اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

ثبت ملی بزرگ‌ترین سازه فلزی موجی معلق متروهای کشور در ایستگاه وکیل‌الرعایا شیراز

ایستگاه مترو وکیل‌الرعایا واقع در خیابان زند شیراز یکی از ایستگاه‌هایی است که ویژگی‌های خاصی دارد و سازه فلزی موجی اجرا شده در این ایستگاه صبح فردا ثبت ملی می‌شود.

ثبت ملی بزرگ‌ترین سازه فلزی موجی معلق متروهای کشور در ایستگاه وکیل‌الرعایا شیراز

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، این ایستگاه همانگونه که از نامش برمی‌آید متناسب با معماری دوره زندیه ساخته شده و با زیبایی خاص در آستانه ثبت ملی است. 

این ایستگاه که در جوار بازار تاریخی وکیل شیراز قرار دارد با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان و با الهام گرفتن از معماری دوره زندیه در پنج سطح و زیربنای حدود ۱۵ هزار مترمربع احداث شده است. 

طول این ایستگاه ۱۰۶ متر، عرض آن ۲۰۲ متر و عمق آن ۱۹.۳۲ متر است و دسترسی شهروندان و گردشگران به بازار وکیل و مراکز مذهبی و گردشگری واقع در بافت تاریخی را تسهیل کرده و در کاهش ترافیک مرکز شهر شیراز نیز اثرگذار است. 

ایستگاه وکیل الرعایا بیستمین ایستگاه مترو شهر شیراز است که ۱۵ هزار متر مربع مساحت دارد. 

این ایستگاه سرآغازی برای ساخت ایستگاه‌های با کیفیت در سطح کشور است و می‌توان آن را یکی از زیباترین ایستگاه‌های کشور معرفی کرد. 

امین خواجویی‌پور به عنوان اجراکننده سقف این ایستگاه در گفتگو با فارس با اشاره به اینکه این سازه جزء بزرگ‌ترین رکوردهای ملی ایران است، اظهار داشت: بزرگ‌ترین سازه فلزی موجی معلق میان متروهای ایران در این ایستگاه اجرا شده است که صبح فردا به ثبت ملی خواهد رسید.

وی با بیان اینکه این سازه ۸۴۴ مترو و نیم مساحت دارد، افزود: کارفرمای ایستگاه قطار شهری شیراز است و طراح این سازه مهرداد ایروانیان می‌باشد.

خواجویی با اشاره به اجرای دو سازه دیگری که پیش از این توسط وی به ثبت ملی رسیده است، گفت: اولین ثبت ملی طراحی گرافیکی ۱۵۲۹ بار نام امام علی(ع) در بیرجند و دومین ثبت مربوط به طراحی ۲۰۲۰ بار نام امام علی(ع) به صورت دو بعدی و سه بعدی در مشهد بوده که پنج برابر رکورد جهانی در زمینه هنر و معماری لست.

وی در ادامه سازه ایستگاه وکیل‌الرعایا را به‌عنوان سومین ثبت ملی عنوان کرد که فردا ساعت ۱۱ به ثبت خواهد رسید.

انتهای پیام/ ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول