اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

از «فروشگاه زیر پله» تا «چهره ماندگار پوشاک کشور»/ یک دست لباس ارزآورتر از یک بشکه نفت

فعالیت‌اش را از یک فروشگاه ۹ متری زیر پله بدون ریالی سرمایه اولیه آغاز کرده و حالا «چهره ماندگار پوشاک کشور» نام گرفته است، کسب و کارش با تأکید بر توان داخلی تا آن جا رونق گرفته که برندهای بزرگ دنیا به مجموعه تولیدی‌اش سفارش دوخت و تولید می‌دهند، در روزهای کرونایی نه تنها تعدیل نیرو نداشته که دنبال جذب نیرو هم هست.

از «فروشگاه زیر پله» تا «چهره ماندگار پوشاک کشور»/ یک دست لباس ارزآورتر از یک بشکه نفت

خبرگزاری فارس- همدان، سولماز عنایتی: این بار قصه از کت و دامن و یک دست لباس کلید خورد؛ از نخ و دکمه تا برش و دوخت و دست آخر یک دست لباس، لباسی که هم تن را می‌پوشاند و هم برای خیلی‌ها نان دارد.

 از نساج و پارچه‌باف گرفته تا دوزنده و خیاط و البته توزیع و فروش و فروشنده، در اصل باید آن را صنعتی بزرگ دانست که به تولید ثروت و البته ایجاد اشتغال ختم می‌شود، هم جهش تولید را محقق می‌کند و هم گامی استوار در اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود.

ارزآوری و صادرات بُعد دیگر صنعت پوشاک است به طوری که صادرات یک دست لباس یا یک کت و دامن به اندازه یک بشکه نفت ارزآوری دارد و در علم اقتصاد به معنای ثبات و خداحافظی با تورم است، تورمی که در اثر حراج منابع ملی متولد شد.

صنعت پوشاک فرآیندی است که شیوه تولید برون‌سپاری را نیز محقق کرد و هر دوزنده در داخل منزلش می‌تواند عضوی از یک کمپانی بزرگ تولید لباس باشد. در همدان هم تولیدکنندگان دست به کار شدند تا این چرخه عظیم صنعتی را به راه بیاندازند. در این مقال روایت یکی از تولیدکنندگان نام‌آشنای پوشاک را با هم می‌خوانیم.

چهره ماندگار صنعت پوشاک

«افشین پارسایی» ۳۰ سال از عمرش را در صنعت پوشاک گذرانده و حدود هفت سال پاشنه کفش‌اش را کشیده و بر قامت تولید لباس دوخته است، عرصه فعالیت‌اش پوشاک زنانه و کیفیت سرلوحه افکار و کردار و پندار اوست به نحوی که در دو سال گذشته به عنوان چهره ماندگار پوشاک کشور مورد تقدیر قرار گرفت.

فروش اجناس خارجی عذابم می‌‎داد

 این تولیدکننده همدانی علت ورودش به عرصه تولید را تشریح می‌کند و می‌گوید: در سال‌های گذشته خلأ اجناس با کیفیت در کشور و استان احساس می‌شد پس به این فکر افتادم به جای خرید اجناس خارجی که دو پیامد جدی برای کشورم به همراه داشت، به جرگه تولیدکنندگان پوشاک بپیوندم.

سوغات خرید البسه خارجی علاوه بر خروج ارز از کشور بیکاری هموطنانم را به دنبال داشت بنابراین از صمیم قلب راضی نبودم لباس‌های خارجی وارد کنم و به فروش برسانم. ناگفته نماند واردات البسه خارجی را همچون خیانت به مملکت می‌دانستم پس جرقه تولید پوشاک بانوان در ذهنم شعله‌ور شد و بر اساس نیازسنجی بازار، مدد خواستن از خداوند و همت همکارانم پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری در حوزه تولید در پیش گرفتیم و در حال طی کردن آن هستیم.

 امروز شکر خدا کالاهای باکیفیت تولید می‌کنیم که به جرأت می‌توان ادعا کرد از نمونه‌های خارجی کیفی‌تر است و خلأ نبود پوشاک خوب در گذشته را برطرف کرده، تا جایی که برندهای بزرگ دنیا به ما سفارش دوخت و تولید می‌دهند. ضمن اینکه تقریباً بازار کشور را هم در دست گرفتیم و  بسیاری از مشتریان که در گذشته اجناس خود را از خارج از کشور تهیه می‌کردند در حال حاضر ارزان‌تر و با کیفیت بهتر  تولیدات ما را خریداری می‌کنند.

بنده از انتهای زنجیره کار وارد این حیطه شدم و از یک فروشگاه ۹ متری زیر پله بدون ریالی سرمایه اولیه فعالیت در زمینه پوشاک را شروع کردم و در نهایت به تولید رسیدم، یکی از ابعاد مهم تولید ایجاد اشتغال است وقتی که به کارگاه‌ها سر می‌زنم و می‌بینم برای ۱۵۰ تا ۱۷۰ نیروی کار شغل ایجاد کردم بسیار لذت می برم.

احساس دین به مردم همدان

حلاوت و شیرینی اشتغالزایی به مراتب بیشتر از سود تولید است چراکه اگر به فکر سود و منفعت بودم راه‌های دیگری با درآمد بیشتر وجود داشت اما احساس مفید بودن برای کشور جزو لذت‌های وصف‌ناپذیر است، معتقدم افراد باید اثر وجودی مثبت برای کشورشان داشته باشند از همین رو تولید را بر واسطه‌گری و دیگر فعالیت‌های اقتصادی رجحان دادم.

به نظرم ما نسبت به هموطنان مسؤول هستیم بنابراین باید همت کنیم تا کالا با بهترین کیفیت تولید شود و نگاه مصرف‌کننده نسبت به کالای ایرانی تغییر کند و در ادامه پوشاک با کیفیت با  نام ایران در سراسر دنیا صادر شود.

 خوشبختانه امروز تولیدات ما به صورت صنعتی، بر اساس اصول تولید با نظارت و توجه به دوخت صورت می‌گیرد و با افتخار اجناس را با برند خودمان عرضه می‌کنیم، علاوه بر عاملیت فروش با برند ثبت شده در بسیاری از نقاط کشور با کشورهای صنعتی پوشاک کاملاً رقابت‌پذیر هستیم.

به مردم همدان و زادگاهم احساس دین می‌کنم از همین‌ رو اشتغالزایی و تولید را از وظایف خود می‌دانم و معتقدم با حمایت مردم فهیم شهرم پله‌های ترقی را طی کردم، مدت زمانی است همدان در صنعت پوشاک گام‌های بلندی برداشته به نحوی که از اقصی نقاط کشور به دوزندگان و کارگاه‌های کوچک و بزرگ همدان سفارش کار می‌دهند و بسیاری از تولیدات در همدان انجام می‌شود، البته مشکل خاص این شهر فرهنگ تولید است که با حضور مدیران کنترل کیفی در کارگاه‌ها تا حدود زیادی حل و فصل شده است.

گردهمایی کارگاه‌های بزرگ و کوچک لباس زیر چتر تولید/ دنبال جذب نیرو هستیم تا حذف نیرو

سیستم کاری تولیدات در مجموعه ما برون‌سپاری به کارگاه‌های بزرگ و کوچک است و در این میان تعدادی از زنان سرپرست خانوار در مجموعه مشغول به کار هستند حتی تعدادی از کارکنان به صورت خانوادگی فعالیت می‌کنند و برای بانوان دیگر فرصت اشتغال ایجاد کرده‌اند.

لازم است بگویم با تقسیم کار بین کارگاه‌های کوچک قیمت تمام شده کالا کاهش و رقابت‌پذیری از نظر قیمتی افزایش می‌یابد به این ترتیب هزینه تولید کاهش چشمگیری خواهد داشت، امروزه خیلی از کشورهای بزرگ با همین شیوه تولید می‌کنند و سوله‌های بزرگ صنعتی کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گفتنی است کارکنانی که با این مجموعه در حال همکاری هستند هم از لحاظ تجهیزات و هم از حیث موارد مالی حمایت خواهند شد به نحوی که برای توسعه کارگاه‌ و افزایش تجهیزات می‌توانند روی کمک مجموعه حساب کنند، قطعا مجموعه به عنوان یک تسهیلگر در این بین عمل می‌کند و توسعه کارگاه‌ها را مد نظر دارد و در حد توان درصدد رفع مشکلات نیروی کار برمی‌آید.

 به لطف خدا کارگاه‌های وابسته به تولید حتی در شرایط کرونا تعطیل نشدند و نه تنها تعدیل نیرو نداشتیم بلکه تا سه و نیم برابر افزایش تولید داشتیم و روز به روز به دنبال جذب نیرو هستیم تا حذف نیرو.

آشتی صنعت و دانشگاه

تولیدات ما تلفیقی از صنعت و دانشگاه است و از صفر تا صد مراحل تولید به صورت اصولی با همکاری دانشگاهیان انجام می‌شود و در خلال این روند مرحله به مرحله از اساتید دانشگاه برای نظارت و کنترل کیفیت بهره‌مند می‌شویم، با سرکشی واحد کنترل کیفی ایرادات تولید در حین کار شناسایی و رفع می‌شود.

با ایجاد زنجیره تولید پوشاک از طراحی و برش تا دوخت و دست آخر عرضه، مشکل اساسی بازار را حل کردیم به ویژه اینکه نبود بازار یکی از معضلات اساسی تولیدکنندگان به شمار می‌رود که با  تشکیل زنجیره تولید این مشکل در مجموعه ما رفع شده است.

تبدیل تهدید ارز به فرصت تولید

پرواضح است با وجود مشکلات اقتصادی باید از تهدید، فرصت آفرید به طوری که تحریم‌ و نوسانات ارز به نوعی تهدید محسوب می‌شوند با این حال قیمت تمام شده کالا در کشور نسبت به کشورهای دیگر از جمله کشورهای همسایه ارزان‌تر تمام می‌شود و این امر رقابت‌پذیری در دنیا را افزایش می‌دهد.

امروز تهدید ارز فرصت تولید و اشتغالزایی را افزایش داده، امیدوارم تولیدکنندگان از فرصت‌های طلایی به نحو احسن بهره‌مند شوند چراکه نیروی کار ارزان با توجه به قیمت دلار و انرژی ارزان در قیمت تمام شده تولید موثر است و این دو شاخص تولیدات ما را با کشورهای خارجی رقابت‌پذیر می‌کند.

به طور مثال کشور ترکیه که در صنعت پوشاک حرف برای گفتن دارد از نظر قیمت‌ها نمی‌تواند با ما رقابت کند پس تجار و بازاریان برند ما را خریداری و به کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس صادر می‌کنند، ضمن اینکه اجناس صادر شده به نام کالای ایرانی عرضه می‌شود پس باید تمام سعی خود را به کار ببندیم تا پوشاک باکیفیت ارائه و فرهنگ اجناس با کیفیت ایرانی در جای جای دنیا نهادینه شود.

ارزآوری یک دست لباس به اندازه یک بشکه نفت

 یادمان باشد یک کت و دامن یا یک دست لباس می‌تواند به اندازه یک بشکه نفت برای کشور ارزآوری داشته باشد بدان معنا که صادرات یک دست لباس از نظر بهای قیمتی به مثابه صادرات یک بشکه نفت است.

بدون تردید بر لزوم برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی پوشاک تاکید دارم چراکه باعث شناسایی کالاهای ایرانی می‌شود به نحوی که شرکت ما امسال با افتخار از چندین برند بزرگ خارجی سفارش دوخت گرفت در حالی که در ۱۰ سال گذشته هیچ کس فکر نمی‌کرد برای شرکت‌ها و برندهای خوب خارجی، ایران جنس تولید کند اما امروز این اتفاق رخ داده است لذا ما باید به خودباوری برسیم که ایرانیان می‌توانند هر کاری را انجام دهند.

لزوم حضور تولیدی‌های پوشاک در فروشگاه‌های خارجی

علاوه بر حمایت از سوی دولت حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی باب صادرات را باز می‌کند چراکه برندهای نامی پوشاک در کشور فعالیت می‌کنند که شرایط صادرات و رقابت‌پذیری را حتی در کشورهای اروپایی دارند ولی دنیا اجناس و تولیدات ایرانی را نمی‌شناسد در حقیقت یکی از موانع مهم صادرات عدم شناسایی تولیدکنندگان و برندهای بزرگ ایرانی است.

 صادرات پوشاک ارزآوری قابل توجهی برای کشور به ارمغان می‌آورد پس شناسایی تولیدکنندگان خوب پوشاک و امکان حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی الزامی است.

صنعت پوشاک ایران از دنیا چیزی کمتر ندارد

صنعت پوشاک ایران همتراز دنیاست و اگر فقط یک‌دهم توجه به صنایع سنگین در کشور را متوجه صنعت پوشاک کنیم ۱۰ برابر اشتغالزایی و ارزآوری ایجاد کردیم، ضمن اینکه صنایع و تولیدات پوشاک از نظر محیط زیست یکی از تمیزترین تولیدات به شمار می‌رود که کمترین آسیب را به محیط زیست وارد می‌کند.

رشد اقتصادی ارمغان تولید است

«مهدی عبدی»، مدیر یکی از کارگاه‌های این مجموعه تولیدی پوشاک می‌گوید: افزایش تیراژ تولیدات باعث افزایش تعداد نیروی کار و در نهایت درآمدزایی بیشتر خواهد شد بنابراین توجه مسؤولان به حوزه تولید پوشاک ضروری است. صنعت پوشاک از نظر میزان اشتغالزایی جزو صنایع مطرح در دنیاست چراکه نیاز همه جامعه بوده و هست، اغلب کشورهای بزرگ صنعت پوشاک را پله‌ رشد اقتصادی خود قرار دادند.

ناگفته نماند با کمترین هزینه می‌توان کارگاه‌های کوچک تولید پوشاک راه‌اندازی و درآمد کسب کرد به ویژه اینکه همدان در حوزه تولید پوشاک و خیاطان حرفه‌ای در کشور حرف برای گفتن دارد و این بستر کاملا فراهم است.

حمایت از تولیدی‌ها و افزایش روزافزون آنها تعداد بیکاران را کاهش می‌دهد از طرفی گشایش مسیر صادرات رونق بسیار خوبی برای تولیدی‌های پوشاک به همراه دارد و مسؤولان باید در صدد رفع موانع صادرات باشند.

امروزه سبک کار تولیدی‌ها اغلب صنعتی شده و به صورت زنجیره‌ای تولید صورت می‌گیرد که در کیفیت نهایی کالا بسیار تاثیرگذار است چراکه ایرادات در حین کار برطرف می‌شود پس ورود تکنولوژی به این عرصه روز به روز گسترش تولیدی‌ها را به دنبال دارد، معتقدم تولید باعث رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال می‌شود این یعنی تولید ثروت، ناخالص ملی و تحقق جهش تولید.

کار خانوادگی، افزایش بهره‌وری

«زهرا بیات»، مسؤول یکی دیگر از کارگاه‌های تولید پوشاک این مجموعه با رضایتمندی بیان می‌کند: کار با این مجموعه باعث شده حتی یک روز هم بیکار نباشیم و همیشه برش برای دوخت در دست داریم که جای بسی خوشحالی است.

سالیان سال است که خانوادگی در این کارگاه مشغول به کار هستیم قطعا با کار کردن در کنار هم و همدلی نتیجه مطلوب‌تری بدست می‌آوریم چراکه خیاطی و تولید پوشاک با تیراژ بالا سودآوری بیشتری دارد.

از نظر تجهیزات و چرخ‌های پیشرفته هم در مضیقه نیستیم چراکه این مجموعه برای توسعه کارگاه‌ها تمام قد حمایت می‌کند، تنها گاهی از لحاظ کمبود نیرو رنج می‌بریم یعنی کار هست اما گاهی نیروی کار کم است.

بی‌شک هر چه تعداد تولیدی‌ها بیشتر باشد سود و منفعت خیاطان و کارگاه‌داران بیشتر می‌شود چون کارگاه‌های کوچک را دور هم جمع می‌کنند و رونق را به آنها هدیه می‌دهند.

انتهای پیام/۸۹۰۳۳/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول