اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

کاهش 11 هزار و 475 واحدی شاخص بورس تهران/ ارزش معاملات دو بازار 12.3 هزار میلیارد تومان شد

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با عقب‌نشینی 11 هزار و 475 واحد روبه‌رو شد.

کاهش 11 هزار و 475 واحدی شاخص بورس تهران/ ارزش معاملات دو بازار 12.3 هزار میلیارد تومان شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار تهران که از دیروز روند اصلاح و ریزش را در پیش گرفته امروز هم رو به کاهش بود و شاخص کل در پایان معاملات با کاهش 11 هزار و 471 واحد به رقم یک میلیون و 245 هزار و 814 واحد رسید.

امروز همچنین شاخص کل با معیار هموزن 797 واحد رشد کرده و به رقم 438 هزار و 29 واحد رسید.

ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 4 میلیون و 954 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز بیش از 4.4 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 509 هزار نوبت معامله و به ارزش 4 هزار و 938 میلیارد تومان داد و ستد کردند.


نقشه معاملات امروز بورس تهران

اگر ارزش معاملات فرابورس که امروز به بیش از 7 هزار و 503 میلیارد تومان رسید را نیز در نظر بگیریم ارزش معاملات امروز بورس اوراق و فرابورس به بیش از 12 هزار و 342 میلیارد تومان رسید.

امروز شاخص کل و شاخص قیمت در بورس با معیار وزنی ـ ارزشی 0.91 درصد کاهش یافتند، اما شاخص کل و شاخص قیمت با معیار هموزن 0.18 درصد رشد کردند.

شاخص آزاد شناور 0.76 درصد کاهش یافت، شاخص بازار اول بورس 1.1 درصد افت کرد، اما شاخص بازار دوم بورس فقط 0.67 درصد عقب‌نشینی داشت که این امر نشان می‌دهد شرکت‌های حقوقی و بزرگ با معاملات کلان و عمده کمتر ریزش داشته‌اند.


روند تغییرات یکساله شاخص بورس تهران

نمادهایی که قبلا شاخص‌ساز بودند امروز در ریزش شاخص اثرگذار بودند بگونه‌ای که نمادهای پتروشیمی خلیج‌فارس، فولاد مبارکه، ملی مس ایران، شستا،  چادرملو، هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تأمین و پالایش نفت اصفهان به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته‌اند.

نمادهای پرتراکنش در بورس امروز شامل دارویی برکت،‌ملی مس، پالایشگاه بندرعباس،‌ سایپا، زرماکارون و لیزینگ پارسیان بوده‌اند.

در فرابورس ایران هم در پایان معاملات شاخص کل با 98 درصد کاهش به رقم 17 هزار و 633 واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران بیش از یک میلیون و 207 هزار میلیارد تومان شد.

معامله‌گران امروز در فرابورس بیش از 1.7 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 383 هزار نوبت معامله و به ارزش 7 هزار و 503 میلیارد تومان داد وستد کردند.

امروز نماد ذغال‌سنگ پروده طبس بیشترین اثر تقویتی روی شاخص فرابورس را داشته و نمادهای بیمه پاسارگاد،‌آریا ساسول، صبا تأمین و ذوب‌آهن بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

نمادهای پرتراکنش در فرابورس شامل ذغال‌سنگ پروده طبس، تهیه غذای دنا آفرین فدک، سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات، پتروشیمی ارومیه، دامپروری ملاردشیر، ریل‌پرداز سیر و زرین‌معدن آسیا بوده‌اند.

به گزارش فارس، برخی کارشناسان می‌گویند، دستکاری در دستورالعمل‌های بورس مانند تغییر دامنه نوسان و همچنین تصمیماتی مانند قیمت‌گذاری فولاد یا خودرو و نیز تغییراتی که در نرخ دلار در بازار روی می‌دهد باعث نوسان شاخص بورس می‌شود.

البته این نکته را هم نباید دور از ذهن داشت که ارزش معاملات در دو بازار تعیین‌کننده است بگونه‌ای که روز گذشته به بیش از 25 هزار میلیارد تومان و امروز حدود 12.5 هزار میلیارد تومان بود یعنی در شرایط ریزش شاخص بسیاری از سهام ارزنده وجود دارد که شرکت‌های حقوقی و افراد حرفه‌ای نسبت به خرید آن سهام و سرمایه‌گذاری بلندمدت اقدام می‌کنند.

به هر حال سرمایه‌گذاری در بورس نیاز به صبر و حوصله، تحلیل ، مطالعه و مشاوره دارد و به هیچ وجه نباید پول‌هایی که مورد نیاز آنی است را وارد بورس کرد.

برخی افراد متأسفانه با گرفتن وام بانکی سهام می‌خرند، در حالی که فلسفه سرمایه‌گذاری در بورس ، افزایش پس انداز و سرمایه‌گذاری از پس‌اندازهایی است که نیاز فوری به آن نیست و به هیچ وجه توصیه نمی‌شود با گرفتن وام در بورس سرمایه‌گذاری شود.

از طرفی بازار سرمایه ابزاری است که در اقتصاد غرب طراحی شده و در آن حاکمیت با سرمایه و نه افراد است، بنابر این اگر حتی 6 میلیون سهامدار یک شرکت هم در مجمع عمومی حاضر شوند، چون کل سهام آنها کمتر از 10 درصد است، تأثیرگذار نیستند و تأثیرگذار شرکت‌های حقوقی هستند که سهام عمده در حد یک صندلی هیأت مدیره دارند. بنابراین نمی‌توان از بازار سرمایه انتظار عملکرد یک شرکت تعاونی را داشت.

البته این بازار ابزار خوبی برای افزایش پس انداز ملی و تجهیز پول‌های خرد به سمت سرمایه‌گذاری‌های کلان به شمار می‌رود، اما ریسک و خطر خاص خود را هم برای سرمایه‌گذاران حقیقی و حتی حقوقی به همراه دارد.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول