اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

70 درصد خوداظهاری مودیان بدون رسیدگی پذیرش شده است

مدیرکل امور مالیاتی استان کردستان از پذیرش 70 درصد خوداظهاری مودیان به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای طرح جامع مالیاتی خبر داد.

70 درصد خوداظهاری مودیان بدون رسیدگی پذیرش شده است

حسن سجودی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سنندج،با بیان اینکه برای اولین بار و با اجرای ماده 97 قانون مالیات‌های مستقیم در سال‌جاری و برای عملکرد سال 98، نزدیک به 70 درصد اظهارنامه‌های مالیاتی بدون رسیدگی و بر مبنای الگوی مدیریت ریسک و تمکین مالیاتی مورد پذیرش قرار گرفت، گفت: این دستاورد در سایه اجرای پروژه‌های طرح جامع مالیاتی و حرکت نظام مالیاتی به سمت هوشمندسازی به دست آمده است.

وی با اشاره به الگوی مدیریت ریسک و تمکین مالیاتی به عنوان الگوی مورد پذیرش همه نظام های مالیاتی افزود: رسیدگی تمامی اظهارنامه‌های مالیاتی به مفهوم هدر دادن منابع و افزایش هزینه‌های وصول مالیات است و از طرفی کشف فرار و تقلب مالیاتی را با مشکل جدی مواجه می‌نماید. 

وی بیان کرد: بنابراین روش جایگزین مشروط سازی رسیدگی‌های مالیاتی به میزان درجه ریسک مودیان و با استناد به اطلاعات قابل اتکا با رعایت اصل اهمیت است که این موضوع منجر به بهبود کیفیت گزارش‌های حسابرسی، ابراز صادقانه و افزایش تمکین مالیاتی می‌شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان کردستان تصریح کرد: همه نظام‌های مالیاتی با انجام بازی ریسک و تمکین مالیاتی به دنبال کاهش هزینه‌های وصول مالیات، افزایش رضایت مندی مودیان و وصول درآمدهای مالیاتی به صورت واقعی و عادلانه از فعالیت‌های اقتصادی هستنذ که منجر به بهبود تمکین مالیاتی به عنوان شاخص کارآمدی و اثربخشی نظام مالیاتی هستند.

سجودی عنوان داشت: با پذیرش خوداظهاری نزدیک به 70 درصد اظهارنامه‌های مالیاتی مودیان در مجموع اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی صرفا حدود 30 درصد از اظهارنامه‌های مالیاتی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد که برای رسیدگی به این 30 درصد نیز دستورالعمل جامع حسابرسی تدوین و ابلاغ شده است.

وی اضافه کرد: بر مبنای دستورالعمل مذکور اولویت اول ادارات امور مالیاتی، رسیدگی به دفاتر و اسناد و مدارک ابرازی یا به دست آمده و متکی به بانک‌های اطلاعاتی سازمان هستند.

سجودی اضافه کرد: ادارات امور مالیاتی موظفند مادامی که مودیان مالیاتی همکاری لازم را در خصوص نگهداری و ارایه اسناد و مدارک مثبته داشته باشند و امکان حسابرسی بر مبنای یاد شده وجود داشته باشد از اعمال سلیقه و برآوردهای غیرکارشناسی خودداری کرده و اولویت اول خود را در رسیدگی‌های مالیاتی، اسناد و مدارک قرار دهند.
انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۲

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول