اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

برداشت قجری اصلاح‌طلبان از ایران!/ سلیمی‌نمین: انگیزه تخریب قالیباف، سهم‌خواهی و زیاده‌خواهی است

رییس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با بیان اینکه انگیزه تخریب قالیباف، سهم‌خواهی و زیاده‌خواهی است گفت: اینکه ما امروز باید با برگه‌‌‌های مختلف در عرصه‌‌‌های بین‌الملل کار کنیم، یک ضرورت است.

برداشت قجری اصلاح‌طلبان از ایران!/ سلیمی‌نمین: انگیزه تخریب قالیباف، سهم‌خواهی و زیاده‌خواهی است

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، انتقادهای هدفمند و انتخاباتی از سفر رئیس مجلس به روسیه حالا پس از چندین روز هنوز تمام نشده است. شاید دیگر تنها بحث نگاه به غرب و شرق نباشد و در بر روی پاشنه منفعت و انتقام بچرخد.

«روزنامه شرق» که امضای کری را با درشت کردن برای مخاطبانش تضمین معرفی می کند حالا نوک پیکان انتقادش را به سمت سفر قالیباف به روسیه نشانه رفته است. این روزنامه در سرمقاله دیروز خود هم با عنوان «غلبه حواشی بر متن در یک سفر» به این موضوع پرداخته و با انتقادهایی می نویسد: «معمول این است که سیاست‌مداران عرض و جان خود را برای حفظ و حراست کشور هزینه می‌کنند نه بالعکس. تاریخ معاصر ایران از این شخصیت‌ها کم به خود ندیده که در حساس‌ترین مقاطع تاریخ به میدان آمده و کشتی توفان‌زده کشور را به ساحل نجات رسانده‌اند. نگاه به روسیه توسط نائب‌السلطنه‌ها، سنتی «قجری» است که قرن‌هاست منسوخ شده است.»
 


در شرایطی نگاه به روسیه سنتی قجری قلمداد می شود که تحولات گسترده در این همسایه شمالی، حالا نه از آن سیستم یادگاری دارد و نه شباهتی بین شان است. روسیه و چین و کشورهای شرقی به عنوان کشورهای متحد، در  سالهای گذشته همواره کنار ایران بوده اند و ایران با رویکرد منافع ملی و امنیت ملی دست به تبادل و تعامل به این کشور می زند. این نکته ای است که شاید برخی را ناراحت کرده زیرا این رویکرد و چندجانبه‌گرایی ایران وابستگی ایران به غرب را کاهش می دهد و برگ های بازی آن را را در منطقه و همچنین نظام بین الملل افزایش می دهد.

در همین زمینه روزنامه صبح نو گفت‌وگویی با دکتر عباس سلیمی‌نمین، رییس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه از نظر می‌گذرد.

انگیزه تخریب قالیباف، سهم‌خواهی و زیاده‌خواهی است

- ما در آستانه انتخابات قرار گرفتیم و طبیعتا بسیاری از بحث‌ها رویکرد تخریبی دارند. یعنی در ماه‌های پیش رو عمدتا تلاش خواهند کرد بحث‌‌هایی را مطرح کنند که با هدف تخریب صورت می‌‌گیرد.

- البته این تخریب از یک جریان نیست و شاید بتوان به صراحت گفت که دو جریان تندرو در ارتباط با آقای قالیباف دست به تخریب می‌‌زنند؛ ‌انگیزه هر دو جریان سهم‌خواهی و زیاده‌خواهی است.

مطلب روزنامه شرق به لحاظ تاریخی ضعیف است

- چیزی که در مطلب روزنامه شرق بیان شده، به لحاظ تاریخی ضعیف است؛ ما از دوران قاجار چند تحول اساسی را در همسایه شمالی خود شاهد بوده‌ایم. آنچه اشاره شده است برمی‌گردد به نظام تزار در همسایه شمالی ما.

- حکومت سرمایه برای تزار حاکم بود. در یک فرصت قیام سراسری که در همسایه شمالی ما صورت گرفت، نظام سرمایه‌داری سرنگون شد و به جای آن نظام جدید کمونیستی روی کار آمد.

قیاس مع‌الفارق روزنامه شرق

- می‌‌خواستند از این فرصت استفاده کنند و به‌صورت یک قدرت مطلق بر ایران دربیایند؛ بنابراین تزار رفته و یک نظام سوسیالیستی روی کار آمده است.

- در دو دهه گذشته نظام سوسیالیستی هم رفته و یک نظام جدید در روسیه شکل گرفته و اتحاد جماهیر شوروی فرو پاشیده است.

- نظام جدیدی در مسکو روی کار آمده‌است؛ بنابراین ما سه دوره را شاهد هستیم و اینکه ربط بدهیم به دوره قاجار که نظام تزار در همسایه شمالی ما حاکم بود، قیاس مع‌الفارق است و هیچ ربطی به امروز ندارد.

- این به لحاظ تاریخی کاملا سطحی است و بیشتر برای تبلیغات و انتخابات است.

باید با برگه‌‌‌های مختلف در عرصه‌‌‌های بین‌الملل کار کنیم

- اینکه ما امروز باید با برگه‌‌‌های مختلف در عرصه‌‌‌های بین‌الملل کار کنیم، یک ضرورت است.

- وقتی غرب برای ما محدودیت ایجاد می‌‌کند و خود او هم مدام می‌‌گوید که بالاترین تحریم‌ها را بر ما تحمیل کرده است و راه را می‌‌بندد، ما باید به دست خود دیگر راه‌ها را هم ببندیم.

- یک جریان از این حرفا چه چیزی را دنبال می‌کند. یعنی ما راه دیگری را روبه‌روی خود باز نکنیم و در نهایت دست‌های خود را در برابر زورگویی‌‌‌های افرادی مانند بایدن و ترامپ بالا بگیریم.

- متاسفانه این حرف و سخن به آن معنی است که ما هیچ تحرک دیپلماتیکی نداشته باشیم و تلاش نکنیم که از هند، چین، روسیه و سایر کشورها بهره ببریم.

راه ارتباط با غرب را ما نبستیم

- برای شکستن تحریم‌ها باید تلاش کنیم و وقتی تحریم‌ها شکست قطعا با غرب تبادل و تعامل خواهیم داشت.

- اینجا جایی نیست که ما منتظر باشیم تا با غرب تبادل داشته باشیم. راه ارتباط با غرب را ما نبستیم و آنها بستند تا ما را به زانو در بیاورند.

این سفر اگر بتواند تهدید زورگویانه آمریکایی‌ها را خنثی کند، بسیار ارزشمند است

- حرف‌های امروز برخی مبنی بر اینکه وقتی تحریم هستیم باید با دست‌‌‌های خود راه‌‌‌های دیگر را ببندیم و مجبور شویم تن بدهیم و در برابر اراده زورگویی‌ها راه تسلیم را در پیش بگیریم، منطقی نیست.

- با توجه به اینکه سفر قالیباف به روسیه در آستانه انتخابات است، طبیعتا سعی می‌کنند تمام امور را به انتخابات نسبت دهند. کاش به صورت منطقی می‌‌بود و با پشتوانه استدلالی به نقد این سفر بپردازد.

- باید با لحاظ ‌کردن مصالح ملی به نقد این سفر اقدام شود. این سفر به هر نحوی اگر بتواند تهدید زورگویانه آمریکایی‌ها علیه ایران را خنثی کند، کار بسیار ارزشمندی است.

- اگر چنین باشد مطابق با عقل و مصالح ملی است و اگر به نظر برخی از آقایان نقدی وارد است باید آن را مطرح کنند و بحث‌‌‌های که فاقد شناخت تاریخی است را پیش نکشند.

نباید مردم را وادار به تسلیم کنیم

- نباید مردم را وادار به تسلیم کنیم. اگر دری را به سوی شما بستند، نباید از درهای دیگر خود را محروم کنید و باید بتوانید مسائل اقتصادی و تبادلات خود را از سایر درهایی که به روی شما باز است، برطرف کنید.

- اینکه درهای خود را به روی ما بسته و به صورت کاملا نژادپرستانه و غیرانسانی تحریم علیه ما اعمال کرده‌اند، فارغ از مباحث غرب‌گرایانه است و اگر غرب‌گرایانه هم باشد نباید تحقیر ملت ایران را پذیرا باشیم.

به‌زانودرآمدن درمقابل زورگویی‌ها غرب‌گرایی نیست

- نباید سایر راه‌‌‌های دیگر را غیر اصولی اعلام کنیم تا راه‌‌‌های دیگر را به روی خود ببندیم. این به معنای این است که در مقابل زورگویانی مانند ترامپ و بایدن سر تسلیم فرود بیاوریم. این بحث فراتر از بحث گرایش به الگوی غرب است.

- یک وقت بحثی مطرح می‌‌شود که اندیشه و تئوری ارائه می‌‌دهد و ما باید از این اندیشه استفاده کنیم؛ زمانی خطی را ترسیم می‌کنند که ملت ایران در مقابل زورگویی به زانو در بیاید؛ این غرب‌گرایی نیست، این یک پدیده کاملا  متفاوت است.

- البته در تاریخ افراد این‌چنینی سراغ داریم که به دلیل عدم‌تعلق به ملت ایران مسیر تحقیر را روبه‌روی ملت ما قرار دادند و به اجبار مدتی ایران را به مسیر تحقیر کشاندند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول