اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

مبنای ما در انتخابات ۹۲ آوردن یک دولت منسجم و پاسخگو بود/ واعظی نشان داد درک سیاسی لازم را ندارد

محمدرضا عارف با بیان اینکه تلقی من این بود که آقای روحانی تمایلی به حضور فیزیکی من در دولت ندارد گفت: ممکن است در شرایط کشور اقتضا کند ما در یک انتخابات حتی با رقیب ائتلاف کنیم.

مبنای ما در انتخابات ۹۲ آوردن یک دولت منسجم و پاسخگو بود/ واعظی نشان داد درک سیاسی لازم را ندارد

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه خراسان گفت‌وگویی با محمدرضا عارف، معاون اول دولت اصلاحات، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

مبنای ما در انتخابات ۹۲ آوردن یک دولت منسجم و پاسخگو بود

- راهبرد اصلی ما در انتخابات ۹۲ بالابردن مشارکت و حضور مردم بود. نگاه من هم همیشه نگاه اجماعی بوده و اعتقاد به خرد جمعی دارم. این مسیری بود که شروع کردیم و موفق شدیم.

- نظرسنجی هایی که وزارت اطلاعات ، صداوسیما و نهادهای ذی ربط دارند گویاست. مبنای ما خرد جمعی و آوردن یک دولت منسجم و پاسخگو بود در عین حال که ائتلاف هم بخشی از خرد جمعی است.

- وقتی آقای خاتمی به عنوان رهبر جریان اصلاحات و آقای هاشمی و بزرگان دیگر به جمع بندی رسیدند، بنابراین من حق نداشتم و ندارم که بیایم شخصا خودم را با فرد دیگری مقایسه کنم، یک خرد جمعی بود، تصمیم گرفتند و من هم احترام گذاشتم. 

گفتم اگر خاتمی یا هاشمی بیایند با این‌ها رقابت نمی‌کنم

- من هیچ وقت دنبال امتیاز نبودم. آقای خاتمی را رهبر جریان می دانستم وقتی می خواستم جدی جلو بیایم دو سه نکته را گفتم.

- گفتم اگر آقای خاتمی یا آقای هاشمی بیایند با این ها رقابت نمی‌کنم . دوم گفتم هر تصمیمی با محوریت آقای خاتمی گرفته شود عمل می‌کنم.

- من خودم را آدمی اخلاق مدار می‌دانم. اگر این کار را نمی کردم امروز سوال می کردید که شما گفته بودید اگر آقای خاتمی تصمیم بگیرد کنار می کشم پس چرا کنار نکشیدید.

روحانی تمایلی به حضور فیزیکی من در دولت نداشت

- در یک جلسه‌ای در خدمت آقای روحانی بودیم و دو سه پست مطرح کرد. وزارت ارتباطات، وزارت علوم و معاونت علمی. من برای هر سه پست نفرات مناسب تر از خودم را معرفی کردم.

- این را برای اولین بار می‌گویم تلقی من از این پیشنهادها این بود که آقای روحانی تمایلی به حضور فیزیکی من در دولت ندارد.

- اگر معاون اولی را پیشنهاد می‌داد مشکل پیدا می‌کردم که چه کار کنم. الان نمی‌توانم بگویم که چه کار می‌کردم، وظیفه بود خدمت کنیم. ولی فردی که در دولت اصلاحات معاون اول موفقی بوده اگر بنا بود به دولت برود معاون اولی بود.

- وقتی روحانی معاون اولی را پیشنهاد نمی‌دهد و سه پست دیگر را می‌گوید می‌فهمم که ایشان می‌خواهد محترمانه بگوید، آقای عارف شما همان بیرون کمک کنید برای ما بهتر است.

 واعظی نشان داد درک سیاسی لازم را ندارد

- وقتی حرف کاندیدای اجاره‌ای می‌شود اشتباه می‌کند واعظی که به خودش و روحانی ختم می‌کند و با عرض معذرت نشان می‌دهد درک سیاسی لازم را ندارد.

- من واعظی نیستم که آن طور حرف بزنم، شرایط زمان را درک می‌کنم. شرایط دولت را می‌فهمم و زحماتی را که دولت کشیده می‌دانم البته نقدهای بسیار جدی هم دارم و خصوصی هم نقدهایم را به آقای روحانی به عنوان یک رفیق قبل از انقلاب گفته‌ام. 

- صفر و صدی نگاه نمی کنم خدماتی دولت داشته و البته شعارهایی هم داده که به دلایل مختلف نتوانسته پاسخگو باشد.

هنوز داریم هزینه در لیست گذاشتن جلالی و نعمتی را می‌دهیم

- در لیست امید که حدود ۱۵۰نفر به مجلس فرستادیم مثلا در قم به علی لاریجانی رسیدیم یعنی جمع بندی ما این بود که اگر لیست امید از لاریجانی حمایت نکند با مشکلات جدی روبه رو می‌شود، حتی او درجایی کم لطفی کرد و گفت، من نخواستم امیدی‌ها من را در لیست خودشان بگذارند.

- من مسائل را باز نکردم و باز هم نمی‌کنم. آن هایی که دست اندرکار بودند می‌دانند حتی کاظم جلالی را در لیست گذاشتیم و هنوز داریم هزینه در لیست گذاشتن جلالی و نعمتی و دیگران را می‌دهیم.

کنارکشیدن شورای عالی سیاست‌گذاری در انتخابات مجلس، تحمیلی بود

- کنارکشیدن شورای عالی سیاست گذاری در انتخابات مجلس روندی بود که به شورا در سال ۹۸ تحمیل شد.

- من کاملا مخالف بودم و موافق لیست دادن در کل کشور بودم... منطقی‌تر بود که لیست می‌دادیم و سازوکاری که الان رسیدیم نشان می‌دهد که آن روش درست نبوده است.

- نهاد جدید هم عملا شورای عالی شده است. اسم که مطرح نیست و عملا نهاد اجماع ساز که ان شاءا... موفق باشد همان ترکیب اعضای حقوقی به علاوه ۵۰درصد اعضای حقیقی است.

شورای شهر برای ما مهم‌تر از انتخابات ریاست جمهوری است

- ما در ماه‌های آینده چند انتخابات داریم و برای ما اصلاح‌طلبان مهم‌تر از انتخابات ریاست جمهوری یا در حد ریاست جمهوری انتخابات شورای اسلامی شهر و روستاست.

 اصلاحات باید محکم وارد انتخابات شود

- تردید نداریم و محکم اعتقاد داریم که باید مردم به صحنه بیایند و جریان ما هم محکم بیایند.

- یک جریان نمی‌تواند مدعی اداره کشور باشد اما در یک رویداد مهم حضور نداشته باشد یا بگوید حضور دارم اما کاندیدا ندارم.

- این قدر نیروی شایسته در جریان اصلاحات داریم که به راحتی می‌توانیم کاندیدای مطلوب و مناسب را ارائه کنیم حالا این که رای بیاورد یا نیاورد مسئله دیگری است. 

ممکن است با یک نامزد اعتدالی یا اصولگرا ائتلاف کنیم

- ممکن است با یک نامزد اعتدالی یا اصولگرا ائتلاف کنیم. سازوکارش باید مشخص باشد.

- آورده هر جریان و بهره هر جریان باید مشخص باشد. به صورت گعده‌ای مخالفم. ضربه‌اش را در مجلس دهم بیشتر خوردیم.

- پشت سر کسانی قرار گرفتیم که مقابل ما قرار گرفتند و توهین کردند. شاخص شان در مجلس فاصله گرفتن از اصلاح طلب های مجلس بود. این را مخالفیم.

ممکن است در یک انتخابات حتی با رقیب ائتلاف کنیم

- ممکن است در شرایط کشور اقتضا کند ما در یک انتخابات حتی با رقیب ائتلاف کنیم.

- یک مجلس ائتلافی یا یک دولت ائتلافی خیلی کار زیبایی می‌تواند باشد، این را رد نمی‌کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول