اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

پیش بینی سونامی با هوش مصنوعی

محققان با استفاده از سریع‌ترین ابررایانه جهان، یک مدل جدید هوش مصنوعی ابداع کرده‌اند که از آن می‌توان برای پیش بینی سونامی و توفان‌های مهیب دریایی استفاده کرد.

پیش بینی سونامی با هوش مصنوعی

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از نیواطلس، سونامی در یک دهه اخیر خسارات سنگینی به دهها کشور جهان وارد کرده و یکی از مهم‌ترین مشکلات برای مقابله با آن دشواری پیش بینی این پدیده مخرب است.

پژوهشگران برای حل این مشکل مدل هوش مصنوعی تازه‌ای را ابداع کرده‌اند که پیش بینی سونامی و سیل ناشی از آن در نواحی ساحلی را تسهیل می‌کند. این ابزار هوش مصنوعی که فوگاکو نام دارد توسط شرکت‌های فوجیتسو و رایکن و با همکاری دانشگاه‌های توکیو و توهوکو طراحی شده و از دقت و سرعت زیادی برای شبیه سازی سونامی برخوردار است.

از طریق فوگاکو می‌توان بیش از ۲۰ هزار سناریو را برای وقوع سونامی پیش بینی کرد. فعالیت این مدل مبتنی بر بررسی داده‌های موج‌های ساحلی شکل گرفته بعد از زمین لرزه‌های سهمگین است که در نهایت باعث جاری شدن سیل در شهرهای ساحلی می‌شود.

مهم‌ترین مزیت این مدل هوش مصنوعی امکان استفاده از آن بر روی رایانه‌های شخصی عادی است. همچنین فرایند پیش بینی مسیر وقوع سیل در عرض تنها چند ثانیه رخ می‌دهد. بنابراین نیروهای امدادی و سازمان‌های دولتی مرتبط با بلایای طبیعی به خوبی می‌توانند از این ابزار استفاده کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول