اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

یمن؛ دست رد قبایل مأرب به دیکته‌های ریاض

همزمان با ادامه پیشروی نیروهای صنعاء به سمت مأرب و انجام دیدارهایی میان مقامات دولت نجات ملی یمن و سران قبایل مأرب، ریاض این قبایل را تهدید کرد.

یمن؛ دست رد قبایل مأرب به دیکته‌های ریاض

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سه روز پیش (۲۷ بهمن) بود که «محمد علی البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله از آغاز عملیات گسترده ارتش و کمیته‌های مردمی برای آزادسازی «مأرب» خبر داد.

بر اساس گزارش روزنامه «الاخبار»، همزمان با ادامه پیشروی ارتش یمن به سمت مأرب ، صنعاء به تماس‌های و گفت‌وگوهای خود با سران قبایل این شهر برای دور نگهداشتن آن از درگیری شدت داده است.

در ادامه این گزارش آمده، همزمان به دستاوردهای جدید نیروهای صنعاء در دو جبهه شمالی و غربی مأرب قبایل این استان اعلام کرده‌اند «خط قرمزهایی که ریاض ترسیم کرده، تمام شده است».

به نوشته الاخبار، عربستان سعودی بار دیگر قبایل متحد دولت مستعفی یمن را تهدید کرده در صورتی که با طرح‌های صلح صنعاء همراه شوند، هدف قرار خواهند گرفت که قبایل مذکور در مقابل این تهدیدات ایستاده‌اند و آن را رد کرده‌اند.

طی دو روز گذشته، سران نظامی وزارت دفاع دولت نجات ملی یمن و دهها نفر از سران قبایل مأرب دیدار داشتند و در تمام این دیدارها بر لزوم آزادسازی مأرب از سیطره نیروهای وابسته به ائتلاف سعودی و نیز دور نگه داشتن آوارگان از هر خطری تأکید شد.

منابع وابسته به قبایل مأرب به «الاخبار» گفتند، مقامات صنعاء چندین گزینه در مقابل کسانی که در صفوف ائتلاف می‌جنگند، قرار داده‌اند که از جمله آنها بازگشت به صنعاء و دادن امان و نیز بازکردن گذرگاه‌های امن برای رفتن آنها به استان‌های شرقی در صورت تمایل است.

در ادامه این گزارش آمده، دیدارهای برگزار شده در صنعاء همزمان با این موضوع صورت می‌گیرد که تعداد زیادی از قبایل یمنی از عملیات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در مأرب اعلام حمایت و بر تمایل خود برای دور نگه داشتن این شهر از ویرانی تأکید کرده‌اند. علاوه اینکه سران صنعاء می‌دانند که مردم از شبه‌نظامیان حزب اصلاح (وابسته به دولت مستعفی) عصبانی هستند، حزبی که شش سال است استان مأرب را اشغال کرده و بر ثروت‌های آن دست انداخته است.

الاخبار افزود، همزمان با این تحولات تلاش‌های ریاض از طریق کانال‌های دیپلماتیک پشت پرده برای توقف پیشروی ارتش یمن به سمت شهر مأرب ادامه دارد شهری که سعودی‌ها تا یک سال پیش آن را خط قرمز می‌خواندند.

شهر مأرب اصلی‌ترین مرکز تجمع عناصر اخوانی الاصلاح است. حزبی که ستون فقرات نیروی پیاده دولت منصور هادی را تشکیل می‌دهد. به گفته کارشناسان نظامی، آزادی شهر مأرب می‌تواند تمامی معادلات جنگ یمن را تغییر دهد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول