اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

مطالبات 10 هزار میلیاردی قطعه‌سازان از شرکت‌های خودروساز/ رانت 100 هزار میلیارد تومانی صنعت خودرو

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: رانتی بالغ بر 100 هزار میلیارد تومان ناشی از مابه التفاوت قیمت کارخانه و بازار خودرو در کشور وجود دارد .

مطالبات 10 هزار میلیاردی قطعه‌سازان از شرکت‌های خودروساز/ رانت 100 هزار میلیارد تومانی صنعت خودرو

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمدرضا نجفی منش امروز در بیستمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به مطالبات معوق قطعه سازان از خودروسازان گفت: مطالبات معوق قطعه سازان از خودروسان 10 هزار میلیارد تومان است که در صورت عدم پرداخت، کارگران واحدهای تولیدی قطعه سازی، عید امسال با دست خالی به خانه می‌روند. 

* ضرر 43 هزار میلیارد تومانی صنعت خودرو 

رئیس بهبود محیط کسب و کار و رفع موانع تولید افزود: دلیل کمبود نقدینگی در صنایع خودروسازی کشور، ضرر و زیان این صنعت است که بیش از 43 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. 

* رانت 100 هزار میلیارد تومانی صنعت خودرو 

وی با انتقاد از قیمتهای دستوری گفت: در حال حاضر، رانتی بالغ بر 100 هزار میلیارد تومان ناشی از مابه التفاوت قیمت کارخانه و بازار خودرو در کشور وجود دارد، به طوری که اختلاف قیمت کارخانه و بازار هر دستگاه خودرو رقمی حدود 50 تا 250 میلیون تومان است. 

نجفی منش بیان داشت: به تازگی شرکت خودروسازی زامیاد با توجه به تیراژ پایین تولید، موفق به قیمت گذاری و ارائه مستقیم خودرو شده و لذا با توجه به نبود اختلاف قیمت زیاد کارخانه و بازار تولیدات این شرکت، صف خریدی برای محصولات عرضه شده این شرکت ایجاد نشد. 

وی افزود: بنابراین این اتفاق حاکی از آن است که اگر قیمت‌ها واقعی باشد، مشتریان واقعی نیز برای خرید مراجعه می کنند و رانت نیز از بین می‌رود. 

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: برای جهش تولید 50 درصدی صنعت خودرو نیاز این صنعت معادل 27 هزار میلیارد تومان برآورد شده است .

نجفی منش افزود: با توجه به مشکل تامین مواد اولیه و قطعات که تخصیص ارز و ثبت سفارش برای آن زمان بر است پیشنهاد واردات بدون انتقال ارز برای تامین بخشی از نیاز مواد اولیه قطعه سازان از سوی بانک مرکزی رد شد، اما به تازگی مجوز واردات در مقابل صادرات صادر شده که می‌تواند کارگشا باشد.  

وی بیان داشت: برای جلوگیری از زیان خودروسازان و پرداخت مطالبات معوق قطعه سازان باید قیمت خودرو توسط شرکت‌های خودروساز و با نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام و ابلاغ شود و روش هایی مانند قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت یا عرضه خودرو در بورس که مشکلات را افزایش می‌دهد، خودداری کرد. 

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول