اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  رزمی

ویشگاهی از نابودی تدریجی کاراته کشور می گوید؛ روند استعدادیابی رو به تباهی است/ هیچ برنامه ای ندارند

قهرمان کاراته جهان گفت: رئیس فدراسیون به بهانه بی‌پولی، آینده این ورزش را نابود کرد و انگیزه جوانان را از بین برد.

ویشگاهی از نابودی تدریجی کاراته کشور می گوید؛ روند استعدادیابی رو به تباهی است/ هیچ برنامه ای ندارند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس، جاسم ویشگاهی قهرمان کاراته جهان و دارنده دو مدال‌ طلای بازی‌های آسیایی دوحه و گوانگ‌ژو که حدود چهار سال هم مربی تیم ملی سوئد بوده است، وضعیت کنونی کاراته ایران را که یکی از قدرت‌های جهان به حساب می‌آید، ناامید کننده توصیف می‌کند. به گفته این کاراته کار برتر سالهای  ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ میلادی جهان، همیشه باید به نسل جوان روحیه و انگیزه داد تا راه بزرگان را ادامه دهند.‌ وی از مدیریت این ورزش افتخار آفرین و مدال‌آور بسیار گلایه و شکایت دارد و معتقد است که آینده کاراته ایران با مدیریت ضعیف روسای قبل و کنونی فدرایبون، نابود شده است.

بر همین اساس؛ درباره مسائل مختلف کاراته ایران، نظرات و انتقادات پیشکسوت اهل انزلی را جویا شدیم که در سطر پایین، صحبت‌های تأمل برانگیزش را در مورد این رشته پرمخاطب رزمی خواهید خواهند. 

جاسم ویشگاهی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، در خصوص اینکه هیچ یک از اعضا و مسئولان فدراسیون به اندازه رییس اختیار تام ندارد، اظهار داشت: پست‌هایی که از طرف رئیس فدراسیون کاراته به اشخاص داده می‌شود، اختیاراتش به اندازه سمت و جایگاهی که به آن می‌دهند، نیست و هیچگونه اختیاراتی به افراد داده نمی‌شود. چند وقت پیش با رئیس سازمان لیگ صحبت می‌کردم، وی در مورد هر تغییر و تحولی که در این رویدادها رخ می‌داد، عنوان می‌داشت که رئیس فدراسیون گفته باید کارها اینگونه انجام شود. اگر قرار باشد رئیس سازمان لیگ هیچ کاره باشد و رئیس فدراسیون همه کاره باشد، همانطور که هم اکنون نیز رئیس فدراسیون کاراته خودش رئیس سازمان تیم‌های ملی شده، پس چه فرقی با دوره ریاست قبلی صورت گرفته است؟ انتقاد پیشکسوتان این بود که یک نفر همه پست و مقام‌ها را  برای خود نخواهد. بقیه کاراته‌ای‌ها هم بیایند و تقسیم کار کنند.

کسانی که در فدراسیون کاراته پست گرفته‌اند، فنی نیستند

قهرمان کاراته جهان در مورد عدم برگزاری مسابقات با کیفیت داخلی، عنوان کرد: دلیل اینکه سوپر لیگ برگزار شود و مسابقات لیگ برتر که آینده کاراته ایران به آن بستگی دارد، برگزار نمی‌شود، چیست؟ مسئولان لیگ و فدراسیون برنامه‌ریزی درست را در نظر می‌گرفتند. اسپانسری که برای حضور در لیگ سه روزه سرمایه‌گذاری می‌کند، مگر دیوانه است؟ مسابقات لیگ‌های مختلف ورزشی در ایران مثل فوتبال، بسکتبال، والیبال و ... با تمام پروتکل‌های برگزار می‌شود. یعنی کاراته عرضه ندارد مسابقاتی در حد این رقابتها برگزار کند؟ برای این نمی‌توانند از پس این کارها بر بیایند چون فنی نیستند.

رییس فدراسیونی که سر کارش نیست، چه انتظاری دارید؟

وی ادامه داد: من هیچ وقت نمی‌توانم در رسانه باشم و مطمئن باشید یک فرد رسانه‌ای هم نمی‌تواند کار فنی و اجرایی کاراته را انجام دهد. جایگاههاست که تغییر کرده است. این جایگاهها اگر از سیستم درست چیدمان شوند و هر شخص سر جای خودش باشد، من جاسم ویشگاهی، اشخاص فنی، و افراد سازمان لیگ مشکل ندارند. رئیس فدراسیونی که ساعت 12 ظهر و بعضا برخی از روزها اصلا در محل کارش حاضر نمی‌شود، از آن باید چه انتظاری داشته باشیم که برنامه‌ای برای فدراسیونش داشته باشد؟ این رئیس چه برنامه ای برای جوانانمان دارد؟

اولویتی که قرار است، نسل کاراته ایران را نابود کند

ویشگاهی درباره اینکه نباید به خاطر کسب مدال المپیک نسل سوزی کنیم، اذعان کرد: یکسال و نیم پیش در فدراسیون کاراته پیشنهادی دادم و گفتم. ولی آقای رییس در جواب به من گفت؛ اولویت ما المپیک است. این اولویت باید طوری باشد که نسل جوان کاراته ایران را نابود کنید؟ آن هم به خاطر مسابقاتی که قرار است برای اولین و آخرین بار در المپیک توکیو برگزار ‌شود. عملکرد، رفتار و سیستم رییس فدراسیون این را نشان می‌دهد که من یک مدال در المپیک بگیرم، یک رزومه‌ای جمع کنک و بعد هم در کاراته نباشم. سپس می‌گویند مدال بازی‌های المپیک را در کارنامه ریاست فدراسیونم داشتم. نسل جوانان کاراته نابود شود هم به من هیچ ربطی ندارد. این نهایت ظلم به بچه ها و جوانان کشورمان  است.

بازیکنان جوان به خاطر بی‌توجهی عملکردی ضعیف دارند

دارنده دو نشان طلا بازیهای آسیایی در خصوص اینکه اگر رقابتی وجود نداشته باشد همه ورزشکاران ضعیف می‌شوند، گفت: وقتی 14 سالم بود، رقابت ما با کاراته کاران رده سنی بزرگسالان به قدری نزدیک بود که انگیزه برای بزرگسالان ایجاد می‌کرد تا بیشتر تمرین کنند تا یک جوان نیاید و جایش را در تیم ملی بگیرد. الان فاصله به قدری زیاد است که نه تنها انگیزه برای رده سنی بزرگسالان به وجود نمی‌آید، بلکه حداقل بازیکنان جوانان ما در چندین مسابقات خارجی شرکت نمی‌کنند تا خودشان را بالا بکشند. وای به حال سرمربی آینده تیم ملی ایران که بخواهد با این جوانان کار کند. چون این جوانها به اندازه چهار سال پیش نیستند. آنها بسیار ضعیف شدند چون به آنها توجه نشده است. چه کسی می‌خواهد این موضوع و این هزینه‌ها را جبران کند؟ 

فدراسیون نشین‌ها کاراته کاران تیم‌های پایه‌ را سر کار می‌گذارند

وی در مورد عدم اعزام کاراته کاران تیم های پایه به مسابقات برون مرزی، یادآور شد: علاقمندان به ورزش کاراته از قشر مرفه جامعه نیستند. پدر و مادرها با سیلی صورت‌شان را سرخ نگه می‌دارند و خون دل می‌خوردند تا فرزندان‌شان را به ورزش ‌بفرستند تا ورزشکار بشوند و به راههای دیگر کشیده نشوند. فرزندان این قشر به جایی می‌رسند که باید فدراسیون از بازیکنان تیم پایه حمایت کند ولی هیچ کمکی نمی‌شود. در سه سال اخیر از تیم‌های پایه چه حمایتی شده است؟ جالب‌تر از این که برای سر کار گذاشتن جوانان، نزدیک به سه سال است که مسابقات قهرمانی کشور می‌گذاریم. برترین‌های این مسابقات را به اردو دعوت می‌کنیم، سرمربی می‌گذاریم و بعد از چهار ماه اردو و در دقیقه 90 می‌گوییم که بودجه نداریم چون تیم ملی بزرگسالان را می‌خواهیم برای مسابقات گزینشی المپیک بفرستیم.

روند رو به رشد استعدادها را به بهانه بی‌پولی تباه کردند

ویشگاهی درباره پول‌هایی که باید برای اعزام بچه‌های تیم‌های پایه‌ای هزینه شود ولی جای دیگری خرج شد، گفت: کمیته ملی المپیک به فدراسیون کاراته 200 میلیون کمک می‌کند. تمام این پول را برای برگزاری جام وحدت و دوستی به ارومیه می‌دهید. من برای این ادعا هم سند دارم. بودجه‌ای که از خزانه کمیته ملی المپیک برای بچه های تیم ملی داده می‌شود را اصلا برای آنها هزینه نمی‌کنند. فدراسیون باید با یک اسپانسر رایزنی می‌کرد و پولی کنار این 200 میلیون می‌گذاشت تا تیم پایه به مسابقات بین‌المللی اعزام می‌شد. چون این بچه‌ها چهار ماه زحمت کشیده بودند. اواخر سال 97 این بچه‌ها وارد اردو شدند و در سال 98 به این اردونشینان می‌گویند اعزام به رقابتهای برون مرزی کنسل است. با این کنسل شدن اردوهای تیم‌های ملی نوجوانان و جوانان، چه انگیزه‌ای به وجود می‌آید؟ این جوانی که سال آخر رده سنی امید بود و شرکت در مسابقات بین‌المللی می‌توانست در سربازی، تحصیل، دانشگاه، اشتغال، روند رو به رشد زندگی و خانوادگی‌اش تاثیرگذار باشد. با یک کنسل شدن مسابقات بین‌المللی و به هم زدن اردوها با بهانه پول نداریم، بچه‌ها را به خانه‌هایشان فرستادند و آینده‌شان را تباه کردند.

حرف دل جوانان را می‌زنم

قهرمان چند دوره کاراته جهان در خصوص اینکه حرف دل کاراته کاران جوان را زده، تاکید کرد: من جاسم ویشگاهی چون دوستی با سیدحسن طباطبایی دارم؛ نباید حرف بزنم. چرا نباید حرف بزنم؟ همین کاراته کاران تیم جوانان، 10 سال بعد به من می‌گویند که تو خائن بودی و در زمان ریاست طباطبایی، از ما دفاع نکردی. ولی حالا سرم بالاست که حرف دل این جوانان پشت خط مانده را یک سال و نیم پیش زدم و به طباطبایی گفتم؛ سید دیر است و الان عجله کن.

وی ادامه داد: طباطبایی هنوز هیچ کاری نکرده و لیگ برتر را کنسل کرد. چرا سوپر لیگ را تعطیل نکرد؟ مسابقات لیگ اسمش لیگ است ولی در یک روز تمام می‌شود. بازی‌های رفت، برگشت، فینال و قهرمانی در یک روز برگزار می‌شود. پس بگویید قهرمانی باشگاههای کشور است. چرا اسمش را لیگ گذاشتید؟ با برگزاری لیگ، می‌خواهید اسمش را بزرگ کنید و بین فدراسیون‌ها بگویید که ما هم چنین مسابقاتی داریم.

مقصر خودمان هستیم

مربی اسبق تیم ملی کاراته سوئد با اشاره به اینکه تا کی باید غصه بی ثباتی سیستم کاراته را بکشیم، اظهار کرد: یکی را جایگزین یکی دیگر می‌کنند. بد را می‌برند و بدتر را می‌آوردند. مقصر ما کاراته‌ای ها هستیم که از یک غیر کاراته‌ای حمایت می‌کنیم. برای او رأی جمع می‌کنیم تا رئیس فدراسیون شود. 

درخشش قهرمانان ایرانی در المپیک، آرزوی قلبی‌ام است

ویشگاهی درباره اینکه آرزو دارم ملی‌پوشان کاراته ایران در بازی‌های المپیک بدرخشند، تصریح کرد: امیدوارم که در المپیک توکیو بهترین نتیجه را بگیریم. این بچه‌ها زحمت کشیدند و در مسابقات لیگ های جهانی سهمیه جمع کردند. آرزوی قلبی من این است که با رفتن این قهرمانان روی سکوی بازی‌های المپیک توکیو، خستگی‌شان از تن‌شان دربیاید. 

پیشکسوت کاراته کشورمان با اشاره به اینکه حق ایران کسب چهار مدال طلا در المپیک توکیوست، عنوان کرد: قطعا و بدون شک در بازی‌های المپیک مدال خواهیم گرفت. سیاست در بازی‌های آسیایی و المپیک تقسیم مدال‌ها بین کشورهاست. مطمئن باشید اگر مدال‌آوری در المپیک به حق باشد، حق کاراته ایران این است که 4 مدال طلا کسب کند. ولی اجازه نمی‌دهند چهار ورزشکار ایران بیایند و مدال بگیرند. این تقسیم مدال‌ها با سیاست‌هایی به وجود می‌آید.

وی افزود: متاسفانه با توجه به جایگاههای که قبلا در داوری کاراته جهان از بین رفت و هیچ جایگاهی در شورای داوری جهان و آسیا ما نداریم، اگر اتفاقی بیافتد و بچه ها مدال نگیرند مطمئن باشید با برنامه ریزی بوده و قطعا عدم حضور برخی از کسانی که در شورای داوران بودند و هم اکنون در این کرسی‌ها حضور ندارند، می‌تواند خیلی این موضوع چشم‌گیر باشد.

فدراسیون کاراته قبل از کرونا هم برنامه نداشت

امیدوارم بیماری کرونا از بین برود تا به دوران قبل از همه گیری و شیوع ویروس برگردیم. ولی قبل از اینکه ویروس هم بیاید، رئیس فدراسیون هیچ برنامه ای برای کاراته نداشت و با آمدن این ویروس بهانه‌ای پیدا کرد تا بگوید که نمی‌توانیم برنامه‌های فدراسیون‌ را پیاده کنیم. فدراسیون فوتبال که رئیس ندارد، کارهایشان را انجام می‌دهد ولی فدراسیون ما که رئیس دارد، هیچ کاری نمی‌کند.

کاراته ایران برای دو سال دیگر هم پشتوانه ندارد. تا کی باید به مدال‌های جهانی بهمن عسگری، سجاد گنج‌زاده، ذبیح الله پورشیب و ... بنازیم و غره شویم. بعد از این بازیکنان چه کسانی را برای تیم ملی داریم؟ که روی آنها حساب کنیم تا در مسابقات جهانی مدال بگیرند. 

قهرمان کاراته جهان درباره اینکه یکی از پیشنهاداتم در مورد مدیریت فنی تیم‌های ملی کاراته بود، توضیح داد: دو سال قبل پیشنهاد دادم که باید سازمان تیم‌های ملی را تشکیل بدهیم. زمانی این پیشنهاد را به طباطبایی دادم، سیدشهرام هروی سرمربی تیم ملی بزرگسالان کشورمان هم حضور داشت. طباطبایی وعده سرخرمن زیاد داده و هیچ کدام را عملیاتی نکرده است. حتی به من گفت در ایران بمانم تا مدیریت تیم ملی پایه را برنامه ریزی کنیم. وقتی دیدم که اصلا فدراسیون برنامه‌ای ندارد و فقط وعده می‌دهد و عمل نمی‌کند، تصمیم گرفتم انرژی خودم را در کشور دیگری خرج کنم. زمانی که در کشور خودم از توانایی من استفاده نمی‌کنند، پس بهتر است که بروم. 

ویشگاهی در خصوص مربیگری در یکی از باشگاه‌های سوئد، گفت: با باشگاه فوروندا سوئد قرار داد بسته‌ام. تا 10، 12 روز دیگر به سوئد می‌روم تا با تیم این تیم کار کنم. احتمال دارد باز هم مربی تیم ملی بزرگسالان سوئد شوم ولی هنوز قطعی نشده است. باید بعد از مذاکره با مسئولان فدراسیون کاراته سوئد به توافق رسمی دست پیدا کنیم. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول