اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

شفافیت آرا نباید محدود به مجلس باشد/ فعالیت‌های صحن و کمیسیون شفاف می‌شود

نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر اینکه همه اقدامات نمایندگان در صحن و کمیسیون باید شفاف باشد گفت: شفافیت آرای نمایندگان باید باشد اما ضمانت آزادگی هم باید وجود داشته باشد.

شفافیت آرا نباید محدود به مجلس باشد/ فعالیت‌های صحن و کمیسیون شفاف می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس، عبدالحسین روح الامینی در گفتگو با برنامه سعادت آباد رادیو تهران، با اشاره به اینکه با طرح شفافیت آراء نمایندگان مجلس موافق است اظهار داشت: در جلسه قبل با این طرح مخالفت کردم نه به این خاطر که با کلیات طرح مخالف هستم بلکه به این دلیل که این طرح باید فراگیرتر می شد. این طرح تغییر و تحولاتی را در آیین نامه نحوه اداره مجلس ایجاد می کند و دو سوم آراء نمایندگان را می خواهد. آیین نامه میثاق داخلی اداره مجلس است و طی سنوات گذشته تدوین شده و به این آسانی نمی توان قوانین جا افتاده آن را عوض کرد.از جمله این قوانین این است که رای گیری در مورد وزرا و کابینه دولت مخفی است که این طرح می گوید باید رأی گیری علنی باشد.

وی بر اساس ماده 122 مجلس گفت: این ماده آراء مخفی را اعلام می کند پس این شفافیت باید برای رأی گیری روسای کمیسیون ها و هیات رئیسه مجلس هم باید علنی بوده و فقط به دولت محدود نشود.

روح الامینی همچنین اظهار داشت: حدود 180 نفر از نمایندگان از شهرهای تک نماینده به مجلس می آیند. اگر دستگاه های ذیربط در این شهرها و شهرستان ها اعمال فشاری بر نماینده در قبال شفافیت رای او وارد کنند، ایراد سوم به وجود می آید که شفافیت باید باشد اما ضمانت آزادگی نماینده هم باید وجود داشته باشد. به همین دلیل بحث اصلی ما رد شفافیت آراء نمایندگان نبود بلکه ما با جزئیات این طرح مخالف بودیم تا ایرادات آن برطرف شود.

وی افزود: نکته مهم در پذیرش کلیات که روز سه شنبه 28 بهمن اتفاق افتاد این است که این طرح باید به کمیسیون آیین نامه و صحن مجلس بازگردد و در نهایت دو سوم نمایندگان باید به آن رای بدهند پس متن اولیه باید متنی محکم باشد تا اگر حد نصاب کسب نشد پایه اولیه محکم باشد.

روح الامینی در ادامه اظهار داشت: رئیس مجلس و رئیس کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس قول دادند ملاحظات برخی نمایندگان که خواستار بر طرف کردن ضعف های این طرح بودند در بررسی مجدد لحاظ شود. امیدواریم بحث شفافیت به معنای واقعی عملی شود. قانون اساسی قائل به پخش صحن علنی مجلس از رادیو است و ما حتی قائل به این هستیم که با فناوری های موجود فعالیت مجلس و کمیسیون ها هم شفاف و به صورت اینترنتی پخش شود مگر اینکه موارد خاص امنیتی وجود داشته باشد.

وی در پایان تاکید کرد:، به دلیل اینکه این طرح دفعه قبل رد شد و در شرایط عادی طرح رد شده طبق آیین نامه نمی تواند تا 6 ماه دوباره در صحن مطرح شود ولی بر اساس درخواست 50 نفر از نمایندگان که در ماده ای دیگر پیش بینی شده بود؛ این طرح دوباره در صحن علنی مطرح شد و مجلس مجوز بررسی مجدد طرح را گرفت. طرح در نوبت قرار گرفته و نیاز است تا دوباره 50 نفر درخواست اولویت بررسی دهند. بسیاری از نمایندگان به صورت خودجوش و داوطلبانه فعالیت خود را شفاف سازی می کنند. این فرهنگ باید عادی شود که نماینده بتواند نظر خود را به صورت شفاف بیان کند و از طرف دیگر به دلیل این شفاف سازی دچار منع آزادگی نشوند.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول