، در عوض، محتمل‌ترین نتیجه‌ این اقدام، توقف همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهد بود.

علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

«جو بایدن»، رئیس‌جمهور جدید آمریکا گفته قصد دارد آمریکا را به این توافق هسته‌ای بازگرداند. با این حال، او در اظهاراتی مبهم بر این هم تأکید کرده آمریکا قصد دارد بازگشت به برجام را مبنایی برای آغاز مذاکراتی جدید با هدف «طولانی‌تر و قوی‌تر» کردن برجام قرار دهد.

گزارش‌های پیشین حاکی از آن است که کشورهای امارات، عربستان سعودی، بحرین و رژیم صهیونیستی در ماه‌های گذشته تأکید داشته‌اند که خواستار آن هستند که در مذاکره با ایران مشارکت داده شوند.

ایران برجام را یک موضوع تمام شده می‌داند و درباره آن وارد مذاکره نمی‌شود

با اینحال، روزنامه العربی الجدید در یادداشت خود این درخواست کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس را برای مشارکت در هرگونه مذاکرات آتی با ایران را اقدامی غلط توصیف کرد و نوشت که انتظار اینکه ایران مشارکت کشورهای منطقه را در هرگونه مذاکرات خود درباره برجام پذیرا باشد، امری کاملاً غیرواقعی است زیرا اولاً، ایران قبلاً ‌نیز اعلام کرده است که برجام را یک موضوع تمام شده می‌داند که نباید مجدداً بازگشایی شود و به مذاکره گذاشته شود اما حتی اگر ایران بخواهد درباره جنبه‌های برجام وارد مذاکره مجدد شود، مشارکت رقبای منطقه‌ای خود را در این مذاکرات نمی‌پذیرد.

طبق این گزارش، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن انتقاد از اظهارات مداخله‌جویانه ماکرون درباره لزوم حضور کشورهای منطقه در مذاکرات آتی با ایران، از او خواست که از خود خویشتنداری نشان دهد.

قبل از آنکه خطیب‌زاده به اظهارات ماکرون واکنش نشان دهد، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران به وضوح اعلام کرده بودند که ادغام موضوع هسته‌ای با موضوعات دیگر چون برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای عبث و بیهوده است.

رقبای ایران در منطقه به دنبال انزوای تهران هستند

این روزنامه قطری سپس توضیح داد که رقبای منطقه‌ای ایران مدت‌ها است که به دنبال انزوای ایران هستند و تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی بعنوان یک شیوه مؤثر برای دستیابی به این هدف است تا حتی‌الامکان از جذابیت سرمایه‌گذاری خارجی در ایران کاسته می‌شود.

این گزارش سپس در مثالی در خصوص عدم تمایل برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس برای پیوستن به جامعه جهانی توضیح داد که بعنوان مثال اگر جزایر قشم و کیش ایران به طور کامل توسعه یابد و دسترسی آن برای گردشگران ساده‌تر شود، بخش گردشگری دبی متحمل ضرر خواهد شد.

آنطور که در این گزارش آمده است، بازسازی تدریجی روابط بین‌المللی ایران همچنین نفوذ رقبای منطقه‌ای جمهوری اسلامی را در عرصه بین‌ا‌لمللی تضعیف می‌کند.

ادغام موضوع هسته‌ای با دیگر مسائل اشتباه است

این گزارش با اشاره به این موارد نوشت که ادغام برجام با دیگر موضوعات منطقه‌ای که کشورهای این منطقه مدت‌هاست در خصوص آن مشکل دارند، اقدامی اشتباه محسوب می‌شود.

از طرف دیگر، آنطور که در این گزارش توضیح داده شده است، بعلاوه بعید است که روسیه و چین که از اعضای برجام محسوب می‌شوند، با بزرگ شدن میز مذاکرات موافقت کنند و بخشی از آن به این دلیل است که می‌دانند ایران چنین چیزی را نمی‌پذیرد.

ایران و کشورهای منطقه باید وارد گفت‌وگوی مستقیم شوند

نویسنده این یادداشت سپس با ارائه راهکاری ادامه داد که ایالات متحده می‌بایست همانطور که وزیر خارجه قطر اخیراً پیشنهاد داده است، کشورهای حاشیه خلیج‌ فارس را به مذاکره مستقیم با ایران ترغیب کند.

این گزارش همچنین مدعی شد که گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد کویت و عمان در تلاش هستند تا بین تهران و ریاض میانجیگری کنند.

آمریکا و ایران به طور همزمان گام‌هایی را برای احیای برجام بردارند

بهترین راهبرد از نظر نویسنده العربی الجدید برای نجات تقویت برجام، بازگشت فوری و همزمان واشنگتن به توافق هسته‌ای و بازگشت کامل ایران به تعهدات برجامی است و پس از آنکه تنش‌ها بین واشنگتن و تهران تاحدودی کاهش یافت، می‌توان در خصوص مسائل دیگر از جمله مسائل منطقه‌ای وارد گفت‌وگو شد.

«کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته (دوشنبه) اعلام کرد که توقف اجرای اقدامات داوطلبانه ایران تحت برجام از تاریخ ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ برابر با ۵ اسفندماه طبق مصوبه مجلس اجرایی خواهد شد.

از طرف دیگر، «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هفتم بهمن ماه در سفر به روسیه و در نشست خبری مشترک با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود عنوان کرد: مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای را تأیید کرده که بر طبق آن موظف هستیم برخی اقدامات را انجام دهیم. یکی غنی سازی ۲۰ درصد بود که شروع شده و دیگری پایان دادن به اجرای پروتکل الحاقی است که از ۲۱ تا ۲۳ فوریه باید عملیاتی شود و ما طبق قانون موظف هستیم این کار را انجام دهیم».

خبرنگار: سیدمیثم یعقوبی مقدم

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول