اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

سهم مراکز پژوهشی از بودجه 1400 تنها 0.75 درصد + جدول

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد بدون در نظر گرفتن مراکز تحقیقاتی نظامی-امنیتی، تعداد 174 مرکز پژوهشی و تحقیقاتی دارای ردیف بودجه هستند که رقم بودجه آنها حدود 6 هزار و 371 میلیارد تومان است.

سهم مراکز پژوهشی از بودجه 1400 تنها 0.75 درصد + جدول

 

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه فرهیختگان به بررسی وضعیت بودجه مراکز پژوهشی و تحقیقاتی در لایحه بودجه سال آینده پرداتخ است. مهمترین بخش‌های این گزارش در ادامه آمده است.

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد بدون در نظر گرفتن مراکز تحقیقاتی نظامی-امنیتی، کل رقم بودجه درنظر گرفته شده برای 174 مرکز پژوهشی، حدود 6 هزار و 371 میلیارد تومان است که این رقم معادل 75/. درصد کل مصارف بودجه سال آینده و معادل 97/. درصد بودجه جاری دولت است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان بودجه تحقیق و توسعه (R&D) از 75/. درصد در سال 95 به حدود 58/. درصد در بودجه 1400 رسیده است. 

اما در بین این مراکز پژوهشی، سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی با هزار و 218 میلیارد تومان در رتبه اول با بیشترین بودجه تحقیقاتی قرار دارد. پس این سازمان، موسسه تحقیقات واکسن رازی با 915 میلیارد تومان دوم، پژوهشگاه دانش‌های بنیادی با 220 میلیارد و 400 میلیون تومان سوم، پژوهشگاه نیرو با حدود 200 میلیارد تومان در رتبه چهارم و مرکز تحقیقات راه و شهرسازی با 178 میلیارد تومان در رتبه پنجم قرار دارد.

موسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی کشور، پژوهشگاه صنعت نفت، سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، پژوهشگاه فضایی ایران و مرکز پژوهش‌های مجلس نیز به ترتیب با 149، 140، 127، 5/123 و 123.3 میلیارد تومان در رتبه‌های ششم تا دهم قرار دارند.

طبق بررسی‌ها، بیشترین تعداد مراکز تحقیقاتی ابتدا در بخش پزشکی و سپس در بخش کشاورزی متمرکز شده است.

در 27 موسسه و مرکز تحقیقاتی بالای 50 میلیارد تومان، در 57 موسسه و مرکز تحقیقاتی بودجه بین 10 تا 50 میلیارد تومان، در 51 مرکز تحقیقاتی بودجه بین 2 تا 10 میلیارد تومان و درنهایت در 37 مرکز تحقیقاتی رقم بودجه بین 300 میلیون تومان تا 2 میلیارد تومان است.

در بین مراکز تحقیقاتی که کمترین بودجه را دارند، می‌توان به رقم بودجه پژوهشکده آینده‌نگری علوم پزشکی کرمان و مرکز تحقیقات اورولوژی سینا اشاره داشت که هر کدام 300 میلیون تومان بودجه خواهند داشت. مرکز تحقیقات داروهای گیاهی با گرایش عفونی با 700 میلیون تومان و پژوهشکده توسعه کالبدی با 900 میلیون تومان نهادهای دیگر هستند که کمترین بودجه پژوهشی و تحقیقاتی را دارند.

این اعداد و ارقام نشان می‌دهد اولا تعداد مراکز تحقیقاتی که اتفاقا عملکرد و فعالیت آنها با برخی دیگر هم‌پوشانی داشته و موازی است، رشد قارچ‌گونه داشته و ثانیا نکته قابل تامل اینکه در 37 مرکز پژوهشی، رقم بودجه سالانه کمتر از 2 میلیارد تومان است. این موضوع موجب‌شده بسیاری از مراکز تحقیقاتی کشور به‎‌جای اینکه از پژوهش‌های متخصصان و نخبگان جوان و خارج از سازمان خود استفاده نکنند و به‌جای محقق، چندین نفر به‌طور ثابت در این مراکز به‌عنوان حقوق‌بگیر ثابت فعالیت کنند.
 

 

 


انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول