اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

گوترش: 130 کشور تاکنون یک دوز واکسن کرونا هم دریافت نکرده اند

دبیر کل سازمان ملل متحد در برهه حساس همه گیری ویروس کرونا از انحصاری بودن واکسن کرونا برای معدودی از کشورهای برخوردار جهان انتقاد کرد.

گوترش: 130 کشور تاکنون یک دوز واکسن کرونا هم دریافت نکرده اند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دبیر کل سازمان ملل متحد بعد از ظهر چهارشنبه به وقت تهران  از برخی کشورهای جهان به دلیل استفاده انحصاری از واکسن کرونا  در این برهه حیاتی انتقاد کرد.

«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد در این خصوص گفت :«75 درصد از کل  واکسن‌های کرونا تنها در اختیار 10 کشور در جهان است و بیش از 130 کشور حتی یک دوز هم دریافت نکرده‌اند.»

دبیر کل سازمان ملل متحد همچنین خواهان یک برنامه جهانی برای واکسیناسیون کرونا شد.

این در حالی است که بعد از گذشت بیش از یکسال مبارزه سخت با ویروس کرونا در جهان، در ماه‌های اخیر گونه انگلیسی این ویروس به نگرانی جدید جامعه جهانی تبدیل شده و انتظار می‌رود تا پیش از بهار به گونه غالب در آمریکا و اروپا بدل شود.

دانشمندان انگلیسی که حالا کشورشان به جولانگاه این گونه و محل صدور آن تبدیل شده با نگرانی در حال بررسی گونه جدید هستند و نتایج یافته‌های آن‌ها و دانشمندان دیگر حاکی از روند ویرانگری است که خطرات جدی و عدم قطعیت‌های قابل توجه این مرحله از همه‌گیری را برجسته می‌کند.

بر اساس جدیدترین تخمین دانشمندان، نوع انگلیسی کرونا تاکنون به دستکم ۸۲ کشور جهان راه یافته است. 

سازمان جهانی بهداشت هم این آمار را تایید و اعلام کرده ۸۳ کشور موارد ابتلا به این گونه را گزارش کرده‌اند و تاکنون در همه قاره‌ها بجز جنوبگان در قطب جنوب زمین گزارش شده است.

انگلیس طی ماه‌های دسامبر و ژانویه شاهد شیوع گسترده ویروس کرونای جهش یافته بوده و این شیوع به گونه‌ای بود که انگلیس بالاترین نرخ ابتلا به کرونا را در جهان تجربه کرد. از زمانی که بروز نوع جدید در جنوب شرقی انگلیس در ماه دسامبر ۲۰۲۰ اعلام شد، به منبع غالب ابتلا در بریتانیا تبدیل شده و هم‌اکنون بیش از ۹۰ درصد موارد ابتلا را در بیشتر قسمت‌های این کشور تشکیل می‌دهد.

به تازگی مرکز تحقیقات «وکتور» کارایی واکسن‌های روسی «اسپوتنیک وی» و «اپی‌واک‌کرونا» در مقابل گونه جهش یافته کرونا که ابتدا در جنوب انگلیس مشاهده شد را مورد تایید قرار داد.

نام خبرنگار: سید رضا پریسته

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول