اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

دورهمی معتادان متجاهر در میدان اصلی شهرری/ وعده‌های چندباره مسؤولان عملی نشد

تجمع گسترده جمعی از معتادان، موادفروشان و دست‌دوم فروشان در میدان اصلی شهر باستانی ری تبدیل به معادله‌ای چندمجهولی شده است که هیچ یک از دستگاه‌ها و ارگان‌های شهرستان ری زیر بار ساماندهی و مسؤولیتش نمی‌روند.

دورهمی معتادان متجاهر در میدان اصلی شهرری/ وعده‌های چندباره مسؤولان عملی نشد

خبرگزاری فارس از شهرری؛ نیاز گلی: شهرری قبله تهران سالانه پذیرای حدود ۹ میلیون زائر است که مسیر اصلی اکثر آن‌ها از میدان حضرت عبدالعظیم(ع) است همچنین این محل با توجه به قرار گرفتن در مرکز شهرری، نزدیکی حرم مطهر، مراکز خرید و همجواری در بازار ری یکی از معابر اصلی تردد اهالی ری به دفعات است.

حالا مدت‌ها است که پیاده‌روی اصلی و مجاور میدان محل و پاتوقی برای تجمع عده زیادی دست‌فروش نما و معتادان متجاهر و بعضاً توزیع کنندگان مواد مخدر شده است.

ماجرای این معضل به حدود ۴ سال قبل برمی‌گردد. زمانی که برای ساماندهی پارک مجاور این مکان به نام زکریای رازی دست به کار شدند تا از لوس وجود معتادان متجاهر پاکسازی شود اما عدم تدبیر مناسب از سوی مسؤولان مربوطه موجب کوچ معضلات ناشی از وجود معتادان و حضورشان به پیاده‌روی مجاور میدان شهرری شد.

حالا تجمع خیل عظیمی از معتادان دستفروش‌نما در اطراف میدان شهرری موجب سلب آرامش و آسایش شهروندان و زائران عزیز شده و نه تنها باعث مزاحمت برای کسبه و اهالی می‌شود بلکه نمای بصری نازیبایی را در قبله تهران به تصویر کشیده است و این شهر متمدن و هشت هزار ساله را به مناطق آسیب‌پذیر موادمخدر تبدیل کرده است.

تعدادی از مردم ری در پیام‌های مختلف ضمن گلایه خواستار رسیدگی به این معضل شدند از این رو به این محل رفته و با تعدادی از شهروندان در این خصوص گفت‌وگو کردیم.

گلایه‌های مردم 

یکی از کسبه گفت: کاش یک بار مسؤولان به طور سرزده و بدون هماهنگی برای بازدید بیایند و وضعیت را از نزدیک ببینند، چون هربار که مسؤولی خواسته برای بازدید بیاید، از یک ساعت قبل آب و جارو کرده و معتادان را متفرق می‌کنند و مسؤولان نیز می‌بینند اوضاع خوب است اما پس از رفتن آن‌ها معتادان یکی یکی به محل برمی‌گردند.

یکی از شهروندان با بیان اینکه خانه ما در همین محدوده است و هرروز باید از این محل عبور کنیم، گفت: از این وضعیت خسته شدیم بارها با سامانه ۱۳۷ شهرداری و ۱۱۰ نیروی انتظامی تماس گرفته و حتی به امام جمعه نامه داده‌ایم اما تاکنون هیچ نهادی به این موضوع رسیدگی نکرده است.

این شهروند ادامه داد: این چهره نازیبا در شأن مردم و شهر زائرپذیر و تاریخی ری نیست و وقتی مسافری به ری می‌آید و این وضعیت را می‌بیند ما واقعاً خجالت می‌کشیم.  

یکی از بانوان که برای رفتن به محل کارش هرروز از این محل عبور می‌کند، اظهار کرد: واقعا امنیت نداریم و هرروز با دلهره از این محل رد می‌شویم چون بارها برای خانم‌ها مزاحمت ایجاد کرده و اقدام به کیف قاپی و موبایل دزدی کرده‌اند.

مسؤولان چه می‌گویند؟

در ادامه سراغ مسؤولان ذی‌ربط رفته و علت عدم ساماندهی میدان شهرری را جویا شدیم که غلامرضا نوفرستی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ری در گفت‌وگویی خبر از حل این معضل داد.

دادستان شهرستان ری با بیان اینکه برای حل دائمی این معضل جلسه فوق العاده‌ای تشکیل دادیم تصریح کرد: مقرر شد طی یک هفته کیوسک نیروی انتظامی در محل تجمع معتادان میدان شهرری مستقر شود همچنین یک قاضی ویژه برای صدور دستور قضایی درمورد این موضوع معرفی کردیم.

بر همین اساس حدود دو ماه پیش، در روز بیستم آذرماه گزارشی منتشر کردیم (بیتوته معتادان، دست‌فروشان و سارقان در میدان شهرری/دادستان: قاضی ویژه معرفی کردیم) و منتظر بودیم که تا یک هفته آینده این معضل برطرف شود که البته چند روز بحث جمع‌آوری و متفرق کردن معتادان انجام شد اما پس از چند روز دوباره همه چیز به حالت قبل برگشت و حتی محل تجمع وسیع‌تر نیز شد و تا ابتدای خیابان شهید بیات و کوچه‌ها و خیابان‌های مجاور ادامه پیدا کرده است.

بیش از ۸۰ روز از وعده یک‌هفته‌ای مسؤولان گذشت!

حالا با گذشت بیش از ۸۰ روز  پیگیری ما از مسؤولان نتیجه مثبتی نداشته و همه ادارات و ارگان‌های مرتبط با این موضوع اعم از نیروی انتظامی، شهرداری، فرمانداری، دادستانی، بهزیستی و سایر نهادهایی که مستقیم و غیرمستقیم با این موضوع در ارتباط هستند، عزم جدی برای رسیدگی به این معضل را در اولویت قرار نداده و هر دستگاهی ضمن برائت از رسیدگی به این موضوع آن را به دستگاه دیگر پاس می‌دهد.

از همه مسؤولان مرتبط این مسئله را جویا شدیم برخی حرف ما را تصدیق کرده و برای رسیدگی تأکید کردند، برخی به روش پاسکاری روی آورده و برخی دیگر از سوأل ما تعجب کرده و گفتند این موضوع که مربوط به دو ماه پیش است، چطور تاکنون انجام نشده است! و جالب‌تر از همه، مسؤولان محترمی بودند که از ما خواستند برای اثبات ادعای خود عکس و فیلم تهیه و ارسال کنیم که به ایشان نیز خداقوت می‌گوئیم و با پیشنهاد ما برای بازدید سرزده عکس العملی نشان ندادند. 

فرماندار: پیگیر حل دائمی این معضل هستیم

حسین توکلی فرماندار ری با ابراز تأسف از وجود چنین معضلی در میدان شهرری گفت: پیگیر این موضوع هستیم تا بتوانیم با هماهنگی‌های لازم به طور دائمی این معضل را حل کنیم.

شهردار: اصناف دست‌فروشان را ساماندهی و شناسنامه‌دار کند

فرهاد افشار شهردار منطقه ۲۰ متولی جمع‌آوری معتادان را بهزیستی دانست و در ادامه گفت: افرادی که در میدان شهرری به انگشترفروشی مشغول هستند، باید درجایی باشند که مردم محصول آن‌ها را ببینند و بخرند، زیرا انگشتر محصولی نیست که مردم برای خرید آن مسافتی طولانی را طی کنند.

وی با بیان اینکه برخورد سلبی شهرداری و نیروی انتظامی راه حل و کارساز برای این معضل نیست افزود: اصناف، طبق دستورالعمل‌های مشاغل سیار، می‌تواند این افراد را ساماندهی و شناسنامه‌دار کند لذا اگر اصناف و نیروی انتظامی طرحی در این زمینه ارائه کنند شهرداری به سهم خود ایفای نقش خواهد کرد.

بهزیستی: ما وظیفه جمع‌آوری نداریم

محمدرضا خدابخشی مدیر بهزیستی شهرستان ری گفت: بهزیستی وظیفه جمع‌آوری ندارد، بلکه نیروی انتظامی معتادان متجاهر را جمع‌آوری و به مراکز کمپ ما تحویل می‌دهد و ما فقط وظیفه نگهداری از معتادان را داریم و در مورد دست‌فروشان نیز شهرداری باید اقدام کند. 

تغییر موضع دادستان

دادستان شهرستان ری این افراد را کسبه باسابقه می‌داند و برخلاف دو ماه پیش تأکیدی بر ساماندهی این موضوع ندارد.

در آخر سراغ مراجع انتظامی شهرری رفتیم اما سرکلانتر شهرستان ری حاضر به گفت‌وگو با ما و پاسخگویی درمورد این معضل نشد.

و افسوس که نمی‌توانیم همه آنچه را که در این میدان مشاهده کرده‌ایم را به قلم تحریر دربیاوریم و آنچه به نظر می‌رسد این است که باید هرروز شاهد پیشروی و گسترش محدوده فعالیت معتادان در میدان اصلی قبله تهران باشیم و شهر ما مسؤولانی دارد که در ساماندهی این موضوع یا ناتوانند و یا اراده و انگیزه‌ای برای حل آن ندارند. 

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول