اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

آغاز اردوی جهاد اکبر با شعار « تحول در حکمرانی؛ عدالت و کارآمدیی»/ احمدی: دولت جز مذاکره راهکاری برای اداره کشور نداشت

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با اشاره به آغاز نوزدهمین اردوی جهاد اکبر با شعار « تحول در حکمرانی؛ عدالت و کارآمدیی» گفت: مسائل پیرامون این شعار در این اردو با حضور چهره های مختلف سیاسی و کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری بررسی خواهد شد.

آغاز اردوی جهاد اکبر با شعار « تحول در حکمرانی؛ عدالت و کارآمدیی»/ احمدی: دولت جز مذاکره راهکاری برای اداره کشور نداشت

سید ایمان احمدی دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در گفت‌وگو خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، با اشاره به آغاز نوزدهمین اردوی جهاد اکبر این اتحادیه در مشهد مقدس گفت: این اردو ( نشست میاندوره) از امروز با شعار « تحول در حکمرانی؛ عدالت و کارآمدیی» آغاز شد.

* روی کار آمدن یک دولت مطلوب می تواند  اعتماد و امید خدشه دار شده مردم را ترمیم کند 

وی درباره انتخاب این شعار برای  نوزدهمین اردوی جهاد اکبر گفت: وضعیت اقتصادی آشفته و مشکلات معیشتی، زندگی مردم را با سختی هایی مواجه کرده است و به نظر ما اعتماد و امید مردم به حاکمیت به دچار خدشه شده است. البته تجربه ای مثل حضور مردم در تشییع پیکر شهید سلیمانی نشان می‌دهد که این شکاف یک شکاف عمیق و ایدئولوژیک نیست بلکه یک گله مندی و نارضایتی از وضع موجود است و آن چیزی که ظرفیت این را دارد که چراغ و امید این اعتماد خدشه‌دار شده را مجددا روشن کند انتخابات ۱۴۰۰ و اتفاقات مثبت این جریان است.

احمدی تصریح کرد: ما فکر می کنیم روی کار آمدن یک دولت مطلوب در انتخابات پیش‌رو می تواند این شکاف ایجاد شده را ترمیم کند و وضعیت اقتصادی کشور را بهبود ببخشد. برای همین توصیف دولت پیشرو برای ما در شعار « تحول در حکمرانی؛ عدالت و کارآمدیی» اتفاق افتاده است.

این فعال دانشجویی با بیان این که شعار  « تحول در حکمرانی؛ عدالت و کارآمدیی» ۴ مخاطب دارد، گفت: مخاطب اول این شعار مسئولان و نامزدهای انتخاباتی هستند. اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل نظر خودش را صریح بیان می‌کند و می‌گوید ما معتقدیم در رویکرد مسئله تحول خواهی که در دیدار ۱۴ خرداد مقام معظم رهبری هم در مورد آن صحبت شد دو گفتمان عدالت و کارآمدی باید محور برنامه ریزی های کاندیداهایی باشد که قرار است در انتخابات شرکت کنند.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل تاکید کرد: مخاطب دوم این شعار اعضا و انجمن ها و هواداران اتحادیه است که ما تلاش می‌کنیم که این شعار را تبیین کنیم و از آنها می‌خواهیم که  آن را در جامعه دانشگاهی و میان مردم گفتمان سازی کنند.

* تحول در حکمرانی ملاک اصلی برای انتخاب فرد اصلح است

احمدی تصریح کرد: مخاطب سوم شعار، مردم هستند، تحول در حکمرانی ملاک اصلی برای انتخاب فرد اصلح است، یعنی ای مردم اگر شما می خواهید در انتخابات رای بدهید به نظر ما برنامه‌، ایده و سابقه افراد را بر اساس شاخص و خط کش تحول بررسی کنید و ببینید از نظر گفتمان هم روی چه مسئله ای تمرکز می کند، که از نظر ما مسئله مهم در اینجا عدالت و کارآمدی است.

وی افزود: تحول خواهی هم مثل عدالت خواهی این ظرفیت را دارد که یا به انحراف کشیده بشود یا در تعریف آن وارانه نمایی شود. دولت باید در حکمرانی تحول ایجاد کند یعنی بتواند یکسری تغییرات اساسی مثبت در روندها، سیاست‌ها و عملکردهای خودش ایجاد کند که نتایج این تحول در کوتاه مدت و بلند مدت برای مردم قابل لمس باشد.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل تاکید کرد: به نظر ما تحول به معنای کنار گذاشتن شیوه های سنتی کارآمد نیست بلکه به معنای ابتکار، خلاقیت و بازسازی روندها و سیاست‌ها است و نوگرایی است که می تواند در رفتار حاکمان و در نحوه کار اتفاق بیفتد. این مسئله به عزم و همت جدی نیاز دارد و دولتی که روی کار می‌آید باید دولتی اهل کار و تلاش باشد، دولت خمود و خسته نباشد و در کنار این هم برنامه ریزی و هدایت لازم را داشته باشد.

* تحول نباید منجر به آنارشیسم شود

وی گفت: تحول نباید منجر به آنارشیسم شود، یعنی تحولی که هرج و مرج به وجود بیاورد و ثبات اجتماعی را زیر سوال ببرد. این تحول از نظر ما نامطلوب است. تحول از نظر ما یکی روحیه است، یعنی فردی خواست که می‌خواهد خودش را رقبای ریاست جمهوری و تصور کند کابینه‌ای که قرار است او را همراهی کند باید روحیه تحولی را داشته باشد.

احمدی اظهار داشت: انتقاد صریح ما این است که دولت آقای روحانی یک دولت خسته بود، دولتی بود که تمرکزش را به خارج از کشور معطوف کرد و بخش قابل توجهی از ظرفیت‌های داخلی را فعال نکرد تا اینکه نهایتاً گفتمانش در سیاست خارجی شکست خورد  و کشور به بن بست وارد شد.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: ویژگی سوم برای کسی که می خواهد تحول‌گرا باشد امید است که در کنار استقامت معنا پیدا می کند، یعنی ایستادگی و ثبات قدم در مسیر تحولی که در پیش گرفتیم و امید به اینکه تغییر و تحول اتفاق بیفتد و بن‌بستی وجود ندارد و مشکلات قابل حل است این چیزی است که باید از رئیس جمهور منتخب بربیاید.

* تحول باید در مسیر آرمان‌ها و بر اساس هویت اصلی انقلاب اسلامی باشد

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل اضافه کرد: همه ارکان و اجزا و بخش ها از نظر ما نیاز به روحیه تحولی دارد. تحول باید در مسیر آرمان‌ها و بر اساس هویت اصلی انقلاب اسلامی باشد، تحول هرجا از مسیر انقلاب اسلامی و آرمان هایی که امام تعریف کرده اند انحراف پیدا کند به ضد خودش تبدیل خواهد شد.

احمدی افزود: انقلاب اسلامی هم تحول بود. کسی که به دنبال تحول است نباید به داشته ها قانع باشد باید صاحب یک پشتوانه فکری، علمی و نظری باشد و برای کشور یک ایده حکمرانی و در پس آن یک برنامه جدی داشته باشد، کسی که می‌خواهد تحول ایجاد کند نباید بترسد در مقابل مسیر تحول همیشه موانعی دارد و افرادی هستند که این تحول به ضرر آنهاست. مقابله و مبارزه با آنها نیاز به شجاعت و ایستادگی دارد.

وی با اشاره به تعبیری که امام راحل از دانشگاه داشتند، افزود: امام(ره) می‌فرماید دانشگاه مبداء همه تحولات است، مقام معظم رهبری دارند که می‌فرمایند « اهمیت دانشگاه به اندازه اهمیت آینده کشور است‏». برای همین ما به عنوان قشر دانشگاهی معتقدیم دولتی که قرار است سر کار بیاید باید توجه ویژه به مسئله دانشگاه داشته باشد و باید برای دانشگاه برنامه داشته باشد.

* مسئله اول کشور مسئله عدالت است

این فعال دانشجویی گفت: گفتمان اصلی مطرح شده که باید تمرکز دولت آینده روی آنها معطوف شود یکی از آنها گفتمان عدالت است. امروز فاصله طبقاتی در کشور بسیار زیاد شده است، توزیع عادلانه امکانات و فرصت ها در کشور دچار چالش جدی است و مسئله اول کشور مسئله عدالت است. شعار عدالت را هرکسی می تواند بدهد ولی کسی می تواند در انتخابات ۱۴۰۰ از گفتمان عدالت حرف بزنند و این گفتمان را نمایندگی کند که فهم و دغدغه نسبت به مسئله عدالت داشته باشد و از رفتار او و اطرافیانش بتوان عدالت را لمس کرد. 

احمدی افزود: کسی باید گفتمان عدالت را نمایندگی کند که ذهنیت جامعه نسبت به وی اینگونه باشد که می تواند این مسئله را انجام دهد و عملکرد او در مسئولیت های گذشته ای که داشته ایت را نشان دهد و در اظهارات و در مناظرات و سخنرانی‌های خود به مردم نشان دهد که می تواند گفتمان عدالت را نمایندگی کند.

وی ادامه داد: مسئله دیگر گفتمان کارآمدی در ابعاد گوناگون اجرایی کشور است. این سوال وجود دارد که آیا با همین تحریم‌ها و وضعیت و مشکلاتی که امروز کشور دارد آیا می توان کشور را بهتر اداره کرد از نظر ما حتماً می شود. دولت یازدهم و دوازدهم دچار چالش جدی در مسئله کارآمدی است. دولت آقای روحانی همه مسایل را به سیاست خارجی گره زد و وقتی به بن‌بست خورد دیگر هیچ راهکاری نداشت.

* کارآمدی را به معنای نگاه تکنوکراتی و لیبرالی نمی دانیم

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل اضافه کرد: ما کارآمدی را به معنای نگاه تکنوکراتی و لیبرالی و صرف توسعه محور نمی دانیم. ما معتقدیم گفتمان عدالت باید نسبت خودش را با توسعه و پیشرفت مشخص کند. توسعه و عدالت اگر با هم درست تنظیم شوند به توزیع فقر ختم خواهد شد. پس کسی باید ادعای کارآمدی کند که نگاهش مبتنی بر گفتمان عدالت باشد نه گفتمان تکنوکرات ها و لیبرالیست. 

*  دوگانه توافق خوب و توافق بعد؛ ایده شکست خورده در انتخابات ۱۴۰۰ 

احمدی تاکید کرد: همان‌طور که عدالت و کارآمدی باید محور برنامه های کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری باشد اعتقاد داریم مسئله سیاست خارجه و مسئله مذاکره و توافق و دوگانه توافق خوب و توافق بعد، زمین خطرناک بازی و ایده شکست خورده در انتخابات ۱۴۰۰ است.

وی ادامه داد: برجام به ما نشان داد در عین اینکه باید بتوانیم با دنیا تعامل موثر بر مبنای هویت و عزت ملی داشته باشیم، در عین حال نباید تمام تخم مرغ هایمان را در سبد سیاست خارجه قرار دهیم. 

* گفتمان سیاست خارجی نباید گفتمان مرکزی انتخابات ۱۴۰۰ باشد

این فعال دانشجویی تصریح کرد: ما اعتقاد داریم گفتمان سیاست خارجی نباید گفتمان مرکزی انتخابات ۱۴۰۰ باشد و هر کسی که محورهای صحبت هایش و ایده اصلی کشورداری و حکمرانی خودش را مجددا متمرکز به مسائل سیاست خارجی و مذاکره کرد و به سمت تفاوت قائل شدن بین ترامپ و بایدن و بیان این مطلب که با دولت جدید آمریکا می‌توان مذاکره مذاکره کرد و به نتیجه رسید، رفت، باید برای مردم زنگ خطری باشد و بدانند اگر این مسیر مجدداً انتخاب شوند هم راه دولت یازدهم و دوازدهم را طی خواهند کرد و هم مسائل اقتصادی کشور ادامه پیدا خواهد کرد.

وی یادآور شد: ما سعی می‌کنیم مسائل را به صورت تفسیر با کارشناسان و اساتید و ادوار اتحادیه بررسی کنیم. بر همین اساس از طیف های مختلف سیاسی در نوزدهمین اردوی جهاد اکبر اتحادیه دعوت شده اند. از کاندیداهای احتمالی نیز برای شرکت در ادو دعوت کردیم و تعداد قابل توجهی از آنها موافقت اولیه را اعلام کردند.

احمدی گفت: امیدوارم انتخابات ۱۴۰۰ یک انتخابات پرشور و با حضور حداکثری مردم باشد و منجر به انتخاب فرد اصلح و توانمند شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول