اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

ممانعت از تجهیز چاه آب شرب دام، بر سر اختلاف مراتع در زرین‌دشت

دامداران روستای دروا از توابع شهرستان زرین‌دشت بر سر اختلافات مرتع در منطقه چاهگل از تجهیز چاه ممانعت کردند.

ممانعت از تجهیز چاه آب شرب دام، بر سر اختلاف مراتع در زرین‌دشت

به گزارش خبرگزاری فارس از زرین دشت، مساله اختلاف مردم روستای دروا از توابع بخش مرکزی شهرستان زرین دشت با عشایران مستقر در منطقه چاهگل و منابع طبیعی بر سر زمین های مرتع چاهگل چندین ماه است که  به یک بحران  در فضای حقیقی و مجازی تبدیل شده است.

 دامنه اختلافات بر سر اراضی چاهگل که در سال ۱۳۷۳ در طرح اراضی ممیزی با شش هزار و ۲۸۵ هکتار به ۲۸ دامدار شهرستان فسا واگذار شده است، این روزها به یکی از چالش های حوزه آب و خاک شهرستان زرین دشت تبدیل شد. 

ادامه روند اختلافات بر سر خط مرزی، تمدید مجدد پروانه چرای عشایران و نداشتن چراگاه و مرتع برای دامداران روستای دروا به یک معضل تبدیل شده است.

رایزنی‌ها و جلسات تا کنون هیچ نتیجه مثبتی در بر نداشته است

مردم این روستا مدعی هستند، اجحاف در حقشان صورت گرفته و حق استفاده  از خاک روستای خود ندارند، این در حالی است که در جلسه ای که صبح امروز با حضور بخشدار مرکزی، رییس اداره امور عشایر و کارشناس مسئول واحد مرتع اداره منابع طبیعی زرین دشت در مسجد جامع روستای دروا برگزار شد، مردم و دامداران این روستا با در دست داشتن پلاکاردهایی مراتب اعتراض خود را به نمایش گذاشتند. 

دامداران روستای دروا خواستار رسیدگی مسئولین بالادستی به وضعیت بحرانی این روستا هستند 

رییس شورای روستای دروا در این جلسه ضمن انتقاد از کارشناسان اداره منابع طبیعی به دلیل عدم رسیدگی به موارد نقض قانون در پروانه چرای عشایرین مستقر در منطقه چاهگل و همچنین ممانعت اداره امور عشایر شهرستان از آب دهی به سیاه چادرهای مستقر روستای دروا در منطقه چاهگل گفت:دلیل اینکه اداره امور عشایر با عبور از مجاورت سیاه چادرهای دامداران روستای دروا از آب دهی به آنان ممانعت میکند چیست؟ 

یوسف هوشیار ادامه داد: مساله اختلاف مردم با منابع طبیعی و عشایر چاهگل که اهل شهرستان فسا هستند، به یک بحران در بخش مرکزی زرین دشت تبدیل شده که امید می رود با نگاه هوشمندانه مسئولین و با بررسی های کارشناسی و پیروی از قانون موضوع حل و فصل شود.

رییس شورای اسلامی روستای دروا اظهار داشت: حل اختلاف دامداران روستای دروا و ممانعت منابع طبیعی از تمدید مجدد پروانه چرای این عشایر از خواسته های اکید مردم است که امید می رود مسئولین مربوطه با  انعکاس به هنگام نقض قانون مرتعداری این عشایران ساکن، از ادامه تنش ها جلوگیری کنند. 

هوشیار با اشاره به اینکه طی مدت اخیر اعتبار یک میلیارد تومانی برای تجهیز چاه آب شرب دام منطقه چاهگل اختصاص یافته است،گفت: طبق تجربه های قبلی تجهیز این چاه برابر با ماندگاری دائم و تمدید مجدد پروانه چرای عشایران مستقر است که مردم و دامداران این روستا به هیچ عنوان با تجهیز این چاه موافقت نمی کنند.

وی ضمن انتقاد از اداره امور عشایر شهرستان زرین دشت نیز در خصوص توزیع آب شرب عشایر عنوان کرد: دو روز پیش اداره امور عشایر حین عبور از مرز از تخلیه آب به مخازن آب دامداران روستای دروا در خط مرزی چاهگل ممانعت و آبرسانی به عشایر را به انجام می رساند. 

در ادامه عبدالرسول خورشیدی دیگر عضو شورای اسلامی روستای دروا در سخنانی کوتاه خواستار تعیین حد و حدود مرزی منطقه چاه گل از طریق یو تی ام  گردید و گفت: عدم رسیدگی به مشکلات دامداران دروا منجر به اختلافات بزرگ می شود. 

وی خواستار رسیدگی هر چه سریع‌تر مسئولین به وضعیت اختلافات دامداران روستای دروا و عشایران مستقر در این منطقه شد و اضافه کرد: تجهیز چاه آب شرب در منطقه چاهگل جرقه تنش های اجتماعی را روشن خواهد کرد. 

در ادامه رییس اداره امور عشایر زرین دشت در سخنانی کوتاه گفت: ما مطیع قانون هستیم و ارائه خدمات به عشایر فقط با ارائه دفترچه عشایری توسط دامداران امکان پذیر است. 

خشنود افزود: خدمات اداره امور عشایر به کسانی تعلق می‌گیرد که ضمن داشتن دفترچه عشایری دائما در حال ییلاق قشلاق باشند. 

رییس اداره امور عشایر شهرستان زرین دشت با بیان اینکه ما بین عشایران و دامداران تبعیض قائل نمی شویم خاطرنشان ساخت: تا تعیین تکلیف دامداران روستای دروا تلاش خواهیم کرد که اب شرب آنها را هم تامین کنیم. 

در ادامه سخنان رییس اداره امور عشایر شهرستان زرین دشت یکی از جوانان معترض پلاکارد به دست گفت: عشایر مستقر در منطقه چاهگل سه سال است که ییلاق و قشلاق نکرده اند، پس چطور از خدمات اداره امور عشایر بهره مند می‌شوند؟

وی اضافه کرد: مگر در دیدار کارشناسان اداره کل منابع طبیعی در زمان تعیین خط مرزی به شما دستور تامین آب دامداران دروا نیز داده نشد؟

رییس اداره امور عشایر زرین دشت در پاسخ این جوان معترض روستای دروا گفت: به من شماها ابلاغ کردم که آب دامداران روستای دروا را تامین کنم، اما این فرایند نیازمند دستور کتبی است. 

بخشدار مرکزی شهرستان زرین دشت نیز در این دیدار چهره به چهره با مردم روستای دروا خواستار حل و فصل این مسائل  از طریق مجاری قانونی شد و گفت: اگر حقی از مردم دروا ضایع شده است باید در کمال آرامش و با سعه صدر از طریق قانونی به دنبال گره گشایی از این مشکل باشید. 

عابدین رخ فروز با بیان اینکه ایجاد تنش های اجتماعی و جنجال آفرینی باعث بر زمین ماندن کارها می شود، افزود: برای نتیجه گیری مثبت باید در کمال آرامش و بصورت قانونی اقدام کرد. 

وی بی قانونی را آفت آرامش روانی جامعه عنوان کرد و گفت: عواید تجهیز چاه آب شرب در منطقه چاه گل در زمانی که عشایر از این منطقه ییلاق میکند به دامداران این منطقه می رسد. 

به گزارش فارس، در ادامه این جلسه مردم روستای دروا بار دیگر انتقاد و مخالفت شدید خود را عنوان و از این اقدام ممانعت کردند.

انتهای پیام/ ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول