اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

انتظار از دولت « 2030 محور» برای جهاد علمی نابجاست/سیاست‌‌بازی در آموزش ‌عالی

وزیر اسبق علوم در دوره آموزشی حکمرانی و سیاستگذاری سازمان بسیج اساتید گفت: وقتی رویکرد کلان دولت، سند 2030 در نظام آموزش و پرورش باشد، چه انتظاری از او می‌­توان داشت تا گام‌­های اساسی در جهت جهاد علمی بردارد.

انتظار از دولت « 2030 محور» برای جهاد علمی نابجاست/سیاست‌‌بازی در آموزش ‌عالی

به گزارش خبرنگار تشکل های دانشگاهی خبرگزاری فارس، پانزدهمین و آخرین نشست علمی دوره آموزشی حکمرانی و سیاستگذاری سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌­ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور با عنوان «سیاستگذاری علم و فناوری» و با حضور محمدمهدی زاهدی نماینده مجلس و وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از اساتید بسیجی برگزار شد.

محمدمهدی زاهدی در این نشست علمی ضمن تبریک فراررسیدن ماه رجب و میلاد حضرت امام محمد باقر (ع) عنوان کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب وقتی صحبت از تمدن نوین اسلامی می‌­شود، در فرازهای مختلف آن علم و فناوری مورد توجه قرار می­‌گیرد و رسیدن به چنین جایگاه تمدنی و پیوند انقلاب اسلامی با انقلاب حضرت مهدی (عج) منوط به تحقق اهداف کلان کشور مبتنی بر اقتدار علم و فناوری است. 

وی با اشاره به این بخش از بیانات مقام معظم رهبری که فرمودند "علم، قدرت است"، تأکید کرد: این جمله در باورهای دینی و اعتقادی‌مان نیز وجود دارد که اگر می‌­خواهیم استقلال، قدرت و عزت داشته باشیم و در صحنه­‌های مختلف بین‌­المللی اعم از سیاسی، اقتصادی، نظامی و... نقش آفرینی کنیم، باید به اقتدار علمی دست یابیم. 

وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه با اشاره به اینکه اولین موضوعی که مقام معظم رهبری در سرفصل­‌های پایانی بیانیه گام دوم انقلاب مطرح کردند، موضوع علم و پژوهش است، گفت: معظم‌له در این خصوص جملات ارزشمند و مهمی فرمودند از جمله ؛" به پا خیزید و دشمن بدخواه و کینه‌توز را که از جهاد علمی شما بیمناک است ناکام سازید"، "مطالبه جهاد در علم"، "لزوم فتح قله­‌های علمی جهان"، "رفع عقب افتادگی در علم" و "جوشاندن چشمه‌­های دانش". 

زاهدی با اشاره به مرجعیت علمی در حوزه علم و فناوری، عنوان کرد: این مرجعیت علمی الزاماتی دارد یعنی باید به جایی برسیم که علاوه بر توسعه مرزهای علم و دانش، این مرجعیت علمی را با فناوری و نوآوری عجین کنیم. البته اکنون مقام شانزدهم علم و فناوری دنیا را داریم و گام‌­های بلندی برداشته‌ایم از جمله در نانو، سلول­های بنیادین، سیستم­‌های فازی، هوافضا، فناوری­‌های هسته­‌ای و دفاعی و ... که می­‌توانیم در همه این زمینه‌­ها برای دنیا مرجع بشویم و مضافاً اینکه این دستاوردها می‌­تواند کشور را به اقتصاد دانش‌بنیان و سرمایه­‌گذاری­‌های کلان برای رونق اقتصادی سوق دهد. 

این استاد دانشگاه سپس به دلایل عقب افتادگی علمی و فاصله آن تا رسیدن به قله­‌های علمی مورد انتظار بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد و گفت: ایجاد و توسعه شرکت‌­های دانش‌بنیان به تعداد چهارصد هزار که مورد تأکید مقام معظم رهبری است، از مواردی است که می تواند ما را در رسیدن به قله­‌های علمی مورد انتظار بیانیه گام دوم انقلاب کمک کند.

وی درباره دلایل دیگر عقب افتادگی علمی و فاصله آن تا رسیدن به قله­‌های علمی مورد انتظار بیانیه گام دوم انقلاب ادامه داد: اغلب مجلات علمی کشور اعتبار خاص بین‌­المللی ندارند، ارتباط مطلوب و تنگاتنگی بین دانشگاه و صنعت وجود ندارد و بودجه اغلب دانشگاه‌­ها تا 90 درصد به دولت وابسته است، اکثر رشته‌­های دانشگاهی و حتی کتاب‌­های درسی کلاسیک بوده و سالیان طولانی تدریس می‌­شود، و اینکه میزان فروش محصولات نوآورانه شرکت‌­‌های دانش‌بنیان میانگین سالانه یک میلیارد دلار است در حالی‌که ظرفیت عظیمی در حوزه منابع انسانی و طبیعی کشور وجود دارد که باید از آن بهره­‌برداری کرد. 

رییس اسبق کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هنوز با نظام آموزش عالی مأموریت‌گرا، مسأله‌محور و مهارت‌محور فاصله داریم و دانشگاه‌­ها و مراکز آموزش عالی به خوبی نتوانستند در آموزش دانشجویان، اثربخشی و مهارت لازم ایجاد کنند.    

وی سپس به راهکارهای رفع این ضعف­‌ها و چالش‌­‍‌های نظام آموزش‌عالی اشاره کرد و گفت: باید در نظام آموزش عالی آمایش سرزمینی متناسب با موقعیت­‌های جغرافیایی، نیازها، ظرفیت­‌ها و توانمندی­‌های منطقه‌­ای و استانی ایجاد کنیم. بعضی از رشته­‌های دانشگاهی در استان­‌های مختلف متناسب با نیازهای آن استان ایجاد شود که البته جنسیت دانشجو هم متناسب با رشته‌­ها، نیازها و توانمندی­‌های هر منطقه و استان و بعضاً تخصص‌­های کاری تأثیرگذار است. مضافاً اینکه غلبه کیفیت و اثربخشی و مأموریت­‌گرایی بر نگاه کمی در آمایش سرزمینی مورد توجه است.  

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی افزود: در خصوص آموزش سکویی (پلتفرمی) یعنی آموزش از راه دور پیشرفته، نیز باید برنامه‌­ریزی جدی در آموزش‌عالی صورت بگیرد چرا که وقتی دانشجو با این نوع فضای آموزش رو‌به‌رو می­‌شود، احساس می­‌کند در محیط طبیعی قرار دارد به‌ویژه آنکه در شرایط جدید کرونایی، حرکت آموزش‌عالی به سمت آموزش پلتفرمی اجتناب ناپذیر است.  

زاهدی همچنین تأکید کرد: مدیران دانشگاه­‌ها باید بر اساس توانمندی و نه سیاست‌بازی انتخاب شوند، به پذیرش دانشجو بر اساس مهارت محوری و نیز اثربخشی رشته‌ها و دروس و آموزش مهارتی و مسأله محوری توجه شود، جذب هیأت علمی دانشگاه مبتنی بر مهارت‌محوری و فناوری باشد نه مقاله محوری، رشته­‌های میان رشته‌­ای تقویت شود، آیین­‌نامه ارتقای اعضای هیأت علمی و آیین­‌نامه مدیریت دانشگاه‌­ها بر اساس رویکرد تمدن نوین اسلامی تغییر کند، مدیران جهادی در محیط علمی وارد شوند، و اینکه ریل‌گذاری جدی در حوزه تقنینی صورت گیرد. یعنی تسهیلات برای ارتباط صنعت و دانشگاه و حمایت از شرکت‌­های دانش بنیان و جریان فناورانه یعنی از ایده تا محصول، بازاریابی، فروش محصولات، ثروت آفرینی و کارآفرینی.   

 عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در پایان این نشست تخصصی به سوالات اساتید مسئول و عضو شبکه­‌های استانی اندیشگاه سیاست پژوهی و راهبردنگاری، اندیشکده­‌ها و گروه­‌های علمی مسأله محور نهضت استادی بسیج سراسر کشور پاسخ گفت. 

 وی در پاسخ به سوالی درباره ایجاد مدیریت منطقه‌­ای و استانی دانشگاه­‌ها، عنوان کرد: مدیریت منطقه‌­ای برای دانشگاه‌­ها یعنی بر اساس تقسیم بندی مناطق ده گانه، یک دانشگاه بخواهد مسئولیت دانشگاه­‌های دیگر در آن منطقه را به دست بگیرد و یا مدیریت استانی یعنی دانشگاه­ مرکز استان بخواهد دانشگاه­‌های دیگر ذیل آن استان را مدیریت کند، باعث اختلاف بین دانشگاه­‌ها خواهد شد و تبعات سیاسی و اجتماعی منطقه­‌ای و درون استانی به دنبال دارد و در نتیجه به صلاح نیست.

وی افزود: البته اگر رویکرد این باشد چنانچه مرکز استان بر اساس تفویض اختیارات وزارتخانه و شورای گسترش آموزش‌عالی نقش هماهنگی دانشگاه­‌های آن استان را داشته باشد، مناسب است. 

زاهدی در پاسخ به وجود آینده‌پژوهی عالمانه در نظام آموزش عالی گفت: نقشه جامع علمی کشور حاکی از آینده پژوهی عالمانه، کارشناسانه و حرفه­‌ای در حوزه علم و فناوری است. البته در زمینه بیانیه گام دوم انقلاب می‌بایست سیاست‌­ها، برنامه‌­ها و گام‌­های اجرایی مناسب را به طور جدی در دستورکار قرار دهیم و آینده‌­پژوهی برای رصد اتفاقات چهل سال آینده دنیا انجام شود.       

وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری افزود: به نظر می‌­رسد یکی از دلایلی که در زمینه بیانیه گام دوم انقلاب، اقدامات اساسی و جدی انجام نگرفت، این است که مسئولیت کار بر عهده یک نهاد خاص تعریف نشده است و پیشنهاد می‌­شود شورای عالی انقلاب فرهنگی این مسئولیت را برعهده گیرد و در این زمینه از ظرفیت‌­های گسترده و عظیم بسیج اساتید کشور بهره گیرد. 

وی در پاسخ به سیاست‌بازی در آموزش‌عالی گفت: در دولت کنونی شاهد سیاست‌‌بازی در آموزش‌عالی هستیم. در صورتی که اگر از مدیران جهادی در دانشگاه‌­ها استفاده می‌شد، نه تنها تبعاتی به دنبال نداشت بلکه توسعه علم و فناوری و ایجاد فضای فرهنگی مناسب را موجب می‌شد. متاسفانه برنامه‌­های فرهنگی وزارتخانه با آنچه که در بحث اسلامی شدن دانشگاه­‌ها مطرح است نه تنها هماهنگ نبوده بلکه بر خلاف آن بود. از جمله اردوهای مختلط دانشجویی که متأسفانه گاهی با مجوز دانشگاه­‌ها نیز بوده است. 

زاهدی ادامه داد: وقتی رویکرد کلان دولت، سند 2030 در نظام آموزش و پرورش باشد، چه انتظاری از او می‌­توان داشت تا گام‌­های اساسی در جهت جهاد علمی بردارد.   

رییس اسبق کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در خصوص آیین­‌نامه ارتقای اعضای هیأت علمی عنوان کرد: آیین‌­نامه ارتقای اعضای هیأت‌علمی می‌­بایست با توجه به دانشگاه­‌های مختلف با مأموریت‌­های خاص، متنوع باشد و یکسان دیدن آیین­‌نامه ارتقا، اشتباه است. 

وی در پاسخ به وضعیت معیشتی اعضای هیأت‌علمی گفت: جایگاه اعضای هیأت‌علمی به لحاظ حقوق و مزایا به درستی تعریف نشده و باید تلاش کنیم در اصلاح بودجه این عدالت و همسان سازی دیده شود که در رویکرد و کیفیت استاد تأثیر می‌­گذارد. 

وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به میزان تخصیص بودجه پژوهشی دستگاه­‌های اجرایی گفت: در خصوص قانون اختصاص یک درصد از اعتبارات تخصیص یافته هزینه‌­های دستگاه­‌های اجرایی برای امور پژوهشی و فناوری بی‌­توجهی شده است. مضافاً اینکه بر اساس قانون برنامه ششم توسعه، سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی باید به 4 درصد برسد، عددی که هم اکنون زیر یک درصد است.     

گفتنی است؛ در ابتدای این نشست علمی، وحید آرایی قائم مقام اندیشگاه سیاست‌­پژوهی و راهبردنگاری سازمان بسیج اساتید کشور، با اشاره به سرفصل­‌های پایانی بیانیه گام دوم انقلاب در خصوص علم و پژوهش گفت: دانش آشکارترین وسیله عزت و قدرت یک کشور است و رستاخیز علمی در کشور یعنی یازده برابر رشد متوسط علم در جهان به رغم تحریم‌­های اقتصادی و مالی باعث عظمت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران در جهان شد. 

عضو هیأت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی تأکید کرد: این انقلاب و جهاد علمی در کشور می‌­بایست با شتاب فزاینده­‌ای ادامه یابد و این احساس مسئولیت بیشتر دانشگاهیان، اساتید و نخبگان انقلابی را می­‌طلبد.  

مدیر آموزشی و تربیت نخبگانی سازمان بسیج اساتید کشور در پایان از حضور و مشارکت فعال اساتید مسئول و عضو شبکه­‌های استانی اندیشگاه سیاست پژوهی و راهبردنگاری، اندیشکده­‌ها و گروه‌­های علمی مسأله‌محور نهضت بسیج استادان سراسر کشور در 15 نشست علمی دوره آموزشی حکمرانی و سیاستگذاری سازمان بسیج اساتید کشور تشکر و قدردانی کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول