اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

نگرانی باغداران و فرصت سوزی مسؤولان/500 هزار تن سیب در سردخانه‌های آذربایجان غربی در حال فاسد شدن است

آذربایجان غربی به عنوان بزرگترین تولید کننده سیب درختی امروز به دلیل بی تدبیری و سیاست‌ها در زمینه تهاتر سیب با موز مواجه شده است و احتمال فساد 500 هزار تن سیب موجود در سردخانه‌های استان وجود دارد و ضرورت دارد وزارت امور خارجه، وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی طی هماهنگی‌هایی موانع صادرات این محصول را مرتفع کنند.

نگرانی باغداران و فرصت سوزی مسؤولان/500 هزار تن سیب در سردخانه‌های آذربایجان غربی در حال فاسد شدن است

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، آذربایجان‌غربی قطب تولید سیب کشور است به طوری که این استان سالانه بیش از یک میلیون تن سیب تولید و روانه بازارهای داخل و خارج کشور می‌کند و امسال نیز یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیب درختی در این استان تولید شده است.

مشکلاتی چون بازاریابی سیب و سیاست‌های خارجی دولت در سال‌های اخیر سبب شده تا تولید کنندگان سیب با مشکلات جدی مواجه شوند و هر ساله سیب تولیدی استان در دست تولید کننده‌ها مانده و دورریز شود.

امسال نیز مانند سال‌های گذشته بی تدبیری و ممنوعیت صادرات سیب سبب شده تا ۵۰۰ هزار تن سیب در سردخانه‌های استان انباشت شود و در صورت تداوم روند فعلی، به سرنوشت سیب‌های سال ‌های گذشته دچار شوند.

در حالی که میزان نیاز کشور به سیب فقط300 هزار تن است و به نظر می رسد دولت جدیت کافی برای رفع این مشکل باغداران نداشته و اقتصاد و معیشت تولید کنندگان سیب، قربانی سیاست‌های نادرست دولت شود.

فساد 500 هزار تن سیب درختی در صورت بی توجهی به صادرات

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان در این خصوص با بیان اینکه بحث صادرات سیب از دست سازمان جهاد کشاورزی استان خارج شده و باید در سطح وزارت به این مشکل رسیدگی شود، گفت: امسال یک میلیون 200 هزار تن سیب در استان تولید شده است که از این میزان 350 هزار تن در صنایع تبدیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد و 750 تا 800 تن در سردخانه‌ها ذخیره و مابقی صرف تازه خوری سیب می شود.

رسول جلیلی افزود: در این میان یک هزار تن سیب در بازار نوروز توزیع می شود که تعاون روستایی نسبت به خرید این میزان سیب اقدام کرده است و براین اساس باید 650 هزار تن سیب به سایر کشورها صادر می شد.

وی اعلام کرد: امسال ممانعت تهاتر سیب با محصولات گرمسیری سبب شده تا سیب نیز در دست باغدارن بماند به طوری که سال‌های گذشته اجازه ثبت سفارش موز مقابل صادرات سیب داده می‌شد ولی امسال ممنوعیت واردات موز صادر شده و عملا تجار نمی‌توانند سیب را از کشور خارج کنند، چرا که تجار برای وارد کردن ارز حاصل از صادرات سیب، به کشور دچار مشکل می‌شوند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی به رایزنی های انجام گرفته در این زمینه اشاره کرد و افزود: طی مکاتباتی که نمایندگان مجلس و استاندار آذربایجان‌غربی با وزرای صمت و جهاد کشاورزی و ریاست جمهور داشتند، مقرر شده تا این مشکل رفع شود ولی نباید فراموش کنیم که زمان برای صادرات سیب کم بوده و نباید فرصت سوزی کنیم چرا که امکان فساد سیب های موجود وجود دارد.

جلیلی با بیان اینکه مشکلات صادرات سیب به راحتی قابل حل بوده و نیازمند هماهنگی هر چه بیشتر بین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت است، ادامه داد: تعهدسپاری ارزی نیز مشکل دیگر در این زمینه است که صادر کننده نمی تواند ارز سیب خارج شده از کشور را تامین  و وارد کشور کند.

وی با بیان اینکه در صورت بی توجهی به صادرات سیب، 500 هزار تن سیب موجود در سردخانه ها فاسد می شود، اعلام کرد: منتظر اعلام نظر و هماهنگی بیشتر وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت هستیم تا مشکل صادرات سیب رفع شود.

با رییس جمهور جهت رفع ممنوعیت صادرات سیب مکاتبه شده

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: طی مکاتبه ای از رییس جمهور درخواست کرده ام تا دستور رفع ممنوعیت صادرات سیب را صادر کند.

وحید جلال زاده با بیان اینکه مکاتبات لازم در این خصوص انجام گرفته و منتظر دستور ریاست جمهور برای تهاتر صادرات سیب در قبال واردات میوه های گرمسیری از جمله موز هستیم، تصریح کرد: به طور جدی پیگیر صادرات سیب موجود در سردخانه‌های استان هستیم.

وی با بیان اینکه باغداران استان درسالهای اخیر قربانی برخی سیاست های دولت می شوند، ادامه داد: تلاش می کنیم امسال دستور صادرات سیب را به موقع بگیریم تا باغداران بیش از این ضرر نکنند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: ضرورت دارد وزارت صمت در کنار وزارت جهاد کشاورزی نسبت به اعمال سیاست‌های تشویقی صادرات سیب اقدام کنند تا جلو فساد 500 هزار تن سیب موجود در سردخانه‌ها گرفته شود.

ضرورت همکاری بین بخشی برای جلوگیری از فساد سیب آذربایجان‌غربی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی نیز در این ارتباط با بیان اینکه هماهنگی لازم برای صادرات سیب تولید استان انجام گرفته و وزارت جهاد کشاورزی در حال رایزنی برای با وزارت صمت جهت تسهیل در صادرات سیب است، گفت: 36 درصد سیب کشور در آذربایجان‌غربی تولید می شود و باید برنامه ریزی دقیقی برای بازاریابی این سیب‌ها انجام گیرد.

نادر صادقی با بیان اینکه استانداری آذربایجان‌غربی برای تسهیل در صادرات سیب استان، مکاتابات لازم را انجام داده است، گفت: امسال در صادرات سیب استان با مشکلات متعددی مواجه هستیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: همسایگی استان با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان، بسیاری از محصولات تولیدی استان می تواند در بازارهای همسایه حضور داشته و به فروش رود ولی ضرورت دارد در این خصوص همکاری بین بخشی افزایش یابد.

صادقی بر لزوم توجه به قراردادهای حذف ترجیحات متقابل با کشورهای همسایه در روابط اقتصادی و بین المللی را مورد تاکید قرار داد و گفت: در این میان با مشکلات جدی مواجه هستیم که از آن جمله می توان به بحث تعرفه‌های گمرکی، مسائل مربوط به گمرکات و مسائل و تبادلات بانکی اشاره کرد که دستگاه دیپلماسی می تواند نقش مهمی را ایفا کند.

وی یادآور شد: با رایزنی های مستمری که وزارت امور خارجه باید داشته باشد، می توان برخی بانک‌ها که اشتیاق زیادی برای همکاری با ایران دارند و در کنار آن نسبت به تحریم‌ها نیز آسیب پذیری ندارند را شناسایی و از طریق آن مسیر تجارت را تسهیل کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی  افزود: امیدواریم در زمان باقی مانده تمام مشکلات پیش رو رفع شده و شاهد ضرر باغداران استان نباشیم.

صادقی با بیان اینکه تهاتر سیب با مور شکل اجرایی به خود گرفته است، گفت: مدیران استانی در حال رایزنی با وزارت امور خارجه، وزارت صمت و جهاد کشاورزی هستند تا روند صادرات این محصول تسریع و مشکلات صادرکنندگان رفع شود.

وی اظهار داشت: امید می رود تمام مشکلات پیش رو در اندک زمان باقی مانده رفع شود تا بعد از عید شاهد فاسد شدن سیب تولیدی استان نباشیم.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول