اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

واکنش‌ها به لغو الزام آگهی‌های روزنامه‌ای دولت/ از تذکر نمایندگان به وزیر ارشاد تا ورود کمیسیون فرهنگی مجلس

هیأت وزیران آئین نامه نحوه فعالیت دستگاه‌های اجرایی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) را تصویب و ابلاغ کرد که در این میان یک اقدام درباره آگهی‌های دولتی مورد اعتراض اصحاب رسانه و انتقاد نمایندگان مجلس قرار گرفت.

واکنش‌ها به لغو الزام آگهی‌های روزنامه‌ای دولت/ از تذکر نمایندگان به وزیر ارشاد تا ورود کمیسیون فرهنگی مجلس

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، روز ۲۵ بهمن ماه هیأت ‌وزیران آئین‌نامه نحوه فعالیت دستگاه‌های اجرایی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت را تصویب و ابلاغ کرد که از مهم‌ترین مفاد این مصوبه می‌توان به استفاده از امضا گیری الکترونیکی، انجام معاملات و انتشار فراخوان‌ها بر بستر ستاد و بهره‌گیری از فضای الکترونیکی و حذف کاغذ و حذف آگهی‌های روزنامه‌ها برای مزایده و مناقصه اشاره کرد.

از مزایای این مصوبه حذف حدود یک میلیارد برگ کاغذ و ۱۵۰ هزار مراجعه حضوری در سال، کاهش هزینه حمل‌ و سوخت و آلودگی هوا و مهم‌تر از همه سهولت کار امور کاربران بخش خصوصی و دولتی اشاره کرد؛ با این مصوبه پیش‌بینی می‌شود حداقل ۵۰۰ میلیارد تومان در هزینه‌های دولت جهت چاپ آگهی صرفه‌جویی می‌شود.

مصوبه‌ای که مطبوعاتی‌ها را بهت‌زده کرد

اما در این میان شاید مهمترین موضوعی که مورد انتقاد جدی به ویژه در حوزه مطبوعات و رسانه است، حذف الزام دولتی‌ها برای انتشار آگهی‌های روزنامه‌ای بود که این مهم خود یکی از منابع اصلی درآمد روزنامه‌ها بود و با این اقدام عملاً پیش از آنکه راه جایگزینی برای کسب درآمد روزنامه‌ها و مطبوعات آن هم در شرایط کرونایی که اصحاب رسانه به ویژه رسانه‌های مکتوب به شدت دچار آسیب شده‌اند، مشکلات جدی برای این قشر به وجود می‌آورد.

مصوبه دولت قانونی نبود

سید مسعود خاتمی، رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی در وبیناری با  اعضای هیأت‌مدیره خانه مطبوعات اصفهان در این باره گفت: مصوبه دولت قانونی نیست و این مصوبه دولت مبنی بر عدم الزام چاپ آگهی‌های دستگاه‌های اداری در نشریات، بسیاری از مطبوعات، مخصوصاً مطبوعات غیردولتی را از نفس خواهد انداخت.

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان همچنینی در توئیتی هم نوشت: کاهش درآمد اندک مطبوعات، آن‌هم بدون جایگزین درآمدی، تصمیمی بدون تدبیر است که امید را از رسانه‌های مکتوب می‌گیرد و باید فوراً در آن تجدیدنظر شود.

 

عباس مقتدایی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در این راستا به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تذکر داد.

 

راه تنفسی مطبوعات با مصوبه دولت بسته می‌شود

مقتدایی در این تذکر تصریح کرده است: بر اساس مصوبه اخیر هیأت وزیران دیگر نیازی به درج آگهی روزنامه در روزنامه‌های کثیرالانتشار نخواهد بود و این اقدام صرفاً کمک به ویروس کرونا کرده در انسداد راه تنفسی مطبوعات و صاحبان رسانه‌های مستقلی که تاکنون فقط از این راه چرخ مطبوعه خود را تعدادی همکار می‌چرخاندند. لذا ضروری است در راستای مطالبه و گلایه مطبوعات، سریع نظرات اصحاب رسانه استماع و اقدام لازم در دستور کار قرار گیرد.

 

امیرحسین بانکی‌پور، رئیس مجمع نمایندگان شهرستان اصفهان و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در این باره  اعلام کرد: این موضوع در کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح و از وزیر مطالبه خواهد شد.

مصوبه لغو الزام دولتی‌ها به آگهی روزنامه‌ای حساب شده نبود

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره این موضوع اظهار کرد: یکی از نشانه‌های سو تدبیر و بی‌توجهی به ابعاد تصمیمات در دولت همین مصوبه اخیر در رابطه با لغو الزام ارائه آگهی‌های دولتی‌ها به روزنامه‌هاست.

وی تأکید کرد: اینکه در این رابطه صرفه‌جویی ریالی و صرفه‌جویی در مصرف کاغذ اتفاق می‌افتد اگر در عمل محقق شود یک اتفاق مثبت خواهد بود اما با توجه به تداوم فعالیت روزنامه‌ها و انتشار آن‌ها بهتر بود از ظرفیت این روزنامه‌ها به نحو احسن و بهتری استفاده شود؛ درعین‌حال توجه به ارائه راهکارهای جایگزین و آماده شدن رسانه‌ها برای اجرای این مصوبه یک ضرورت اساسی است.

مهدی طغیانی نماینده مردم  اصفهان در مجلس شورای اسلامی در این رابطه با انتشار یک توئیت اظهار داشت: تصمیم به حذف یک‌باره الزام دستگاه‌های دولتی به انتشار آگهی در مطبوعات، بدترین ضربه‌ای بود که در این روزهای کرونا می‌توانست به رسانه‌های مکتوب زده شود همچنین حتی برفرض برداشت درست از قانون، اجرا باید در شرایط مناسب با شیب ملایم و ایجاد منابع درآمدی جدید انجام شود.

قوه قضائیه قانون لغو انتشار آگهی‌ دادگستری را ملغی کند

خانه مطبوعات استان اصفهان نیز درباره حذف الزام انتشار کاغذی آگهی‌های دولتی بیانیه را تشریح کرد که در بخشی از این بیانیه آمده است: مصوبه‌ای که در تضاد و مغایرت آشکار با اصول ۸۵ و ۱۳۸ قانون اساسی و موادی از قوانین جاری کشور مانند ماده یک قانون مربوط به نشر آگهی‌های دولتی مصوب ۱۳۶۶/۰۴/۱۳ با اصلاحات بعدی ، بند ۵ ماده ۲ ‌قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بند (ب) ماده ۱۳ قانون برگزاری مناقصات مصوب ۱۳۸۳/۱۱/۰۳ مجمع تشخیص مصلحت نظام فرصت را مغتنم شمرده و از رئیس محترم دستگاه قضایی نیز انتظار می‌رود تا بخشنامه پیشین مربوط به لغو انتشار آگهی‌های دادگستری در مطبوعات که در منافات و مخالفت روشن با مواد ۱۷۴ و ۳۴۴ و ۳۹۴ و ۶۱۶ قانون آیین دادرسی کیفری و مواد ۷۳ و ۳۰۲ قانون آیین دادرسی مدنی است را نیز لغو، و با این اقدام شایسته به اقتصاد رسانه‌ها یاری رسانند.

خانه مطبوعات کشور نیز در راستای اعتراض به مصوبه هیأت وزیران با صدور بیانیه‌ای اظهار داشت: خانه مطبوعات و رسانه‌های کشور بر اساس رسالت ذاتی و صنفی خود، لازم می‌داند که نگرانی و اعتراض این تشکل صنفی را به دولت محترم اعلام نماید، و بخواهد که این بخشنامه‌یِ ناصواب و البته غیرقانونی را ملغی، و بیش از این صاحبان رسانه، مدیران مسئول و خبرنگاران سخت‌کوش کشور به‌عنوان ارکان اصلی مطبوعات را دل‌آزرده، مأیوس و نرنجاند.

 

در بخش پایانی بیانیه نیز تصریح شده است: در روزهایی که مطبوعات چشم و گوششان به دولت و مجلس بود تا مانع قطع آگهی‌های ثبتی و دادگستری از سوی دستگاه قضایی و سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور شوند، این تیر خلاص دولت بر پیکر نحیف مطبوعات، آخرین بارقه‌های امیدمان را ناامید کرد. بی‌تردید این‌گونه مصوبات حکایت از آن دارد که دولت سرِ ناسازگاری بارکن چهارم دموکراسی دارد، و شاید برای ارتباط دولت و مطبوعات پایانی باشد.

پدرام پاک آیین، نماینده مدیران مسؤول در هیات نظارت بر مطبوعات نیز طی نامه ای به رییس جمهوری با یاداوری شرایط دشوار مطبوعات کشور، خواستار لغو آیین نامه نحوه فعالیت دستگاه‌های اجرایی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) و بازگشت اگهی های دولتی به مطبوعات شد.

دولت قول اصلاح داد

طبق رایزنی‌های صورت گرفته امروز، علی ربیعی، سخنگوی دولت با اشاره به تصویب آیین‌نامه سامانه تدارکات الکترونیکی، گفت: براساس این مصوبه در راستای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، ایجاد شفافیت مالی، مبارزه با فساد، برقراری محیط رقایت‌پذیر سالم و عدالت اقتصادی است که برگزاری مناقصات و دیگر معامله کنندگان بخش عمومی و کلیه موسسات دولتی یا نهادهای عمومی غیردولتی باید در چارچوب سامانه تدارکات الکترونیکی دولت باشد.

وی اضافه کرد:‌ در بخشی از این مصوبه الزام و اجازه دادن آگهی‌های دولتی به مطبوعات نادیده گرفته شده بود، با توجه به اهمیت تقویت مطبوعات اندکی پس از جلسه این غفلت مورد توجه قرار گرفت و معاون اول محترم اصلاح مصوبه را در دستور کار روز چهارشنبه جلسه هیات دولت قرار دادند و قطعا مصوبه اصلاح خواهد شد.

انتهای پیام/۶۳۰۵۸/ص۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول