اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

هنر عاشیقی در میان مردم زیسته و بالنده شده است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، گفت: هنر عاشیقی همواره سینه به سینه از دل هنرمندان برخاسته و منتقل شده و در میان مردم زیسته و بالنده شده و میراثی گرانسنگ است که باید در حفظ و پاسداری از آن کوشا باشیم.

هنر عاشیقی در میان مردم زیسته و بالنده شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، "سیدقاسم ناظمی" در آیین تجلیل از نوزده هنرمند پیشکسوت عاشیق، با اشاره به ابعاد مختلف هنر عاشیقی و جایگاه این هنر اظهار کرد: روح کسانی که در ساحت هنر زندگی می‌کنند، نفخه‌ای از ذات الهی است و زمانی که این روح با خداوند که مظهر جلال و جمال و زیبایی است ، انس می‌گیرد، تجلی‌گاه بخشی از این زیبایی می‌شود و از این روست که هنرمندان هر کدام بر حسب ظرف و درک خود از این زیبایی مطلق، لب به سخن می گشایند و شمّه‌ای از این زیبایی را در میان مردم خود منتشر می‌کنند.

وی افزود: هنر ابزاری است که فطرت و روح زیبای هنرمند را گاه در کالبد شعر،‌ گاه نوا،‌ گاه موسیقی و... متجلی می‌سازد.

ناظمی گفت: هنرمند در ضمیر پنهان خویش با خدا سخن می‌گوید و این آهنگهای دلنشین و سخنان زیبا در سایه این ارتباط  به دست می‌آید،‌ در غیر این صورت با هیچ آموزه‌آی امکان رشد و نضج ندارد.

وی خاستگاه هنر عاشیقی را متن مردم عنوان و تصریح کرد: این هنر همواره سینه به سینه از دل هنرمندان برخاسته و منتقل شده و در میان مردم زیسته و بالنده شده و میراثی گرانسنگ است که باید در حفظ و پاسداری از آن کوشا باشیم.

وی، جمع آوری تاریخ شفاهی موسیقی عاشیقی را اتفاقی مبارک دانست و تاکید کرد: این میراث باید به عنوان بخشی از فرهنگ ملی ما  برای آیندگان  به یادگار بماند  و بخشی از جمع آوری و پاسداری از این میراث منوط به اهتمام متولیان فرهنگ و هنر و بخشی منوط به عزم و همت اهالی هنر عاشیقی است.

گفتنی است به مناسبت سالروز حماسه تاریخی 29 بهمن مردم تبریز، آیین تجلیل از 19 هنرمند پیشکسوت موسیقی عاشیقی استان  با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حضور محدود هنرمندان برگزار شد.

ولی ‌الله عبدی،‌ حسن اسکندری، ارسلان زارعی، محمد اسکندرپور، بیاضعلی حیدرزاده، ارسلان قهرمانزاده، رضا مریخی، سخاوت محمدی، اله ویردی بخشی،‌ حسین علیزاده، علی جمالپور، ماشاالله علی‌اکبری، انشاالله زلفی، اصغر زارعی‌سنگین، حمایت ایمانی، علی قره‌داغی، حاتم داننده، محرم آذرفام و آیاز حیدرنژاد، هنرمندانی هستند که در این آیین تجلیل شدند.

انتهای پیام/60001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول