اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

رایزنی نماینده بویراحمد با معاون وزیر/روشنفکر:فکری به حال معادن بلااستفاده کنید

نماینده بویراحمد و دنا خواستار راه‌اندازی معادن بلااستفاده حوزه نمایندگی خود شد.

رایزنی نماینده بویراحمد با معاون وزیر/روشنفکر:فکری به حال معادن بلااستفاده کنید

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج نشست مهدی روشنفکر نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی با معاون وزیر صمت و مدیرعامل ایمیدرو با هدف بررسی وضعیت معادن کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.

 مهدی روشنفکر در این نشست با اشاره به ظرفیت‌ها، فرصت‌ها، مشکلات و الزامات معدنی شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون اظهار داشت: مس خونگاه جز پهنه اکتشافی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی کشور وابسته به ایمیدرو بوده که بخشی از آن در منطقه حفاظت شده دنا واقع شده است.

وی عنوان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده ظرفیت این معدن 270 هزار تن می باشد و مزیت های این معدن برای شهرستان صرفاً اشتغالزایی بوده زیرا درآمد و انتفاع اصلی آن متعلق به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی می باشد این معدن دارای عیار فوق العاده بالاست که حدود چهار یا پنج برابر از کرمان بالاتر بوده و با توجه به تمرکز این معدن صرفه و توجیه اقتصادی بالایی دارد ، با توجه به اینکه در منطقه حفاظت شده می‌باشد پیشنهاد می گردد از طریق وزارت و به کمک شورای عالی حفاظت محیط زیست اجازه کشف و بهره برداری آن صادر شود.

روشنفکر با اشاره به معدن سیلیس دنا، ادامه داد: این معدن با خلوص بالا برای تولید شیشه و خلوص پایین تر برای تولید سیمان سرامیک و مواد ریخته گری که ظرفیت این معدن حدود 20 میلیون تن می باشد که در منطقه پارک ملی بوده و می بایست اجازه اکتشاف و بهره برداری از آن را از طریق شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور اخذ گردد.

نماینده مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به وجود معدن دولومیت با ظرفیت 50 میلیون تن که در صنعت فولاد سازی کاربرد داشته و در منطقه حفاظت شده قرار دارد، افزود: می بایست از طریق وزارت صمت با کمک شورای عالی حفاظت محیط زیست اجازه اکتشاف و بهره برداری صادر گردد.

روشنفکر با اشاره به ظرفیت‌های معدنی موجود در شهرستان مارگون خاطرنشان کرد: 3 معدن مرمریت با ذخیره بالای 30 سال و حدود 5 میلیون تن برای هرواحدمعدنی جمعاً قریب 15 میلیون تن ظرفیت معادن هست که هر 3 داری پروانه بهره برداری بوده که در تولید سنگ های تزئینی و نمای ساختمان کاربرد دارد اما نیاز به زیرساخت های مثل جاده و برق دارد، که با حمایت سازمان ایمیدرو میتوان  این مشکلات را حل نمود.

وی با اشاره به معدن آهک، خاطرنشان کرد: در مارگون ، لوداب ، دشتروم و تامر با عیار و کاربرد بالا که در صورت همکاری سازمان ایمیدرو و با راه اندازی کارگاه و کارخانه فرآوری جهت تولید آهک ، کاغذ، کربنات کلسیم رسوبی و گرید دانه بندی مورد استفاده قرار می گیرد.

روشنفکر بیان کرد: نمک کاکان دارای پروانه بهره برداری بوده اما نیاز به جاده دسترسی دارد در صورت اختصاص اعتبار برای جاده امکان بهره برداری مطلوب وجود دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول