اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

قرار گیری آذربایجان‌شرقی در کمربند جهانی مس و طلا/ آذربایجان‌شرقی ؛ رتبه یک ذخایر معدنی کشور

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی، از رتبه یک استان در زمینه ذخایر معدنی خبر داد و گفت : محصولات و مواد معدنی رتبه دوم کالاهای صادرات غیرنفتی استان را به خود اختصاص داده است.

قرار گیری آذربایجان‌شرقی در کمربند جهانی مس و طلا/ آذربایجان‌شرقی ؛ رتبه یک ذخایر معدنی کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، حبیب امین‌ز‌اده با اشاره به ظرفیت‌های بالای معدنی استان و قرارگیری منطقه در کمربند جهانی مس و طلا، اظهار داشت: در حال حاضر در بخش معادن از نظر ذخایر معدنی رتبه یک کشوری و از نظر ژئوفیزیکی در کمربند جهانی طلا و مس دنیا قرار داریم.

وی با بیان اینکه اغلب فعالیت‌های معدنی بعد از انقلاب ایجاد شدند و در حال حاضر از 735 معدن موجود در استان، 400 معدن فعال داریم، گفت : از ۵۷ نوع ماده معدنی شناخته شده کشور، ۳۲ مورد در استان ما موجود می‌باشد و این امر نشان از تنوع مواد معدنی و محصولات حاصل از آن است.

امین‌زاده با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری ( مدظله العالی ) در خصوص عدم خام فروشی مواد معدنی، یکی از مهم‌ترین راهبردهای اصلی وزارت صمت در سال جهش تولید همچنین در سال ۱۴۰۰ را جایگزینی صنایع معدنی به‌جای صادرات نفت و توسعه صادرات غیرنفتی عنوان کرد و ادامه داد: در زمینه معادن و صنایع معدنی از ظرفیت و مزیت‌های عمده‌ای برخورداریم و در استان به سمت احصاء فرآیندهای معدنی، ایجاد واحدهای فرآوری در محل معادن و توسعه صنایع زیرمجموعه در این بخش پیش می‌رویم.

 اشتغال مستقیم  6 هزار نفر در معدن مس‌سونگون

وی، اشتغال مستقیم نزدیک به 6 هزار نفر در معدن مس‌سونگون را فرصتی استثنایی برای اشتغال پایدار استان نامید و سایر معادن مس نظیر، باشماق، چشمه‌کنان و انجرد را مزیتی برای منطقه دانست و افزود: تلاش می‌کنیم با ایجاد واحدهای فرآوری در محل معادن و ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از خام فروشی به سمت صادرات‌محوری حرکت کنیم.

آذربایجان.شرقی ؛ قطب سوم صنایع شیشه کشور

رئیس سازمان صمت استان ضمن اشاره به زیرساخت‌های ایجاد شده در زمینه تولید انواع شیشه و استفاده از ظرفیت مواد معدنی موجود در استان‌، ادامه یادآور شد: آذربایجان‌شرقی با شهرک صنعتی تخصصی شیشه و به همت صنعتگران این عرصه قطب سوم صنایع شیشه کشور است.

وی  مواد معدنی مورد نیاز صنایع فولاد، مس، شیشه و سنگ‌های تزئینی استان را به عنوان مزیت‌های مهم منطقه یاد کرد و بر استفاده از فرصت سرمایه‌گذاری در بخش‌های یاد شده تأکید کرد.

امین‌زاده سهم محصولات و مواد معدنی از صادرات غیرنفتی استان در سال جهش تولید را 26 در صد اعلام و تصریح کرد: با این میزان صادرات، مواد معدنی و محصولات حاصل از آن بعد از محصولات پتروشیمی، حائز رتبه دوم در کالاهای صادراتی استان شده است.

وی از اتمام مطالعات پهنه‌های جدیدی در استان خبر داد و متذکر شد: پهنه‌های مربوط به ایمیدرو، مس‌سونگون و پهنه اهر اخیرا آزادسازی شده و زمینه واگذاری از طریق مزایده عمومی در مورد اکتشاف و بهره‌برداری سرمایه‌گذاران بخش خصوصی فراهم شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه مرحله اول مزایده معدن در آبان‌ماه سال‌جاری برگزار شد، خاطرنشان کرد: مزایده دوم معدنی نیز در اوایل اسفندماه برگزار خواهد شد و معادن پلی متال و معادن کانی‌های غیرفلزی فرصتی برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است.

وی از پیگیری جدی موارد مرتبط با معادن در مورد مسائل زیست محیطی و منابع طبیعی در جلسات تعامل با دستگاه‌های متولی خبر داد و بیان داشت: رفع موانع تولید و حل مسائل این حوزه و تأمین زمینه سرمایه‌گذاری در این بخش از برنامه‌های مهم سازمان صمت استان در سال‌جاری بوده است.

امین‌زاده بر تداوم حمایت‌ها از توسعه معادن و صنایع معدنی تأکید کرد و گفت: میزان اشتغال حدود 20 هزار نفری در واحدهای معدنی استان، ظرفیتی بزرگ برای ایجاد اشتغال پایدار در منطقه است.

تداوم کمک‌های مؤمنانه در راستای طرح مواسات / حمایت از صنوف تولیدی و صنفی آسیب دیده از کرونا

رئیس سازمان صمت آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه در ارتباط با کرونا دو نوع تسهیلات حمایتی داشته‌ایم، ابراز کرد: کمک‌های مؤمنانه و بسته‌های معیشتی طی یک‌سال گذشته طی چندین مرحله با همکاری اصناف، بازاریان، فعالان اقتصادی، صنعتگران، تولیدکنندگان، جامعه بزرگ صنعت، معدن و تجارت استان تأمین و با تعامل سازنده و هماهنگی‌های به عمل آمده از طریق بسیج اصناف و نیروهای مردم‌نهاد در بین اقشار مختلف آسیب‌دیده از کرونا توزیع شد.

وی گفت: در خصوص واحدهای صنعتی بزرگ از طریق تسهیلات مصوب ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، اقدامات خوبی برای تأمین سرمایه در گردش و سرمایه ثابت مورد نیاز واحدهای مشکل‌دار انجام گرفت.

امین‌زاده همچنین از اعطای تسهیلات به واحدهای صنفی تولیدی و صنفی از طریق ستاد کرونا خبر داد و اضافه کرد: در این حوزه هم برای شاغلان و هم به ازای هر شاغل به واحدهای صنفی تولیدی و صنفی آسیب‌دیده از کرونا تسهیلات اعطا شد.

وی با اشاره به تداوم اعطای این تسهیلات، گفت: متولی این امر اداره کار استان بوده و با جذب 56 درصدی اعتبارات اختصاص یافته عملکرد خوبی در این زمینه داشته است و متقاضیان با ثبت‌نام در سامانه کارا می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/60001/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول