اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  سایر حوزه ها

نتیجه انتخابات ریاست جمهوری انتخاب فرد نیست بلکه انتخاب جمعی از مدیران است

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد گفت: نتیجه انتخابات ریاست جمهوری برای مردم ملموس و عینی است که نتیجه آن انتخاب فرد نیست بلکه انتخاب جمعی از مدیران کشور است؛ لذا نقش مهمی در سرنوشت مردم دارد.

نتیجه انتخابات ریاست جمهوری انتخاب فرد نیست بلکه انتخاب جمعی از مدیران است

به گزارش خبرگزاری فارس، سیدمحمد حسینی وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با برنامه سعادت آباد رادیو تهران با تاکید بر پیش رو بودن انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 و زوایا و ابعاد مختلف در این رویداد بزرگ ملی گفت: بحث انتخابات بایدجدی تلقی شود. ما تا انتخابات فقط 4 ماه فرصت داریم. زوایا و ابعاد مختلف آن باعث می شود تا بتوان مطالب زیادی مرتبط با آن را مطرح کرد و ان شاء الله بتوانیم مشارکت را به صورت جدی داشته باشیم.

نتیجه انتخابات ریاست جمهوری انتخاب فرد نیست

وی درباره ارزیابی آرایش سیاسی و تعبیر مقام معظم رهبری در دولت جوان حزب اللهی اظهار داشت: درباره آرایش سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری باید گفت از ابتدای انقلاب اسلامی دو جریان عمده در کشور وجود داشته که رقابتی جدی داشته اند و انتخابات ریاست جمهوری همیشه پرشورتر از انتخابات دیگرمثل مجلس و شوراها برگزار شده است.چون نتیجه انتخابات ریاست جمهوری برای مردم ملموس و عینی است که نتیجه آن انتخاب فرد نیست بلکه انتخاب جمعی از مدیران کشور است؛  لذا نقش مهمی در سرنوشت مردم دارد. دو طیف اصلی همیشه کاندیدا داشته اند و رقابت آنها در تمامی این سالها جدی بوده است. انتخابات بسیار جدی خواهد بود.

دولت جوان حزب اللهی به معنای کنارگذاردن نیروهای پرتوان با تجربه نیست

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در تعبیر "دولت جوان حزب اللهی" خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم متاسفانه عقب گردی داشتیم از این جهت که برخی افراد چندین سال بود بازنشسته شده بودند و دوباره به کار برگردانده شدند و این آسیب زا بود. شاید یکی از دلایلی که تحرک و پویایی لازم در این دو دولت نبود بی انگیزگی و رخوت اعضاء دولت بود. وقتی رهبر معظم انقلاب در مورد دولت جوان فرمودند، حالتی افراطی در جامعه ایجاد شد و اینکه باید پیشکسوتان کنار گذارده شوند که حضرت آقا تفهیم کردند: دولت جوان به معنای کنارگذاردن نیروهای پرتوان با تجربه نیست اگرچه نیروهای جوان قابل تطبیق با تحولات زمانه و با نشاط و پر از خلاقیت هستند. جوان بودن مسئولان اول انقلاب هم به دلیل کنارگذاشته شدن مسئولان قبلی بود. ولی در حال حاضر هم مسئولانی مثل سردار سلیمانی الگوی ما هستند که همچنان پر توان و پر از خلاقیت بودند. وقتی صحبت از دولت است فقط به معنای رئیس جمهور نیست بلکه می تواند جمعی جوان از فرمانداران و روسای ادارات و... باشد. نگاهی بود که نمی خواستند به جوانان میدان دهند. بر اساس فرمایشان حضرت آقا این نگاه باید به کنار برود اگرچه ممکن است در اوایل کار آزمون و خطایی هم صورت گیرد. اینکه عده ای بمانند و حاضر به کناره گیری نشوند درست نیست. افراط و تفریط درست نیست و بهترین روش میانه روی است.

آمریکایی ها باز هم فرافکنی خواهند کرد

حسینی با اشاره به اتفاقات اخیر ریاست جمهوری آمریکا در انتقال قدرت و احتمال اینکه مسئولان این کشور بتوانند دموکراسی کشور ما را مجددا دچار شبهه کنند گفت: آنها در گذشته هم این اقدامات را انجام می دادند و ضعف های آنها وجود داشت فقط سعی در بزک کردن آن داشتند. ترامپ طوری رفتار کرد که خود آنها هم اعتراف کردند که دموکراسی در آمریکا لگدمال شد ولی این به معنی آن نیست که آنها دست از سر ما بر می دارند بلکه به سمت فرافکنی و جو سازی  بیشتر می روند همانطور که در سال 88 هم اینکار را انجام دادند. البته فرافکنی آنها دیگر کارآیی سابق را ندارد. انتخابات ما کاملا متکی بر نظر مردم است وپیش بینی برای آن وجود ندارد.

همه افراد سابقه دار نباید داوطلب ریاست جمهوری شوند

وی در ادامه با تاکید بر اینکه انتخابات یک واجب کفایی است گفت: مشکل ما هم همین است. هر فردی که سابقه دارد نباید احساس مسئولیت کند و اطرافیان هم او را تشویق کنند بلکه شخصیتی جامع و مقبول باید به عنوان کاندیدا در این حوزه حضور یابد. برای تبلیغات ریاست جمهوری حداقل یکسال باید کار شود ولی به دلیل وجود کرونا این اتفاق نیفتاده است.

برخی گروه های اصولگرا، کاندیدای خود را معرفی کرده اند

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی از انتخاب کاندیدای طیف های مختلف اصولگرا خبرداد و گفت: برخی گروه ها کاندیدای خود را معرفی کرده اند . ما به عنوان کانون دانشگاهیان انقلاب اسلامی دو هفته پیش کاندیدای خود را معرفی کرده ایم ولی گروه هایی مثل شورای ائتلاف و شورای وحدت هنوز کاندیدای مورد نظر خود را معرفی نکرده اند اگرچه ما اشخاص مورد نظر آنها را می شناسیم در جامعه روحانیت و مدرسین اشخاصی مد نظر هستند ولی هنوز به صورت تشکیلاتی گزینه جدی اعلام نشده است.

وی افزود: در انتخابات سال 96 جبهه مردمی نیروهای انقلاب 22 کاندیدا داشت که به 10 نفر و سپس 5 نفر کاهش یافت و هفته آخر به کاندیدای اصلی رسیدیم که البته کاری اشتباه است چون زمانی برای تبلیغ و تباددل نظر و جمع آوری آراء باقی نمی ماند.

حسینی درباره سوال نظرسنجی برنامه مبنی بر موافق و یا مخالف بودن آزادی کاندیداتوری تمامی افراد برای انتخابات ریاست جمهوری گفت: محدود کردن زیاد  افراد برای داوطلبی انتخابات کار درستی نیست ولی در تمام جهان برای این کار چهارچوب هایی وجود دارد. همانطور که برای انتخابات مجلس هم شروطی گذاشته شده است، افرادی که واجد شرایط هستند می توانند برای ریاست جمهوری ثبت نام کنند و شورای نگهبان هم تعدادی از آنها را تایید صلاحیت می کند.

اصلاح طلبان، دولت ، دستگاه های اجرایی و رسانه ها را در اختیار دارند

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با اعلام این خبر که طیف اصلاح طلب هم در حال فعالیت هستند. جلسات خود را تشکیل داده اند و جمعی را به عنوان اجماع ساز تشکیل داده اند و با در اختیار داشتن دولت ، دستگاه های اجرایی و رسانه ها حرفشان را به گوش مردم می رسانند لذا رقابت بین دو طیف بسیار جدی است. پایگاه این طیف به دلیل مشکلات معیشتی و نارضایتی های موجود که در کشور است تضعیف شده است. اصلاح طلبان در انتخابات 92 و 96 قاطعانه از دولت حمایت کردند و تضمین کننده وعده های دولت بودند. لذا در حال حاضر نمی توانند حرف خود را عوض کنند و مثل رئیس جمهور که در روز 22 بهمن به جهت کمبودهای موجود از مردم حلالیت طلبیده وعذرخواهی کردند؛ دوستان اصلاح طلب هم باید مسئولیت ضعف ها را بپذیرند و اگر می خواهند وارد رقابت شوند تضمین کنند دولت آینده این ضعف ها را نخواهد داشت در حال حاضر می گویند قوه مجریه و رئیس جمهور اختیاراتی ندارند که این حرف درست نیست . حتما رئیس جمهور اختیارات فراوانی در اصول مختلف قانون اساسی دارد. همانطور که مشاهده کردیم بسیاری از طرفداران طیف اصلاح طلب در انتخابات مجلس شرکت نکردند چون وعده های داده شده بدون عمل مانده است. البته ما باید حداکثر تلاش خود را بر مشارکت و حمایت جدی مردم بگذاریم. چون ما مثل آل سعود نیستیم که پشتوانه ما آمریکا باشد بلکه پشتوانه ما مردم هستند.

کارگزار مد نظر حضرت علی(ع) هنوز محقق نشده است

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این گفتگوی رادیویی با تاکید بر اندیشمند بودن رهبر انقلاب در معارف ناب الهی و سیاست جهانی اظهار داشت: رهبر انقلاب فرمودند ما 5 مرحله را باید پشت سر بگذاریم. اول انقلاب اسلامی، دوم نظام اسلامی که به سرعت تشکیل شد، سوم استقرار دولت اسلامی است که در دوره های مختلف افراد خدوم و فداکاری هم بوده اند که هنوز نمی توانیم عنوان اسلامی را برای آنها بیان کنیم. کارگزاری مورد نظر حضرت علی(ع) هنوز محقق نشده است. لذا اگر دولت آینده انقلابی و کارآمد باشد می تواند زمینه ساز تمدن اسلامی مد نظر امیرالمومنین(ع) باشد.

کاندیداهای جبهه اصولگرا

حسینی در اعلام اسامی کاندیداهای ریاست جمهوری سال آینده خاطرنشان کرد: کانون دانشگاهیان  حجت الاسلام رئیسی را پیشنهاد داده اند اگر چه هنوز پاسخ رسمی نداده اند ولی این پیشنهاد را رد هم نکرده اند اگرچه مجامع مختلف از کاندیداتوری ایشان استقبال کرده اند. آقای قالیباف نامزد دیگر هستند که در ادوار گذشته هم حضور داشتند و افرادی هم از دولت های نهم و دهم مثل آقایان نیکزاد، رستم قاسمی و عباسی  و ضرغامی احتمال داوطلبی دارند. افراد دیگری مثل سعید محمد، قاضی زاده نماینده مجلس، سعید جلیلی و افرادی دیگرهم وجود دارند که اگر حجت الاسلام رئیسی وارد کارزار انتخابات شوند از انتخابات کنار خواهند رفت. عدم ورود حجت الاسلام رئیسی می تواند موجب تشتت آراء شود.

 کاندیداهای جبهه اصلاح طلب

وی درباره کاندیداهای اصلاح طلب هم گفت: آقایان، ظریف ، جهانگیری، قاضی زاده هاشمی و محسن هاشمی کاندیدای این طیف هستند. این گروه شناخته شده هستند و فقط 8 سال در مسند دولتی نبوده اند. برخی اوقات هم می گویند ما از فردی مثل لاریجانی باید حمایت کنیم تا پایگاه مردمی بهتری داشته باشیم اما جریان اصلاح طلب راحت تر می توانند به جمعبندی کاندیدای انتخابات برسند.

احمدی نژاد پایگاه مردمی دارد ولی بعید می دانم تایید شود

وی درباره احتمال داوطلبی احتمالی آقای احمدی نژاد در دوره 13 ریاست جمهوری اظهار داشت: ایشان در سال 96 با وجودی که اعلام کردند نمی آیند ولی باز هم آمدند و اعلام کاندیداتوری کردند و تایید نشدند. در این مدت تحولی مبنی برعوض شدن نظر شورای نگهبان وجود ندارد و ایشان هم زمینه ای را آماده نکرده اند با این روال فعلی بعید می دانم مورد تأیید قرار گیرند. البته ایشان به دلیل خدمات دولت های نهم و دهم هنوز پایگاه مردمی دارند. این خدمات به وسیله جمعی از مجموعه کارگزاران این دو دولت به مردم ارائه شده است و مردم این دوره ها را دیده اند. در دو دولت یازدهم و دوازدهم متاسفانه مشکلات مردم افزون شده و به همین دلیل آقای احمدی نژاد پایگاه مردمی دارند.

تحول و کارآمدی شعار ورودم به انتخابات است

وی در انتهای این گفتگوی رادیویی اظهار داشت: اگر برای انتخابات پیشگام شوم قطعا تحول و پیشرفت و کارآمدی را در مد نظر دارم. مردم از وضع فعلی راضی نیستند و انتظار دارند تغییری در رویکرد داخلی و خارجی دولت اتفاق بیفتد.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول