اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

کمبود موقوفات حوزوی و قرآنی در قم مشهود است

مدیرکل اوقاف استان قم گفت: در سطح استان قم دارای کمبود آشکاری در زمینه موقوفات حوزوی و قرآنی هستیم و همین امر محدودیت‌هایی برای اوقاف ایجاد کرده است.

کمبود موقوفات حوزوی و قرآنی در قم مشهود است

 به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری در سخنانی در مسجد الزهرا(س) صفاشهرقم با اشاره به مسائل مربوط به مدیریت مساجد اظهار کرد: نظر رهبر معظم انقلاب این است که مساجد به صورت مردمی اداره شوند و مدیر طبیعی مسجد هم امام جماعت همان مسجد است.
وی افزود: همه ما باید روی همین موضوع متمرکز شویم و به مردمی بودن اداره مساجد اهمیت بدهیم.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه برای عملیاتی کردن فرمایشات رهبری در این زمینه و در حوزه اختیارات سازمان اوقاف گفت: ائمه جماعات مساجد زیر نظر اداره کل تبلیغات اسلامی استان‌ها هستند بنابراین نمی‌توانیم وحدت مدیریتی را ایجاد کنیم ولی می‌توانیم انسجام مدیریتی را اجرایی کنیم، به وجود آوریم.
وی ادامه داد: انجام کارها با هم و با استفاده از ظرفیت همه دستگاه‌ها برای اداره مساجد با تکیه بر مردمی بودن آنها در دستور کار قرار دارد.
اسکندری با بیان اینکه برای تحقق این هدف، تصمیم گرفته شد ائمه جماعات اعضای هیئت امنای مساجد را معرفی کنند تا اوقاف آنها را منصوب کند گفت: از نظر قانونی باید صلاحیت افراد محرز شود و پرونده آنها موجود باشد و تایید صلاحیت اعضای هیئت امنا صورت پذیردو احکام آنها صادر می‌شود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم عنوان کرد: دو کمیته دیگر هم در این راستا راه‌اندازی شده، نخست کمیته حل اختلاف که با حضور فرمانده سپاه استان و دیگر دستگاه‌های مرتبط تشکیل می‌شود تا اگر اختلافی وجود دارد برطرف شود.
وی ادامه داد: کمیته دوم هم در ارتباط با تایید نهایی صلاحیت اعضای هیئت امناست که اعضای آن از کارشناسان اوقاف و امور خیریه، نمایندگی ولی فقیه در سپاه استان و برخی معتمدین محل هستند و در نهایت و با تایید این جمع، پرونده اعضای هیئت امنا تکمیل می‌شود.
اسکندری با بیان اینکه اوقاف تنها از طریق انتصاب هیئت امنا با مساجد در ارتباط است گفت: هیئت امنا هم از بین مردم هستند و اوقاف هم بر کار هیئت امنا نظارت لازم را دارد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم به مباحث قرآنی پرداخت و خاطرنشان کرد: در دو مقوله موقوفات محدودی در سطح استان قم داریم، نخست موقوفات حوزوی که کمترین موقوفات حوزوی در قم وجود دارند و دیگری موقوفات قرآنی هستند.
وی با بیان اینکه یکی از وظایف سازمان اوقاف، برگزاری مسابقات قرآنی است گفت: کمبود موقوفات قرآنی در این زمینه موجبشده است که از سازمان مرکزی برای مسابقات هم کمک بگیریم.
اسکندری با اشاره به فعالیت شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی در قم تصریح کرد: این شورا دارای بودجه‌ای است که آن را برای فعالیت‌های این چنینی هزینه می‌کند، سال گذشته بودجه اندکی از سوی شورای توسعه در اختیار اوقاف قرار گرفت که محل هزینه آن هم صرفا تولید محتوای قرآنی و توزیع آن در فضای مجازی بود.
انتهای پیام/2258

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول