اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اردبیل

سرمایه گذاری که به وصیت پدر کارخانه‌ می سازد/اشتغال‌زایی ۳۰ نفری در فاز اول واحد تولیدی رزین

رحیم طالبی، مرد با تجربه در عرصه تجارت بوده که پس از سال‌ها فعالیت در حوزه صادرات با عزمی راسخ، تکیه به توان داخلی و توجه به وضعیت اقتصادی موجود در کشور، پا در کارزار تولید گذاشته و در کنار ایجاد اشتغال برای جوانان این مرز و بوم به فکر توسعه تولید در کشور و رونق آن است.

سرمایه گذاری که به وصیت پدر کارخانه‌ می سازد/اشتغال‌زایی ۳۰ نفری در فاز اول واحد تولیدی رزین

خبرگزاری فارس- اردبیل| مهران عقلمند: این روزها یکی از مهم‌ترین مسائل روز کشور مباحث اقتصادی بوده و بحث و بررسی مسائل اقتصادی و تحلیل آینده پیش روی جامعه نقل محافل عمومی شده است.

در این بین افرادی هستند که تمامی مشکلات اقتصادی حاکم بر جامعه را بر گردن تحریم انداخته و برخی از مسؤولان نیز با استفاده از این موضوع تحریم‌ها را مقصر اصلی برخی کاستی‌ها و مشکلات اقتصادی دانسته و این‌چنین بهانه تحریم را پوششی بر سوء مدیریت‌های خود قرار داده‌اند.

 

اما در این بین، سرمایه‌گذاران و افرادی هستند که بدون توجه به چنین تنگناهایی که به دلیل تحریم برای کشور به وجود آمده، این موضوع را به فرصتی برای نشان دادن قدرت و توانایی تولیدکنندگان ایرانی قرار داده‌ و پا در عرصه علمی و تولیدی با اتکا به توان داخلی کشور قرار داده‌اند.

رحیم طالبی، مرد با تجربه در عرصه تجارت بوده که پس از سال‌ها فعالیت در حوزه صادرات با عزمی راسخ، تکیه به توان داخلی و توجه به وضعیت اقتصادی موجود در کشور و نیاز به تولید و خودکفایی این بار پا در کارزار تولید گذاشته و در کنار ایجاد اشتغال برای جوانان این مرز و بوم به فکر توسعه تولید در کشور و رونق آن بوده است.

وی پیش از این صادر کننده رزین تولیدی در کشور به سایر کشورها بوده و امروز با تجارب اندوخته خود از سال‌ها تجارت و صادرات، قدم در راه تولید این محصول گذاشته و از آنجائی‌که اصالت اردبیلی دارد استان اردبیل را به‌عنوان محل احداث کارخانه انتخاب کرده است.

 

با پیشرفت علم و تکنولوژی در عصر جدید، نیاز به تولیدات متناسب با تکنولوژی روز رفته رفته بیشتر شده و یکی از این مواد که به‌عنوان مواد اولیه در بسیاری از صنایع کاربرد دارد محصول رزین است.

این ماده که به دو صورت طبیعی و مصنوعی یافت می‌شود از لحاظ علمی در گروه پلیمرها قرار دارد که دارای خواص و کاربردهای گوناگونی هستند و اما از اصلی‌ترین وظایف این ماده می‌توان به ایجاد چسبندگی، استحکام، مقاومت در برابر خوردگی و رطوبت و ... اشاره کرد.

در گذشته از رزین طبیعی که خواص یاد شده را داشتند و به‌صورت گیاهی که اغلب از درخت کاج به دست می‌آمد برای درزگیری وسایل چوبی، چسبندگی در مواد و ... استفاده می‌شد که با پیشرفت علم و تکنولوژی این ماده به‌صورت مصنوعی با استفاده از ترکیبات شیمیایی ساخته شد.

با توجه به ویژگی‌های رزین‌ها، این ماده کاربرد بسیار زیادی در صنعت رنگ‌سازی، چسب‌سازی، کاشی و سرامیک، پلاستیک، لاستیک، نساجی، صنایع بسته بندی، کاغذ، کف‌پوش، چرم و ... داشته و اساسا این صنایع بدون وجود این ماده توان چسبندگی و کنار هم قرار گرفتن اجزا را نخواهند داشت و از این رو این ماده یکی از مواد اولیه مهم در این صنایع به شمار می‌رود.

موارد ذکر شده نشانگر گستره مصرف این ماده در صنایع مختلف بوده که روز به روز نیز نیاز به مصرف آن بیشتر شده و به‌عنوان یک ماده اولیه مهم در صنایع مختلف به شمار می‌رود و از طرفی دیگر این محصول یکی از محصولات صادراتی بوده و از قابلیت صادرات بسیار بالایی برخوردار است.

رحیم طالبی، از فعالان بخش خصوصی و تجار با سابقه در حوزه صادرات این محصول با علم به توان صادراتی و تولیدی این محصول، خود به فکر تولید آن افتاده و امروزه با راه‌اندازی واحدتولیدی خود در منطقه رضی مشگین شهر استان اردبیل اقدام به تولید این محصول پر اهمیت و صادرات آن کرده است، برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این واحدتولیدی به سراغ این سرمایه‌گذار رفته و پای صحبت‌های وی نشستیم.

 

فارس: کمی خودتان را معرفی کنید؟

طالبی: بنده رحیم طالبی متولد سال ۱۳۴۴ هستم که از دوران جوانی علاقه زیادی به مباحث اقتصادی و تجارت داشتم و از حدود ۱۶ سال پیش به‌صورت کامل وارد عرصه تجارت و صادرات شدم و فعالیت خود را بر صادرات محصول رزین تولید شده در کشور متمرکز کردم و بیشتر در صادرات این محصول فعالیت دارم.

 

تولید تنها راه مقابله با تحریم‌ها است

فارس: چه شد که وارد عرصه تولید شدید؟

طالبی: یکی از موضوعات مهم در وضعیت کنونی اقتصادی کشور توجه ویژه به امر تولید بوده و امروزه ما فقط با تولید و خودکفایی می‌توانیم در برابر تحریم‌ها ایستادگی کنیم و در کنار آن اشتغال جوانان به یکی از معضلات جامعه تبدیل شده که یکی از وظایف سرمایه‌گذاران و افرادی که توان ایجاد اشتغال و احداث واحدهای تولیدی را دارند توجه به این موضوع است.

بنده نیز با توجه به اینکه تجربه کافی در عرصه تجارت این محصول دارم و از طرفی دیگر با توجه به پیشرفت این صنعت در سال‌های اخیر و نیاز کشور به تولید این محصول تصمیم به احداث واحد تولیدی این محصول گرفتم تا در کنار اشتغال‌زایی، گامی مثبت در راستای اجرای فرمایش‌های مقام معظم رهبری و جهش تولید بردارم.

 

توصیه پدر مرا به سرمایه‌گذاری در استان اردبیل ترغیب کرد

فارس: دلیل خاصی داشت که رضی را به‌عنوان محل احداث این واحد تولیدی انتخاب کردید؟

طالبی: بنده اصالت اردبیلی دارم و پدرم دوران کودکی خود را در منطقه رضی شهرستان مشگین شهر گذرانده است و در حالی‌که بسیاری از آشنایان و دوستان، مکان‌های دیگری را برای احداث این واحد تولیدی به من معرفی می‌کردند اما توصیه پدرم به احداث این کارخانه در منطقه رضی باعث شد که تصمیم به احداث این واحد تولیدی در این منطقه بگیرم.

پدرم در گذشته طعم واقعی محرومیت در این منطقه را چشیده بود و به من نیز توصیه کرد تا با احداث این کارخانه در این منطقه قدمی در حد توان خود در راستای ایجاد اشتغال و رفع محرومیت در این منطقه بردارم.

 

 

فارس: احداث کارخانه را از چه سالی آغاز کردید؟

طالبی: در بهمن ماه سال ۹۷ زمین را در منطقه رضی برای احداث کارخانه تحویل گرفتیم و در مرداد ماه سال‌جاری نیز تمامی مراحل احداث این کارخانه را به اتمام رسانده و تمامی تجهیزات و دستگاه‌ها برای تولید آماده شدند اما برخی مشکلات در گمرگ و عدم ترخیص برخی از مواد مورد نیاز برای شروع فعالیت که به‌دلیل برخی تصمیمات غیرکارشناسی توسط بانک مرکزی به وجود آمده بود سبب شد تا وقفه ۴ ماهه در تولید رخ دهد و اما پس از رفع این مشکل امروز شاهد تولید این محصول در این واحد تولیدی هستیم.

 

اشتغال‌زایی ۳۰ نفری در فاز اول واحد تولیدی رزین

فارس: میزان سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی شما در این کارخانه به چه میزان است؟

طالبی: احداث این کارخانه در فاز اول با سرمایه‌گذاری ۸ میلیارد تومانی انجام یافته که ۴ میلیارد تومان آن از طریق تسهیلات بانکی تامین شده و میزان تولید این واحد تولیدی در حال حاضر ۳هزار تن در سال است.

البته این رقم را تا ۷ هزار تن در سال افزایش خواهیم داد و در حال حاضر نیز نزدیک به ۱۶ نفر در این واحدتولیدی مشغول به فعالیت هستند که با تکمیل فاز اول، این تعداد نیز به ۳۵ نفر افزایش پیدا خواهد کرد و اما در کنار آن در فازهای آتی که تصمیم به احداث واحد رنگ‌سازی در کنار تولید رزین نیز داریم، فرصت شغلی برای حدود ۸۰ نفر دیگر ایجاد می‌شود و در این راستا نیز اقدامات مناسبی انجام شده و حتی زمین‌های مورد نیاز برای احداث فازهای بعدی این کارخانه را خریداری کرده‌ایم.

 

ارزآوری ۲۰ هزار دلاری در هر تریلی صادراتی

فارس: آیا در حال حاضر صادراتی هم از محصولات تولیدی خود داشته‌اید؟

طالبی: در یک ماه گذشته از تولید این محصول به تازگی سومین تریلی محصولات تولیدی ما وارد کشور ترکیه شده و در کنار صادرات این محصول به کشورهای اروپایی که از جمله اصلی‌ترین اهداف بوده با توجه به شرایط موجود، صادرات آن به کشورهای همسایه از جمله ترکیه، جمهوری آذربایجان و ... در برنامه اولیه ما قرار دارد.

با توجه به اینکه تخصص من در حوزه صادرات بوده و بازار مناسب این محصول را با توجه به سابقه گذشته خود در صادرات آن در اختیار دارم سعی خواهیم داشت تا به صادرات این محصول در کنار جلوگیری از خروج ارز از کشور شاهد ارزآوری مناسب به کشور نیز در شرایط کنونی اقتصادی کشور باشیم به طوری‌که میزان ارزآوری این محصول در هر تریلی در حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار دلار است.

 

سرمایه گذاران، مجاهدان خط مقدم جنگ اقتصادی هستند

فارس: به نظر شما وظیفه سرمایه‌گذاران در وضعیت اقتصادی حاکم بر کشور چیست؟

طالبی: با توجه به شرایط حاکم بر جامعه و تحریم‌ها، میدان جنگ به جنگ اقتصادی تغییر یافته و در این جنگ سرمایه‌گذاران همانند سربازان و مجاهدان خط مقدم جنگ هستند و آگاهی کاملی از مشکلات، موانع و خطرات جنگ اقتصادی داشته اما در راستای رفع مشکلات اقتصادی کشور قدم در کارزار تولید گذاشته و در صدد شکست تحریم‌ها و توطئه‌های دشمنان هستند.

از این رو با توجه به نیاز کشور به سرمایه‌گذاری و تولید فعالان بخش خصوصی باید با حس وطن دوستی و نوع دوستی خود تمام تلاش خود را در راستای رفع مشکلات کشور انجام دهند تا بتوانیم با همکاری و همیاری یکدیگر شاهد پیروزی کشور در این جنگ اقتصادی باشیم و این امر نیز جز با توجه ویژه به تولید و خود کفایی میسر نخواهد شد.

 

جهش تولید با تلاش شبانه‌روزی امکان‌پذیر است

فارس: وظایف مسئولان در حمایت از سرمایه گذران چیست؟

طالبی: از آنجایی‌که سرمایه‌گذاران به‌صورت آگاهانه قدم در کارزار تولید می‌گذارند از این‌رو انتظار می‌رود که مسؤولان نیز با حمایت واقعی و عملیاتی خود از سرمایه‌گذران راه و مسیر تولید را برای سرمایه‌گذران هموارتر سازند تا شاهد برچیده شدن معضل بیکاری در جامعه باشیم.

در حال حاضر در شرایط عادی اقتصادی قرار نداریم و مقام معظم رهبری نیز با علم به این موضوع سالیان متمادی است که شعارهای اقتصادی را برای طول سال انتخاب می‌کنند و در سال‌جاری نیز در فرمایش‌های خود سخن از جهش تولید به میان آوردند؛ در سال جهش تولید باید فرماندهان این جنگ نیز به صورت شبانه‌روزی در پی حل مشکلات اقتصادی باشند.

اگر قرار بر این است تا جهشی در تولید داشته باشیم، این جهش با رفتار عادی و تصور شرایط عادی امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل مسؤولان دولتی وظیفه بسیار سنگین و خطیری بر دوش دارند تا با تلاش دو چندان و فعالیت شبانه‌روزی موانع و مشکلات موجود بر سر راه تولید را بردارند تا شاهد جهشی عظیم در تولید کشور و عمل به سخنان مقام معظم رهبری باشیم.

 

فارس: از فعالیت و همکاری مسؤولان استانی از سرمایه گذاران راضی هستید؟

طالبی: خوشبختانه در حال حاضر مسؤولان استان اردبیل دیدگاه بسیار مثبتی به سرمایه‌گذاری در این استان دارند و در طول سال‌های گذشته همکاری مناسبی با من برای احداث این واحد تولیدی داشتند، امیدوارم که همچنان به رویکرد خود در عرصه حمایت از سرمایه‌گذاران ادامه دهند تا شاهد رشد و توسعه اقتصادی استان اردبیل باشیم و البته در این بین نواقصاتی نیز وجود دارد، اما اغلب مسؤولان استان اردبیل سعی در رفع مشکلات سرمایه گذاران و جذب فعالان بخش خصوصی دارند.

 

فارس: سخن پایانی ...

طالبی: امروزه بسیاری از مشکلات موجود در جامعه و آسیب‌های اجتماعی ریشه در معضلات بیکاری و عدم اشتغال جوانان دارد و از این‌رو از تمامی فعالان بخش خصوصی درخواست دارم که تلاش خود را در راستای رفع این مشکل انجام دهند.

در کنار آن نیز در این راه نیازمند همراهی مستمر و همکاری مسؤولان دولتی هستیم و من آینده اقتصادی استان اردبیل با اقدامات انجام یافته در سال‌های اخیر را روشن می‌بینم، در کنار آن این استان سرشار از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی از جمله گردشگری بوده و از این لحاظ نیز باید برنامه‌ریزی دقیقی در استان اردبیل در راستای توسعه استان انجام گیرد.

انتهای پیام/3463/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول