اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

مردم با کمک های مومنانه غوغا به پا کردند/ حق منت گذاری به مردم را نداریم

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: در بحث کمک های مومنانه، مواسات و همدلی پس از فراخوان های مقام معظم رهبری، مردم غوغا به پا کردند، بر اساس بررسی ها، در چهل ساله قبل در هیچ ماه رمضانی شاهد چنین کمک های مومنانه از سوی مردم نبوده ایم.

مردم با کمک های مومنانه غوغا به پا کردند/ حق منت گذاری به مردم را نداریم

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، سید مرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) صبح امروز (چهارشنبه) در جلسه شورای زکات استان قزوین، اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اولین نهادی که به فرمام امام خمینی(ره) تشکیل شد، فرمان تشکیل کمیته انقلاب برای برقراری امنیت و برخورد قاطع با ضدانقلاب و افراد شرور بود، دومین نهادی که تشکیل شد در ۱۴ اسفند سال ۱۳۵۷ کمیته امداد بود و این بیانگر اهمیت این نهاد برای نظام اسلامی در آن شرایط سخت سرنگونی نظام  سلطه گر ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی و شکل گیری نظام عدل اسلامی بود.

وی افزود: هم ماموریت صیانت از این نهاد و هم اقدامات بزرگ انجام شده با حمایت دولت ها و مجالس در دوره های مختلف قابل توجه است، در کنار این اقدامات و حمایت ها، نقش مردم و کمک های مردم بسیار برجسته بوده است، نگاهی که امام (ره) برای تاسیس کمیته امداد داشتند و کمیته امداد دولتی نشد برای این بود که مردم در کنار این نهاد باشند، توصیه مقام معظم رهبری نیز این است امدادرسانی، مردمی شود که یکی از ماموریت های شورای زکات نیز در این راستا است.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه شورای عالی زکات حداقل ۶۰ درصد جمع آوری زکوات چه واجب و چه مستحبی باید در راستای نیازمندان و محرومان و ولی نعمتان تحت پوشش کمیته امداد و مددجویان بهزیستی هزینه شود، بر اساس گزارش ها نیز ۷۳ درصد در اختیار نیازمندان قرار گرفته است.

بختیاری با اشاره به میزان پرداخت زکات در استان قزوی عنوان کرد: در سال ۱۳۹۸، ۱۸ میلیارد برای جمع آوری زکات در بودجه استان قزوین پیش بینی شده بود در حالی که عملکرد، ۲۰ میلیارد تومان بوده است در سال جاری نیز ۲۲ میلیارد پیش بینی شده بود که تاکنون به ۲۶ میلیارد تومان رسیده است  و تا آخر سال قطعا افزایش خواهد یافت.

وی افزود: در سراسر کشور در سال  ۱۳۹۸، ۶۴۰ میلیارد تومان برای جمع آوری زکات پیش بینی شده بود که نسبت به این عدد ۴۰ میلیارد افرایش داشته ایم، برای بودجه سال ۱۳۹۹ نیز ۸۲۰ میلیارد تومان بودجه زکات، در نظر گرفته شده بود بر اساس گزارش های شورای عالی زکات تاکنون هزار و ۱۷۰ میلیارد تومان زکات جمع آوری شده است و پیش بینی این است که تا آخر سال به هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برسد.

وی ادامه داد: با تفاهمنامه ای که با سازمان تبلیغات اسلامی منعقد شده است، روحانیون مستقر در روستاها در جمع آوری زکات، شورای عالی زکات را همراهی می کنند چرا که زکات تزکیه مال محسوب می شود و لقمه حلال را وارد زندگی می کند.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: در سال ۱۳۹۸ کمک های مردمی به کمیته امداد در استان قزوین ۷۶ میلیارد تومان بوده است که در ۱۱ ماهه سال جاری با وجود مشکلات اقتصادی و تورم به ۹۷ میلیارد تومان رسیده است، سرانه حمایت از ایتام در استان قزوین برای هر یتیم ۷۰۰ هزار تومان و  برای محسنین ۲۴۰ هزار تومان است، که عدد قابل توجهی است.

بختیاری با بیان این که، در بحث کمک های مومنانه، مواسات و همدلی پس از فراخوان های مقام معظم رهبری، مردم غوغا به پا کردند، عنوان کرد: بر اساس بررسی ها، در چهل ساله قبل در هیچ ماه رمضانی شاهد چنین کمک های مومنانه از سوی مردم نبوده ایم که تفاوت ها بسیار زیاد است در ماه رمضان امسال بیش از ۵۴۰ میلیارد تومان کمک نقدی و جنسی فقط به کمیته امداد انجام شده است در حالی که در سنوات گذشته این عدد از ۴۰ میلیارد تومان بیشتر نمی شد.

وی افزود: در شرایطی که تحریم های ظالمانه بر کشور حاکم بود و حتی جلوی واردات ماسک از سوی آمریکا گرفته شد و قیمت آن چندین برابر شد با به پای کار آمدن همه مردم، در حال حاضر به صادرکننده این محصول تبدیل شده ایم، در شرایطی که در کشورهای اروپایی و غربی فروشگاه ها توسط مردم غارت می  شد در ایران اسلامی مردم پای کار آمدند و در دنیا سرافراز شدیم.

این مقام مسوول با بیان این که، مقام معظم رهبری به صراحت از کمیته امداد توانمندسازی را خواسته است، گفت: کمیته امداد توانمندسازی را در سه رکن؛ اشتغال، مسکن و کار فرهنگی تعریف کرده است، فرهنگ خوداتکایی، فرهنگ روی پای خود ایستادن، ما می توانیم حدود ۸هزار دانش آموز و  نخبه و دانشجو در استان داریم که در مسیر فعالیت فرهنگی هستند.

وی ادامه داد: در بحث اشتغال، کمیته امداد استان قزوین رتبه اول را در کشور بدست آورده است، ۴هزار و ۸۰۰ شغل، سهم استان قزوین بود که ۶ هزار و ۶۰۰ شغل تاکنون ایجاد شده است که مرهون همدلی در استان و حمایت های نماینده ولی فقیه ، استاندار و سایر مسوولان بوده است.

وی افزود: در بحث مسکن، با برنامه ریزی ها و حمایت هایی که انجام شده است هدف کمیته امداد این است که تا دو الی سه سال آینده هیچ خانواده نیازمند تحت پوشش کمیته امداد با اولویت یتیم فاقد مسکن نباشد.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) در پایان گفت: باید در حکومت اسلامی نیازمندان و ایتام تحت پوشش حمایتی قوی با رعایت تکریم باشند ما حق منت گذاری نداریم و اگر منت گذاشتیم باختیم و عذاب کشیدیم، وظیفه ما نوکری نیازمندان است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول