اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

افتتاح دومین موزهٔ اسناد و مفاخر تربیت معلم کشور در استان قزوین

معاون پژوهشی و فناوری سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان در آئین افتتاحیهٔ موزهٔ اسناد و مفاخر تربیت معلم استان قزوین گفت: درخشان‌ترین دورهٔ تربیت معلم در کشور مربوط به دههٔ 60 و دورهٔ شهید رجایی است و با وجود این‌که کشور در آن زمان حدود 40 میلیون جمعیت داشت و 400 مرکز تربیت معلم در کشور داشتیم، در حالی که اکنون ۹۸ پردیس و مرکز داریم.

افتتاح دومین موزهٔ اسناد و مفاخر تربیت معلم کشور در استان قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، در آئین افتتاحیهٔ موزهٔ اسناد و مفاخر تربیت معلم استان قزوین که امروز در محل دانشگاه تربیت معلم استان برگزار شد، علی‌باقر طاهری‌نیا، معاون پژوهشی و فناوری سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: استان قزوین از منظر دارا بودن آثار تاریخی در رتبهٔ نخست کشور قرار دارد و از نظر فرهنگی نیز شخصیت‌های علمی، ادبی و فرهنگی برجسته‌ای در این استان وجود داشته و دارند، هم‌چنین از نظر انقلابی زادگاه شخصیت‌های جریان‌ساز انقلاب است، شهدایی که نامشان سند افتخار ایران در پیش از انقلاب، پس از آن و در عرصهٔ دفاع مقدس است، نظیر شهید محمدعلی رجایی و شهید بابایی و خیل عظیم شهدایی که گواه وجههٔ انقلابی استان قزوین هستند.

وی افزود: امروز دومین موزهٔ تخصصی تربیت معلم کشور در استان قزوین افتتاح شد؛ هم‌چنان که حافظه برای هر فرد یک عقبهٔ غیرقابل انکار است، برای سازمان‌ها نیز چنین است و فراموش کردن عقبه منجر به بروز خسارت‌های مکرر می‌شود.

طاهری‌نیا عنوان کرد: کسانی که حافظهٔ پیشین خود را فراموش می‌کنند دائم در تکرار و توقف زندگی می‌کنند، داشتن حافظهٔ پیشین قوی برای فرد ضامن پیشگیری از خطاهای روبرو است، زیرا حافظهٔ جمعی گریزگاهی است که ملت‌ها بابد برای پیشرفت و رسیدن به قله‌های موفقیت از آن استفاده کنند.

این مسؤول ادامه داد: پس از برگزاری جشن یکصدمین سال تأسیس دانشگاه تربیت معلم در سال 1397، در راستای مدیریت دانش، ۳۱ جلد کتاب در باب تاریخ تربیت معلم کشور در حال چاپ است که 20 جلد آن چاپ شده و 11 جلد دیگر نیز در مسیر چاپ است؛ علاوه بر این، تأسیس موزه‌ها نیز برگ زرین دیگری از دفتر مدیریت دانش در کشور است.

وی خاطرنشان کرد: درخشان‌ترین دورهٔ تربیت معلم در کشور مربوط به دههٔ 60 و دورهٔ شهید رجایی است و با وجود این‌که کشور در آن زمان حدود 40 میلیون جمعیت داشت و 400 مرکز تربیت معلم در کشور داشتیم، در حالی که اکنون ۹۸ پردیس و مرکز داریم.

طاهری‌نیا تصریح کرد: یکی از دلایلی که باعث شد دورهٔ شهید رجایی درخشان‌ترین دورهٔ تربیت معلم کشور باشد، این بود که ایشان معتقد بودند دبیر در کنار آموزش به دانش‌آموزان، باید مربی نیز باشد، شهید رجایی معتقد بود جا دارد انسان لباس تن خود را بفروشد و معلم تربیت کند. عزیزانی که در سیستم شهید رجایی تربیت شدند از بهترین‌ها بودند.

وی تأکید کرد: موزهٔ اسناد و مفاخر ذخیرهٔ گران‌بهایی در راستای ثبت آثار و اسناد است که لازم است علاوه بر اساتید، دانشجویان را نیز دعوت کنیم نقادانه و منصفانه برای ترسیم آینده، این آثار را ببینند و بخوانند.

معاون پژوهشی و فناوری سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان ابراز کرد: کسی که تحصیل می‌کند شرط لازم برای معلمی را دارد ولی این شرط کافی نیست، شرط کافی برای معلمی، داشتن گواهی صلاحیت معلمی است؛ شهید رجایی این اندیشه را داشت که آموزش باکیفیت تضمین نهایی همه‌گیری است.

وی اشاره کرد: ما به همت همکاران خوبی که در دانشگاه فرهنگیان داریم، در شاخص عرصهٔ انتشار مقالات دانشگاهی در کشور و برگزاری همایش‌ها رتبهٔ سوم را کسب کرده‌ایم.

 

برخی مدیران می‌خواهند با روش‌های قدیمی، مسائل نو را مدیریت کنند

در ادامهٔ این مراسم نیز حسنعلی اصغری، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قزوین اظهار کرد: یک مجموعه زمانی می‌تواند به اهداف خود برسد که در آن همدلی وجود داشته باشد.

وی افزود: لازم است رابطه‌ای در هم تنیده و ارتباطی حداکثری میان آموزش‌وپرورش و دانشگاه فرهنگیان جهت رسیدن به اهداف و ارتقای وضعیت و شاخص‌های موردنظر، وجود داشته باشد.

این مسؤول در ادامه گفت: اگر می‌خواهیم به چشم‌انداز نظام تعلیم و تربیت دست یابیم، باید به معلم‌ها اهمیت ویژه‌ای بدهیم و ما نیز تمام همت خود را به‌کار گرفته و به‌کار خواهیم گرفت که مسیر ورود نیزو به آموزش‌وپرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان باشد.

اصغری خاطرنشان کرد: باید افرادی که در مجموعه تربیت می‌شوند، از منظر توانمندی تفاوت جدی و ماهوی در تدریس نسبت به فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌ها داشته باشند، این اتفاق زمانی خواهد افتاد که ابزار و تکنولوژی مناسب، محیط مناسب و اعضای هیئت علمی خوبی داشته باشیم تا بتوانیم به اهداف عالی خود برسیم، لازمهٔ تمام این‌ها همدلی است که خوش‌بختانه در استان قزوین این وفاق و همدلی وجود دارد.

وی تصریح کرد: استان قزوین موقعیت جغرافیایی خاصی دارد که می‌تواند چندین استان را پشتیبانی کرده و خدمات خوبی به چندین استان ارائه دهد و در همین راستا لازم است مسؤولین کشوری نگاه ویژه‌ای به استان قزوین داشته باشند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قزوین تأکید کرد: اکنون فاصلهٔ ما از وضعیت مطلوب زیاد است، بنابراین برای کم کردن فاصله‌ها، با گام‌های کوچک و فعالیت‌های روزمره نمی‌توانیم به وضعیت مطلوب برسیم، بلکه برای دستیابی به آن نیازمند نگاه تحول‌گرایانه هستیم.

اصغری یادآور شد: در کنار این اقدامات، یکی از مباحث نیز مدیریت دانش و مستندسازی تجربیات یک مجموعه است، یکی از خلأهای جدی این است که متأسفانه ما معمولاً به‌صورت جزیره‌ای عمل کرده و نگاه هم‌افزا به موضوعات نداریم.

وی اضافه کرد: در این راستا لازم است تجربیات موجود، مستندسازی شوند که یکی از شاخه‌های آن افتتاح موزهٔ اسناد و مفاخر است که ما چنین موزه‌ای را در آموزش‌وپرورش نیز تحت‌عنوان موزهٔ فرهنگ داریم و تلاش می‌کنیم آن را تقویت و تجهیز کنیم.

این مسؤول در ادامه عنوان کرد: ما در استان قزوین نیروهای انسانی بسیار خوبی را داریم که اگر خوب مدیریت شوند می‌تواند اتفاقات مبارکی را رقم بزنند، ما در این زمینه آمادگی لازم را جهت جذب ایده‌های خلاقانه داریم.

وی خاطرنشان کرد: مشکل امروز جامعهٔ ما مدیرانی هستند که می‌خواهند با روش‌های قدیمی مسائل نو را مدیریت کنند، باید با مسائل نو و جدید برخورد منطقی داشت و در این زیست‌بوم جدید نگاه مبتکرانه و خلاقانه برای حل مسائل داشت .

اصغری تصریح کرد: لازم است برای رسیدن به چشم‌انداز نهاد تعلیم و تربیت نقشهٔ راه دقیقی را ترسیم کنیم، اکنون در مسیر این نقشه قرار داریم اما هنوز فاصلهٔ زیادی برای رسیدن به آن باقی است.

 

افتتاح دومین موزهٔ اسناد و مفاخر دانشگاه تربیت معلم کشور

حمیدرضا مشهدی، رئیس دانشگاه فرهنگیان استان قزوین نیز در ادامهٔ این جلسه اظهار کرد: امروز برای دانشگاه فرهنگیان استان قزوین روز بزرگی است، زیرا موزهٔ اسناد و مفاخر که ابتکار بزرگ و بی‌نظیری در کشور بوده، در قزوین افتتاح می‌شود.

وی افزود: پیش از این دانشگاه فرهنگیان استان همدان با همکاری آموزش‌وپرورش موزهٔ خود را افتتاح کرد، اما استان قزوین موزهٔ دانشگاه فرهنگیان خود را به‌صورت مستقل و انحصاری راه‌اندازی کرده است که این در نوع خود بی‌نظیر است.

وی اظهار کرد: ما بعضاً اسناد و وسایلی داشتیم که اگر موزه نبود جای دیگری را برای نگه‌داری آن‌ها نداشتیم، برای مثال دستگاهی برای ضبط صدا که متعلق به سال 1354 بود یا موارد دیگر، یا اسنادی از تصاویر دانشگاه پیش از انقلاب و پس از آن، که همهٔ این‌ها در موزه به یادگار خواهند ماند و این آغاز راه است و موزه به تدریج تکمیل خواهد شد.

این مسؤول خاطرنشان کرد: ما با همکاری آموزش‌وپرورش استان به کلیهٔ معلمین و بازنشستگان فرهنگی اعلام کرده‌ایم که اگر اسناد یا اشیایی را دارند که می‌تواند در تکمیل موزه به ما کمک کند، به دانشگاه فرهنگیان تحویل دهند.

مشهدی تصریح کرد: یکی از غرفه‌های موزه که بسیار ارزشمند است، متعلق به شهدای دانشگاه است که ما پروندهٔ تحصیلی این 4 شهید را پیدا کردیم که بی‌شک غرفهٔ ماندگاری در نمایشگاه خواهد شد.

وی تأکید کرد: ظرفیت استان قزوین به جهت نزدیکی به تهران و ظرفیت خوبی که در حوزهٔ آموزش‌وپرورش دارد، بسیار بالا است، زیرا قزوین یکی از استان‌های دانشگاهی کشور است و ظرفیت علمی بسیار خوبی دارد و لازم است با همکاری مسؤولین نسبت به ارتقای این فضا گام‌های مثبت و مؤثری برداشت.

مشهدی در پایان اظهار کرد: از معاونت پژوهشی و فناوری سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان تقاضا داریم مجوز مرکز رشد دانشگاه ما را نیز صادر کنند تا دانشجویان بتوانند ایده‌های ناب خویش را به مراحل عملیاتی برسانند.

گزارش از معصومه امینی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول