اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

اشتغال 140 هزار نفر در واحدهای صنعتی آذربایجان‌شرقی/ تولید شیشه خودرو برای اولین بار در کشور

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌شرقی ضمن تأکید بر توانمندی‌های بخش خصوصی استان در توسعه شهرک‌های صنعتی تخصصی، گفت: تخصصی‌سازی شهرک‌های صنعتی یکی از اولویت‌های اصلی استان است.

اشتغال 140 هزار نفر در واحدهای صنعتی آذربایجان‌شرقی/ تولید شیشه خودرو برای اولین بار در کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، حبیب امین‌زاده اظهار داشت: ایجاد شهرک‌های تخصصی متعدد برای اولین بار در کشور در زمینه کیف، کفش و چرم، صنایع الکترونیک، شیشه همچنین اولین شهرک سرمایه‌گذاری خارجی از افتخارات و دستاوردهای مهم استان  است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی ایجاد و رشد و توسعه شهرک‌های صنعتی تخصصی بعد از انقلاب را حاصل تلاش مسوولان خدمتگزار و همت والای فعالان بخش خصوصی استان دانست و گفت: در کنار 60 واحد فعال در شهرک سرمایه‌گذاری خارجی که صنعتگران و تولیدکنندگان فعال در خارج از کشور در آن مشارکت دارند، منطقه آزاد تجاری - صنعتی ارس و موقعیت جغرافیایی و صنعتی آن یکی از عمده‌ترین ظرفیت‌های توسعه‌ای واحدهای صنعتی در استان است.

وی ضمن اشاره به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استان در صنایع معدنی به‌ویژه صنعت شیشه، از تولید شیشه خودرو برای اولین بار در کشور تا پایان سال‌جاری خبر داد و افزود: تاکنون این محصول به‌صورت وارداتی بوده و تنها فرآیند خم در استان ما انجام می‌شد، اما با تکنولوژهای نوین و توان مهندسان داخلی محصول یاد شده تولید خواهد شد.

امین‌زاده گفت: همچنین تولید واقعی پنل‌های خورشیدی به معنای کامل تولید، نه به صورت مونتاژ در استان ما انجام خواهد شد.

حرکت در مسیر قطب سوم خودروسازی کشور

وی، تحقق قطب سوم خودروسازی و تولید خودروی مستقل از 2 خودروساز بزرگ کشور را از برنامه‌های مهم و اصلی مقامات و مسوولان استانی برشمرد و افزود: زمینه سرمایه‌گذاری برای تولید خودروهای تجاری و سنگین در استان فراهم است و بر اساس اهداف تعریف شده، مطالعات اولیه برای تولید کامل خودرو در استان در حال انجام است و با همراهی NGOها در صدد تدارک شرایطی هستیم که به عنوان استان صنعتی خودروهای سواری و تجاری را تولید نماییم.

رئیس سازمان صمت استان بر ضرورت ترسیم برنامه‌های درازمدت و میان‌مدت در این حوزه تأکید کرد و متذکر شد: در زمینه خودروهای سنگین که در حال حاضر در استان تولید می‌شوند و برنامه‌های توسعه‌ای دارند، با مشارکت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) جلسات تخصصی متعددی برگزار شده است .

وی، هدف از این امر را استفاده از توان مجموعه‌سازهای استان که تولیدکننده انواع گیربکس، شاسی و اتاق هستند، عنوان کرد و ادامه داد: به منظور دستیابی به پلتفرم مشترکی برنامه‌های لازم پیش‌بینی خواهد شد.

امین‌زاده همچنین انتقال تکنولوژی‌های نوین خودروسازهای خارجی را یکی دیگر از جنبه‌های بهره‌مندی از فناوری‌های جدید دانست و یادآور شد: 2 برند خارجی به‌صورت پایلوت انتخاب شده‌اند که در صورت آمادگی طرفین در راستای انتقال فناوری و استفاده از ظرفیت‌های تکنولوژیکی می‌توانیم در راستای ارتقاء صنعت خودروسازی استان از این بخش هم بهره‌مند شویم.

وی با بیان اینکه پیش از انقلاب با محدودیت‌های متعددی در بازسازی، فرآیندهای نوین‌سازی و ارتقاء تکنولوژی مواجه بودیم، بیان داشت: با وجود دانش فنی که پایه و اساس صنعت می‌باشد، تولیدات واحدهای صنعتی استان توان رقابت در بازارهای جهانی را دارند و با اقبال عمومی برای خرید مواجهند که این امر نشان از این دارد که باید قدردان داشته‌های با ارزش صنعتی‌مان باشیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، محصولات تولیدی شرکت تراکتورسازی ایران را جزو محصولات جهانی و با کیفیت دنیا عنوان کرد و گفت: در مقاطعی که با محصولات جدید با فناوری‌های نوین تولید داشته‌ایم دستیابی به اهداف صادراتی دور از دسترس نبوده است و صادرات به ۶۲ کشور جهان قطعا نشان‌دهنده بهره‌مندی از پایه‌های تکنولوژیکی است.

امین‌زاده با اشاره به ضرورت حرکت از صنعت مونتاژ به صنعت بهره‌ور و دانش‌محور در استان، خاطرنشان کرد: وجود صنایع پایه در استان اعم از تراکتورسازی، ماشین.سازی و ایدم و تولید محصولات با کیفیت و دارای قابلیت رقابتی منجر به دسترسی واحدهای صنعتی استان به بازارهای جهانی شده است.

وی، میزان اشتغال بخش صنعت استان را بسیار مطلوب دانست و ادامه داد: با توجه به تنوع محصولات صنعتی و وجود واحدهای صنعتی بزرگ در استان، امروز شاهد اشتغالی بین ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار نفری در واحدهای صنعتی منطقه هستیم.

انتهای پیام/60001/س/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول