اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

خوش‌چشم: اهرم‌های فشار ایران به غرب بیشتر شده / دلیلی برای ادامه روند فعلی و ارسال اطلاعات به آژانس وجود ندارد

کارشناس مسائل بین‌المللی با بیان اینکه موضع ما از صبر راهبردی به مقاومت فعال تغییر کرده‌است گفت: بعد از اجرای مقاومت فعال حالا ایران از اهرم‌های بیشتری علیه غرب استفاده می‌کند و امتیاز کمتری می‌دهد.

خوش‌چشم: اهرم‌های فشار ایران به غرب بیشتر شده / دلیلی برای ادامه روند فعلی و ارسال اطلاعات به آژانس وجود ندارد

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، بر اساس قانون رفع تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران، نظارت‌های آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان که در چارچوب پروتکل الحاقی صورت می‌گیرد از روز ۵ اسفندماه متوقف می‌شود. کاظم غریب‌آبادی، نماینده کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تحویل نامه توقف اجرای اقدامات داوطلبانه ایران از تاریخ ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ برابر با ۵ اسفندماه، به مدیر کل آژانس خبر داده و علی ربیعی، سخنگوی دولت هم دیروز اعلام کرد این مساله، زمانبر نیست و وقتی موعد آن برسد، اجرای داوطلبانه پروتکل به سرعت متوقف می‌شود.

در همین رابطه روزنامه جام جم گفت‌وگویی با سید مصطفی خوش‌چشم، کارشناس مسائل بین‌المللی انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه از نظر می‌گذرد.

دلیلی برای ادامه روند فعلی و ارسال اطلاعات وجود ندارد

- پروتکل الحاقی شامل بازرسی‌های بسیار گسترده‌ای می‌شود که از این کانال، اطلاعات ذی‌قیمتی به دست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌رسد و گاه بر اساس آن چیزی که مقامات پیشین این نهاد گفته‌اند با درز این اطلاعات حتی کار به ترور دانشمندان هسته‌ای ما کشیده شده‌است.

- پذیرش بازرسی‌ها در چارچوب پروتکل الحاقی از سوی ایران برای برداشته شدن تحریم‌ها صورت گرفت اما متاسفانه طرف مقابل به هیچ عنوان به تعهدات خود عمل نکرد بنابراین دلیلی برای ادامه روند فعلی و ارسال اطلاعات وجود ندارد.

آژانس هیچ‌گاه وضعیت پرونده ما را عادی اعلام نخواهد کرد

- ایران می‌خواست حداکثر شفافیت را نشان دهد و نزد آژانس اعتمادسازی کند. اما متاسفانه آژانس هر روز خواسته‌های روزافزون داشته و در صورت ادامه وضعیت فعلی از سوی ایران، آژانس هیچ‌گاه وضعیت پرونده ما را عادی اعلام نخواهد کرد.

- آنچه اخیرا آژانس براساس اعلام موساد از ایران خواست و هیاهوهای تبلیغاتی که در این رابطه به راه انداخت و قطعنامه‌ای علیه ایران در شورای حکام تصویب شد همه موید این مساله است که این نهاد هیچ‌گاه خواسته‌های روزافزون خود را متوقف نمی‌کند.

- حال که تحریم‌ها برداشته نشده ایران می‌بایست امتیازاتی که بعد از برجام به طرف غربی و آژانس می‌داد متوقف کند. این کار حتما باید با قدرت انجام شود تا پالس قدرتمندانه‌ای به غربی‌ها ارسال شود.

ایران بدون هزینه در حال دادن امتیاز بود/ اهرم‌های فشار ایران به غرب بیشتر شده

- در چارچوب برجام طرف غربی هیچ امتیازی به ایران نداد اما ایران حتی تا ۱۴ماه بعد از خروج آمریکا از برجام به تعهدات خود عمل می‌کرد و از آن به بعد یک سوم تعهدات را که مربوط به اجرای پروتکل الحاقی و بازرسی است انجام می‌داد.

- وضعیتی پیش آمد که در آن ایران در حال امتیازدادن بود و غرب هیچ امتیازی به ایران نمی‌داد و گویی این موازنه به یک ثبات و ثبوتی رسیده بود. چرا؟ به دلیل این‌که طرف مقابل دلیلی برای عوض‌کردن این روش نمی‌دید زیرا ایران بدون هزینه در حال دادن امتیاز بود؛ بنابراین بعد از یک دوران صبر استراتژیک حالا ایران خودش باید دست به یک اقدام بزند تا این موازنه را عوض کند.

- بعد از اجرای مقاومت فعال حالا ایران از اهرم‌های بیشتری علیه غرب استفاده می‌کند و امتیاز کمتری می‌دهد. در چنین رویکردی ایران اجرای تعهدات خود را متوقف می‌کند و به طرف غربی هزینه وارد می‌کند.

با طرف آمریکایی مماشات نمی‌توان کرد/ آمریکا در پی مهار ایران است، نه حل اختلافات

- در برخورد با بی‌عملی غرب و حفظ تحریم‌ها، ایران دو راه پیش‌روی خود داشت؛ راه اول صبر راهبردی بود که اجرا کرد و نتیجه نداد و راه دوم مقاومت فعال است.

- حتی با تصور این‌که غرب امتیاز ندهد باز هم ایران چیزی را از دست نمی‌دهد حداقل این‌که دیگر امتیاز رایگان به طرف مقابل نمی‌دهیم.

- از سوی دیگر این تجربه، درس عبرتی برای همه جناح‌های سیاسی کشور است تا متوجه شوند با طرف آمریکایی اولا مماشات نمی‌توان کرد و ثانیا این‌که آمریکا طی دو دهه اخیر ثابت‌کرده که در پی مهار ایران است و به‌دنبال حل اختلاف نیست.

توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی به‌معنای خروج از برجام نیست

- اقدامات ما در چارچوب بند۲۶ و۳۶ برجام است که به ما اجازه می‌دهد بخشی یا همه تعهدات‌مان را در قبال بی‌عملی طرف مقابل متوقف کنیم. قطعا این به عنوان خروج از برجام نیست. همان‌طور که طرف اروپایی هم به هیچ یک از تعهدات خود عمل نمی‌کند اما همچنان خود را عضوی از برجام می‌داند.

ایران در چارچوب برجام حضور دارد اما با حداقل تعهدات

- خروج از برجام دو راه دارد؛ یکی فعال‌شدن مکانیسم پاراگراف۳۶ و۳۷ که نهایتا کار به شورای امنیت کشیده می‌شود و قطعنامه‌ای صادر شده و برجام باطل می‌شود یا به سبک آمریکایی که غیرقانونی بود اما با شیوه صدور بیانیه و اعلام خروج از برجام صورت گرفت.

- هیچ‌کدام از این دو وضعیت در مورد ایران صدق نمی‌کند. ایران در چارچوب برجام حضور دارد اما با حداقل تعهدات.

موضع ما از صبر راهبردی به مقاومت فعال تغییر کرده‌است

- باید به چند نکته توجه‌داشت؛ نخست این‌که آمریکا به دنبال حل اختلاف با ایران نیست بلکه صرفا می‌خواهد ما را ضعیف کند و هدفش مهار قدرت ایران از منظر هسته‌ای، موشکی و منطقه‌ای است.

- دوم این‌که تاثیر تحریم‌ها از اردیبهشت به این سو پیوسته در حال کاهش است و البته معنایش این نیست که به صفر می‌رسد اما ۳۰ تا ۴۰درصد فشار تحریم‌ها کم می‌شود.

- سوم این‌که بعد از این‌که ثابت شد بایدن و ترامپ فرقی با هم ندارند، تمام بخش‌های نظام جمهوری‌اسلامی به صورت یکپارچه و قدرتمند می‌خواهند گام جدید را بردارند.

- چهارم این‌که ایران از برجام خروج نکرده‌است. پنجم موضع ما از صبر راهبردی به مقاومت فعال تغییر کرده‌است.

در دوره بایدن هم تحریم‌ها برداشته‌نمی‌شود

- من فکر می‌کنم آمریکا همچنان تحریم‌ها را نگه خواهدداشت؛ زیرا در پی مهار کلی قدرت جمهوری‌اسلامی‌ایران است. طبعا در این مسیر، تحریم، سلاح اصلی است.

- همان‌طور که به گفته آقای ظریف و دیگران، آقای اوباما هم هیچ‌گاه برجام را اجرا نکرد، در دوره بایدن هم این تحریم‌ها حداقل به شکل موثر برداشته‌نمی‌شود.

- البته این احتمال وجود دارد گام‌های ناچیزی مثل اعطای وام چندمیلیون دلاری بانک‌جهانی صورت گیرد که اینها شامل برداشته شدن تحریم نمی‌شود. یا این‌که مثلا به همان میزان که خارج از برجام و از طریق دور زدن تحریم‌ها نفت می‌فروشیم، ممکن است در اردیبهشت و در آستانه برگزاری انتخابات و با هدف تاثیرگذاری بر آن اجازه بدهند همین فروش از طریق اینستکس انجام شود.

- در حقیقت روغن ریخته را نذر امامزاده خواهندکرد و البته با بزرگنمایی رسانه‌ای این گونه نشان خواهندداد با همین اقدامات جزئی گویی بخشی از تحریم‌ها برداشته‌شده‌است. 

تنها راه پیش روی ما متوقف کردن اجرای پروتکل‌الحاقی است

- قطعا گامی که جمهوری‌اسلامی ایران تا چند روز دیگر برمی‌دارد یک تصمیم راهبردی از ناحیه کل‌نظام است و صرفا مصوبه مجلس نیست.

- بعد از آزمونی که از طریق صبر راهبردی انجام دادیم تنها راه پیش روی ما متوقف کردن اجرای پروتکل‌الحاقی و فشار بر طرف آمریکایی است.

- اگر در این مسیر یکپارچگی نباشد و گام به صورت قدرتمندانه برداشته نشود، نتیجه موردنظر را نخواهدداشت.

- طرف غربی حتما باید این پالس را بگیرد که ایران از این پس روش خود را تغییر داده و غرب اجازه نخواهدداشت با برجام بازی کند و از این پس باید آن را اجرا یا فراموش کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول