اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

بیانیه پایانی نشست روند آستانه

کشورهای تضمین‌کننده روند آستانه (ایران، روسیه و ترکیه)، در بیانیه‌ پایانی نشست خود بر ادامه آتش‌بس در استان ادلب (شمال غرب سوریه) تأکید کردند.

بیانیه پایانی نشست روند آستانه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع خبری، امروز (چهارشنبه)، گزارش دادند که بیانیه پایانی نشست روند آستانه که پانزدهمین دوره آن در شهر سوچی روسیه برگزار شد، با تأکید بر ادامه آتش‌بس در استان ادلب سوریه صادر شد.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داد که در بیانیه پایانی پانزدهمین نشست کارشناسان ارشد کشورهای عضو روند آستانه در شهر سوچی روسیه، هیأت‌های مشارکت‌کننده بر موارد زیر تأکید کرده‌اند:

۱. کشورهای عضو روند آستانه مجددا بر پایبندی شدید خود به حاکمیت، یکپارچگی و تمامیت ارضی سوریه و همچنین ادامه همکاری‌ها تا زمان ریشه‌کن کردن سازمان‌های تروریستی تأکید کرده‌اند.

۲. رد دستورکارهای جدایی‌طلبانه که هدف آن‌ها تضعیف حاکمیت سوریه و تمامیت ارضی این کشور است و همچنین محکوم کردن افزایش فعالیت‌ سازمان‌های تروریستی در خاک سوریه.

۳. رد هر گونه تلاش برای ایجاد حقایقی جدید در خاک [سوریه] به بهانه مبارزه با تروریسم و رد سرقت نفتی که درآمد حاصل از آن بایست به کشور سوریه بازگردد.

۴. محکومیت ادامه تجاوزهای «اسرائیل» علیه سوریه؛ اقدامی که حقوق بین‌الملل را نقض می‌کند و ثبات و امنیت منطقه را به خطر می‌اندازد.

۵. رد اقدامات خودسرانه و یک‌جانبه تحمیلی علیه سوریه که با حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل متحد وبویژه اقدامات صورت گرفته برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا در تعارض است.

۶. دعوت جامعه بین‌الملل به ارائه کمک‌های انسانی به افراد نیازمند به این کمک بدون تبعیض قائل شدن، سیاست‌زدگی این اقدام و گذاشتن پیش‌شرط و همچنین مشارکت در روند بازسازی سوریه.

۷. نشست شانزدهم روند آستانه در نیمه سال جاری میلادی در شهر نور سلطان پایتخت قزاقستان برگزار خواهد شد.

۸. جامعه بین‌الملل بایست در تسهیل روند بازگشت آورگان سوری به کشورشان مشارکت داشته باشد.

۹. پایبندی به پیشبرد عملیات حل‌وفصل سیاسی که مردم سوریه آن را هدایت می‌کنند و همچنین حمایت از کمیته قانون اساسی سوریه

شبکه «المیادین» نیز در این خصوص گزارش داد که کشورهای تضمین‌کننده روند آستانه بر حفظ آرامش در مناطق کاهش تنش در استان ادلب سوریه توافق کرده‌اند.

 متن کامل بیانیه پایانی نشست سوچی متن کامل بیانیه پایانی نشست سوچی  

ترکیه، روسیه و ایران از چند سال پیش برای همکاری در خصوص سوریه سلسله نشست‌هایی موسوم به نشست‌های آستانه داشتند که منجر به ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه شد؛ طبق توافق پیشین، منطقه ادلب (همه استان ادلب به اضافه برخی از مناطق حلب و شمال حماه) یکی از مناطق پنجگانه کاهش تنش بود. مطابق این توافق، درگیری در این مناطق متوقف و کاهش می‌باید مگر اینکه طرف درگیر سازمان تروریستی داعش یا جبهه النصره (شاخه سوریه القاعده) باشد؛ جبهه النصره طی سال‌های گذشته برای فرار از حملات و عملیات‌های ارتش سوریه، بارها اسم خود را تغییر داده است.

روز گذشته (سه‌شنبه)، پانزدهیمن دوره گفت‌و‌گوهای آستانه در شهر سوچی روسیه با حضور «گئر پدرسون» فرستاده سازمان ملل متحد در امور سوریه و با مشارکت هیأتی از معارضان و هیأتی دیگر از دمشق و همچنین هیأت‌های کشورهای تضمین‌کننده روند آستانه (ایران، روسیه و ترکیه) آغاز به کار کرد؛ نشستی که آمریکا ضمن رد درخواست مسکو از حضور در آن امتناع کرد.

روزنامه قطری «العربی الجدید» ساعاتی پیش از صدور بیانیه پایانی این نشست به نقل از منابع آگاه ترکیه‌ای و همچنین برخی منابع معارض جزئیات مربوط این نشست را گزارش داد (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول